ANNONS
Annons

Gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

ZerveZ

Aktiv medlem
Hejsan!

Såg idag en affär som sålde utgången film. Det var agfa 800 asa film som såldes för 5 spänn rullen. Ett pris som jag tyckte verka väldigt billigt.

det jag undrar nu är hur pass stor skada en film tar av för gammalt datum. och vad för skada
 
Jag har plåtat med ett par år gammal diafilm med gott resultat. Det beror ju självklart på HUR utgången den är och hur den förvarats, är det inte mer än ett par (6?) månader så lär det inte vara någon fara. Är den däremot daterad 1983, så bör man kanske tänka efter en gång till ;)

/A
 
oki jag kollade inte närmare hur gammal filmen var men jag ska ta en flukt. tycktte bara att det var såpass billigt pris så att man kanske skulle leta fram systemkameran och se om den fortfarande fungerar
 
tänk bara på att labbet inte lär ge rabatt...
Om filmen är mer än 6 månader skulle jag inte köpa mer än en rulle som prov.
 
Om inte jag är felunderrättad så kan det faktiskt vara en fördel att köpa utgången film. Åtminstone om det sk konsumentfilm. Vissa rykten har gjort gällande att en av skillnaderna mellan "proffs"-film och konsumentfilm är att proffsfilmen har fått "mogna" till rätt nivå innan leverans till slutkund. Konsumentfilm har inte uppnått denna "mognadsfas" vid leverans till kund.
Anledningen skulle vara att proffessionella fotografer förbrukar x-antal rullar per dag. Konsument kan ju låta samma film sitta i under flera månader....

Fråga mig inte vad som händer exakt med filmen under dessa mognadsfaser.

Någon annan som har hört dessa "förklaringar"?
 
Gamla filmer

Det finns en tumregel när det gäller gammal film:

JU lägre ISO-tal desto längre hållbarhet.
Dvs en 100 film håller minst 2 år längre än en 400 film.

Niklas, EJ DX-kodad
 
Vill minnas att den Konica Tc-x jag köpte 1988 redan då kunde hantera Dx-kodad film. Antar att filmrullarna i samma veva började förses med Dx-kod....*lägger pussel*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.