Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal nikkor-glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan45

Avslutat medlemskap
Någon som vet var man kan hitta en begagnad Nikkor/Nikon 35:a (analog/manuell) till min gamla Nikon FM, som skall få träda i tjänst igen?

/Stefan
 
Exempelvis L-foto har ett antal olika Nikkor 35:eek:r i varierande skick inne. Finns även andra butiker som specificerat sig, eller i alla fall saluför, begagnade objektiv. Exempelvis Hegethorns, Scandinavian Photo och Rajala har begagnatavdelningar.

Vill man köpa från privatperson så finns exempelvis Köp/Sälj här på fotosidan, [/url]http://www.tradera.com|Tradera[/url] eller Blocket.

Värt att betänka är att om man handlar begagnat från företag så gäller konsumentköplagen. Dock ligger priserna oftast lite högre också.
 
L-foto tar ungefär dubbelt så mycket som normala begagnatpriser på Blocket. Jag skulle kika efter ett Nikkor 35/2 AI eller AI-S, vilket bör kosta 500-1500:- beroende på skick.
 
Vad står Al resp Al-s för? På mina tidigare gluggar finns inga sådana beteckningar. Det står bara
t.ex. NIKKOR 50 mm 1:1,8. De är från någon gång på 80-talet.

Stefan
 
AI-S är en utveckling av AI som möjliggör P och S läget på kameror som FA. Inget som påverkar funktionen med din FM. Det är egentligen en "kalibrerad" linjär rörelse i bländarmekanismen som är den stora skillnaden. Den fysiska skillnaden är ett utfräst spår i bajonetten samt om jag nu minns rätt så har siffrorna för bländartalen olika färger. På AI har de samma färg?!.

http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm
 
OK, Jag har olikfärgade bländatral på mina gamla gluggar. Men det står inget om AI el AI-S på dem. Men det kanske det inte brukar göra.

S
 
Det var nästan rätt, AI har också olika färger på bländartalen medan AIs har orange färg på minsta bländaren.

M
 
Men jag skulle vilja vet6a om dessa berteckningar AI resp AI-S står angivet op gluggen.

S
 
Men jag skulle vilja vet6a om dessa berteckningar AI resp AI-S står angivet op gluggen.

S

Svar: Nej.
En utmärkt sida för den som vill veta mer om just Nikkor är
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
du kan söka på din brännvidd och på serienumret och där avgöra om din glugg är AI eller AIS.
Praktiskt är det som sagt väldigt liten skillnad. Men jag har hört att AIS ska vara lättare att fokusera. Ibland i alla fall. Det vill säga att fokuseringen kan upplevas som lite trög på AI objektiv.
Detta får nog tas med en nypa salt dock. Skillnaden är liten och ett bra AI skulle jag välja före att AIS i sämre skick.
I vissa fall finns det optiska skillnader mellan versionerna men som regel inte.
Använd länke ovan och kolla.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.