Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Olympusobjektiv till Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

roggelito

Medlem
Hittade farsans gamla avlagda Olympus OM-1 med två objektiv som jag minns var hyfsade.

Frågan är nu om någon känner till en adapter som gör att jag kan använda dessa till min Nikon D70. Går det överhuvudtaget?
Är det värt pengarna?

Följande information står på objektiven:
1) Olympus OM-system E.Zuiko Auto-T 1:2,8 f=100mm 122444.
2) Olympus OM-system G.Zuiko Auto-W 1:2,8 f=35mm 122444.
 
roggelito skrev:
Hittade farsans gamla avlagda Olympus OM-1 med två objektiv som jag minns var hyfsade.

Frågan är nu om någon känner till en adapter som gör att jag kan använda dessa till min Nikon D70. Går det överhuvudtaget?
Är det värt pengarna?

Följande information står på objektiven:
1) Olympus OM-system E.Zuiko Auto-T 1:2,8 f=100mm 122444.
2) Olympus OM-system G.Zuiko Auto-W 1:2,8 f=35mm 122444.

Om det ens finns en adapter så tror jag inte det är värt nått. Du förlorar all automatik inklusive AF, att fokusera manuellt är i princip omöjligt med D70. Bättre om du köper några rullar tri-x och använder kameran ist :)
 
Re: Re: Gamla Olympusobjektiv till Nikon D70?

Jo, jag inser att jag förlorar all automatik, men det är ju likadant med OM-1:an. Ingen automatik där direkt. Blir ju rätt tungt också att släpa runt med två kameror...

Värt att testa med adapter om det finns en. Någon som vet?
 
Skulle det finnas adapter utan optik är fokusering enbart möjlig på nära håll eftersom avståndet mellan bajonett och sensor inte möjliggör annat.

Om det finns adapter med optik i så får du längre brännvidd, lägre ljusstyrka och sämre skärpa.

Plus att det blir mycket manuellare handhavande än när optiken sitter på en OM-1. Olympuskameran har ju bländarkoppling som själv bländar ned till tagningsbländare vid fotografering. Kör du via adapter måste du själv blända upp och ner mellan fokusering och fotografering.

Du kan sannolikt hitta manuella nikonobjektiv på 100/2.8 och 35/2.8 för under 1500 kr tillsammans. En adapter skulle förmodligen kosta lika mycket.

Med manuella nikonobjektiv förlorar du också ljusmätningen, men du får i alla fall automatisk nedbländning. Det tycker jag personligen är en viktigare teknisk finess än ljusmätning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.