Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla vykort

Produkter
(logga in för att koppla)

Thort

Medlem
Hej!

Kanske dumt att fråga. Men visst är det väl så att jag inte får skanna gamla svenska vykort från början av 1900-talet och lägga ut på min fotoblogg.

Det hade varit roligt om man fick.

Tack Suzanne och Sara!

Jo det är 70 år, från fotografens död.
Om vi tänker oss att vykortsfotografen var 20 år när han tog fotot så får vi följande tidsrymder:

Vykortsfoto taget 1915: 20 år + 70 år = Fotografen är 99 år år 2009.

Om han avlider nu, 99 år gammal, så skall vi sedan lägga till 70 år innan upphovsrätten upphör. Då hamnar vi på år 2079.

Detta innebär att jag inte får lägga ut några svenska vykort med foton på på min fotoblogg.

Har jag tänkt rätt?

Tack Suzanne och Sara!

Om vi tänker oss att vykortsfotografen var 20 år när han tog fotot så får vi följande tidsrymder:

Vykortsfoto taget 1915: 20 år + 70 år = Fotografen är 99 år år 2009.

Om han avlider nu, 99 år gammal, så skall vi sedan lägga till 70 år innan upphovsrätten upphör. Då hamnar vi på år 2079.

Detta innebär att jag inte får lägga ut några svenska vykort med foton på på min fotoblogg.

Har jag tänkt rätt?

Nej, du har inte tänkt på de olika lagar som funnits under denna tidsperiod. De bilder som är tagna 1915 lyder under de lagar som fanns vid det tillfället. Du kan hitta mer om detta på www.sfoto.se

Men jag citerar ett kort avsnitt från denna webbplats: Vid användning av bilder som tagits innan år 1969 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut.

Stefan

Nej, du har inte tänkt på de olika lagar som funnits under denna tidsperiod. De bilder som är tagna 1915 lyder under de lagar som fanns vid det tillfället. Du kan hitta mer om detta på www.sfoto.se

Men jag citerar ett kort avsnitt från denna webbplats: Vid användning av bilder som tagits innan år 1969 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut.

Stefan
Tack Stefan!

Så då finns det en möjlighet!

Jag tänkte lägga ut två vykort tagna i Stenungsund på min fotoblogg. Ett från 1916 och ett från 1924. Sedan tänkte jag lägga ut två kort som jag själv tagit med samma motiv. Det blir en jämförelse mellan hur det såg ut då och hur det ser ut nu.

Tack Stefan!

Så då finns det en möjlighet!

Jag tänkte lägga ut två vykort tagna i Stenungsund på min fotoblogg. Ett från 1916 och ett från 1924. Sedan tänkte jag lägga ut två kort som jag själv tagit med samma motiv. Det blir en jämförelse mellan hur det såg ut då och hur det ser ut nu.

Inte bara en möjlighet, det är inga problem. Kolla den länk som Sara har postat så får du en noggrann genomgång.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar