LeCavalier
Medlem
hur funkar dom till en d50??
någon som har erfarenhet av det??
någon som har erfarenhet av det??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten skrev:
och har inga som helst hjälpmedel för manuell fokus.
Va, är det säkert?! Vafan, då är det ju kolugnt att köpa MF-objektiv då. Jag har aldrig bråttom när jag fotardumbo skrev:
Det dyker upp en grön punkt i sökaren som indikerar att autofokusen har hittat fokus. Man vrider helt sonika till denna gröna prick börjar lysa. Då har man fokus vid vald fokuspunkt.
Nu förstår jag ingenting. Kameran har väl visst en aning om vad det är för objektiv om detta har ett chip, såsom moderna objektiv har. Hur fasen kan annars t ex brännvidd stå med i EXIF?dumbo skrev:
Kameran har ju ingen aning om vilket objektiv som sitter på kameran. Det finns ju ingen överföring för Ai och det finns ingen CPU eller nånting. I praktiken kunde det lika gärna inte suttit något objektiv där alls. Så jag har svårt att tänka mig att det finns objektiv som det inte funkar med.
Jaha, nä det är klart att det inte gör nån skillnad. Frågan är bara om AF-sensorerna ens "letar" efter fokus om kameran inte tror att det sitter ett objektiv på. Har lite svårt att tro det. Att ett AF-objektiv funkar på detta sätt i MF-läge är väl dock troligt.dumbo skrev:
Jag menar att den inte kan känna skillnad på olika MF-objektiv. Det kan vara MF 50/1.4 eller MF 400/2.8 som sitter där och kameran har ingen aning om vilket. Därför ser jag ingen anledning att det skulle kunna funka med ett MF-objektiv och inte med ett annat.
Makten skrev:
Jaha, nä det är klart att det inte gör nån skillnad. Frågan är bara om AF-sensorerna ens "letar" efter fokus om kameran inte tror att det sitter ett objektiv på. Har lite svårt att tro det. Att ett AF-objektiv funkar på detta sätt i MF-läge är väl dock troligt.