Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gamla vykort
- Trådstartare Thort
- Start datum
sarnor
Avslutat medlemskap
Jo det är 70 år, från fotografens död.
Men det är dagens regler, upphovsrätten för bilder har ändrats genom åren. Jag gjorde ett försök att reda ut vad som gäller i detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=444980#post444980
Ps. Reservationen jag gör i det utpekade inlägget kan strykas, det skedde ingen förändring av lagen mellan 1919-1960.
Men det är dagens regler, upphovsrätten för bilder har ändrats genom åren. Jag gjorde ett försök att reda ut vad som gäller i detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=444980#post444980
Ps. Reservationen jag gör i det utpekade inlägget kan strykas, det skedde ingen förändring av lagen mellan 1919-1960.
Thort
Medlem
Tack Suzanne och Sara!
Vykortsfoto taget 1915: 20 år + 70 år = Fotografen är 99 år år 2009.
Om han avlider nu, 99 år gammal, så skall vi sedan lägga till 70 år innan upphovsrätten upphör. Då hamnar vi på år 2079.
Detta innebär att jag inte får lägga ut några svenska vykort med foton på på min fotoblogg.
Har jag tänkt rätt?
Om vi tänker oss att vykortsfotografen var 20 år när han tog fotot så får vi följande tidsrymder:Jo det är 70 år, från fotografens död.
Om han avlider nu, 99 år gammal, så skall vi sedan lägga till 70 år innan upphovsrätten upphör. Då hamnar vi på år 2079.
Detta innebär att jag inte får lägga ut några svenska vykort med foton på på min fotoblogg.
Har jag tänkt rätt?
stefohl
Aktiv medlem
Tack Suzanne och Sara!
Om vi tänker oss att vykortsfotografen var 20 år när han tog fotot så får vi följande tidsrymder:
Har jag tänkt rätt?
Nej, du har inte tänkt på de olika lagar som funnits under denna tidsperiod. De bilder som är tagna 1915 lyder under de lagar som fanns vid det tillfället. Du kan hitta mer om detta på www.sfoto.se
Men jag citerar ett kort avsnitt från denna webbplats: Vid användning av bilder som tagits innan år 1969 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut.
Stefan
Thort
Medlem
Tack Stefan!Nej, du har inte tänkt på de olika lagar som funnits under denna tidsperiod. De bilder som är tagna 1915 lyder under de lagar som fanns vid det tillfället. Du kan hitta mer om detta på www.sfoto.se
Men jag citerar ett kort avsnitt från denna webbplats: Vid användning av bilder som tagits innan år 1969 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut.
Stefan
Så då finns det en möjlighet!
Jag tänkte lägga ut två vykort tagna i Stenungsund på min fotoblogg. Ett från 1916 och ett från 1924. Sedan tänkte jag lägga ut två kort som jag själv tagit med samma motiv. Det blir en jämförelse mellan hur det såg ut då och hur det ser ut nu.
stefohl
Aktiv medlem
Tack Stefan!
Så då finns det en möjlighet!
Jag tänkte lägga ut två vykort tagna i Stenungsund på min fotoblogg. Ett från 1916 och ett från 1924. Sedan tänkte jag lägga ut två kort som jag själv tagit med samma motiv. Det blir en jämförelse mellan hur det såg ut då och hur det ser ut nu.
Inte bara en möjlighet, det är inga problem. Kolla den länk som Sara har postat så får du en noggrann genomgång.
Stefan
Thort
Medlem
Tack Stefan! Och tack allihop! Nu vet jag vad som gäller.Inte bara en möjlighet, det är inga problem. Kolla den länk som Sara har postat så får du en noggrann genomgång.
Stefan