Annons

Gammal blixt till ny 300D kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

tcrona

Ny medlem
Jag har idag en analog Canon EOS 10 med diverse tillbehör.
Jag tänker närsomhelst att köpa en 300D men har nu blivit orolig för att jag inte kommer kunna använda min gamla blixt. Jag har läst en del på forumet men vill vara säker innan jag köper ny kamera. Blixten jag nu har är en Sunpak B 3600 AF. Den har fungerat utmärkt till min analoga EOS 10. Inga manuella inställningar går att göra på blixten.
Kommer jag att kunna använda den om jag köper en ny EOS 300D?
Den har ju inte E-TTL men kan jag använda den manuellt på något sätt?
Om den inte går att använda hade jag en fundering om att kanske använda den inbyggda blixten och komplettera med en mindre separat slavblixt. Vad tror Ni om det? Eller måste jag lägga ut flera tusen till på en ny Canon Ex blixt för att kunna ta vettiga blixtbilder.
Vore glad för lite kommentarer.

Hälsningar
Thomas
 
Tyvärr fungerar inte de gamla blixtarna med digitalkameror. Så det blir nog till att uppgradera. Finns flera "pirat"-märken typ sigma mfl som har billigare alt än canon. Man ska dock se till att den funkar för dslr.

mvh
Patrik
 
Yes!

Jag har canon 400d med en Sunpak b 3600 AF, som funkar perfekt ihop! Var rädd att det inte skulle funka i början, och det gjorde det inte heller. men det visade sig bara jag som vänt batterierna fel håll! funkar utmärkt nu=)
 
Gamberg) (gameburg skrev:
Tyvärr fungerar inte de gamla blixtarna med digitalkameror.
De fungerar, men utan automatik. Man måste alltså själv räkna ut vilken bländare som ska ställas in baserat på blixtens ledtal och avståndet till motivet.
 
PMD skrev:
De fungerar, men utan automatik. Man måste alltså själv räkna ut vilken bländare som ska ställas in baserat på blixtens ledtal och avståndet till motivet.

Min gamla 540Ez fungerade inte alls med digitalkameror (ej heller utan automatik)

/P
 
Jag har en Metz från 1984. Den fungerar med alla Canon jag har, alltså EF, T90, EOS 10s, EOS 30, EOS 400D och EOS 40D.

Men den är lika automatiskt med Canon EF från 1975 som med 40D från 2007. Varken mer eller mindre.
 
Gamberg) (gameburg skrev:
Min gamla 540Ez fungerade inte alls med digitalkameror (ej heller utan automatik)
Jag provade nyss med en EOS 40D och en 540EZ.
Avstånd till motivet: cirka 1.8 meter.
Inställningar på kameran: M, ISO 200, slutartid 1/250 sekund, bländare 5.6.
Inställningar på blixten: M, Zoom 24mm, 1/16 effekt.
 

Bilagor

  • img_0575.jpg
    img_0575.jpg
    70.3 KB · Visningar: 483
Alternativ inställning på blixten (kamerainställningenar samma som ovan):
M, Zoom 105mm, 1/64 effekt.

540EZ visar kamerans inställda bländarvärde, och har en avståndsskala där den indikerar vilket avstånd man bör ha till motivet för korrekt exponering. Ändrar man bländarinställning och/eller effektinställning så flyttar sig en liten markering längs den avståndsskalan.
 

Bilagor

  • img_0576.jpg
    img_0576.jpg
    68.5 KB · Visningar: 486
Kameran och blixten pratar med varandra vad gäller bländarinställning och den automatiska zoomningen. Fast blixten zoomar till faktisk brännvidd, så på en 40D (och andra med APS-C-sensor) blir ju ljusspridningen onödigt stor.
Blixtljusmätningen fungerar (förstås) inte.

F.d. flygare (titta på årtalen. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.