Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla släktfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaSally

Ny medlem
Hej!

Jag har fått låna fotoalbum från min farfar. Gamla album med bilder från tidigt 1900-tal och framåt. En del är uttagbara, andra är klistrade på sidan i albumet.

Jag vill kopiera bilderna i albumen och har inte kunskap inom fotografering. Vilka alternativ finns och för bästa bevarandet för generationer framåt, vad bör jag göra?

Varmt tacksam för hjälp.

Hälsningar Johanna

Hej!

Jag har fått låna fotoalbum från min farfar. Gamla album med bilder från tidigt 1900-tal och framåt. En del är uttagbara, andra är klistrade på sidan i albumet.

Jag vill kopiera bilderna i albumen och har inte kunskap inom fotografering. Vilka alternativ finns och för bästa bevarandet för generationer framåt, vad bör jag göra?

Varmt tacksam för hjälp.

Hälsningar Johanna

Använd en fladbäddskanner, du behöver inte ha så hög upplösning för det lönar sig knappast att förstora dem. Det kostar ju inget att prova lite olika upplösningar. Att fotografera kräver macroobjektiv, för att få plant fokalplan, och gärna ett reprostativ med två blixtar. Eller rigga upp två blixtar så att de lyser från sidorna i 45 gr vinkel. Skanna är enklare och ger inte sämre resultat. Sedan får du ju spara bilderna, gärna okomprimerade, som original utan att laborera med dem.//K

Hej Karl,

Stort tack för dina råd! Har du tips på bra scanner? Korten är både i färg, svart-vita och i papper. Har inga negativ att scanna.

Johanna

Canon har en skanner som heter CanoScan 5600F som dessutom klarar av att skanna småbildsfilm och dia. Finns på Scandinavian Photo för 1345:- plus någon hundring för frakt.

Själv har jag en 8800F som är utgången och ersatt med 9000F som liknar ovanstående men klarar även av mellanformatsfilm om du skulle behöva skanna sådan. Den finns inte i lager för köp på internet hos ScPh fn men om du bor i Stockholm, Mölndal eller Malmö så finns den i butikerna där. Kostar ung 2100:-. Adobe Photoshop Elements följer med.

Men det finns flera andra, bl.a Epson som gör utmärkta grejer men som jag inte har erfarenhet av.

Men har du en bra kompaktkamera så går det att använda en sådan för avfotografering. Använd ett bra fönsterljus och en vit pappskiva som reflexskärm och ett stativ. Kostar inget att prova. Zooma in lite så att den värsta distorsionen försvinner, den är värst i vidvinkelläget och brukar vara försumlig någonstans i mitten av zoomområdet.

Visst efterarbete i något bildbehandlingsprogram slipper du inte ifrån hur du än bär dej åt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar