Annons

Gamla objektivs passform till nya (Konica/Minolta)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimix

Avslutat medlemskap
Hej-

Finns det någon som vet om gamla Konica/Minolta objektiv passar till nya KM kameror? Kameran är sen 70 talet men har lite nyare objektiv men med bajonettfattning.

Någon som har erfarenhet av det?

MVH / Jimmy

Hej Jimmy!

Äldre KM-gluggar med autofokus passar till nyare KM-kameror och efterföljande SONY med sk Alfa fattning.

Autofokusen kom dock inte innan på 80-talet så dina gluggar har antagligen MD-fattning vilket är en tidigare fattning, ej direkt kompatibel med nyare. Det kan ev finnas adaptrar mellan A-mount och MD, det kanske ngn här på forumet vet? Finns sådan adapter kommer dina gluggar att fungera med manuell fokus vilket väl inte är fy skam om det är primes du har.

Inga Konika-objektiv passar.

Manuellt fokuserade Minolta-objektiv (brukar heta något med MC eller MD) passar inte. Det finns adapter, som dock är svår att hitta. Med adapter måste dessa objektiv användas med manuell fokus, manuell nerbländning och adaptern innebär en kvalitetsförlust.

Autofokusobjektiv från Minolta passar. Dessa objektiv började tillverkas 1985.

Autofokusobjektiv från Minolta eller Konika Minolta passar.

Inga Konika-objektiv passar.

Manuellt fokuserade Minolta-objektiv (brukar heta något med MC eller MD) passar inte. Det finns adapter, som dock är svår att hitta. Med adapter måste dessa objektiv användas med manuell fokus, manuell nerbländning och adaptern innebär en kvalitetsförlust.

Autofokusobjektiv från Minolta passar. Dessa objektiv började tillverkas 1985.

Autofokusobjektiv från Minolta eller Konika Minolta passar.

Du kanske har rätt, men jag undrar ändå hur det kan komma sig, att MC optik från 70-talet med adapter, inte ger sitt topprestanda, kan kanske bero på den extra linsen i adaptern.
Skall pröva denna adapter, vid tillfälle, kan köpas från England och Hongkong, då jag har flera utmärkta MC optik, Rokkor 2,8/35mm, Rokkor 1,7/50mm, Rokkor 1,7/55mm och Rokkor 2,8/135mm.

Just det, all Minolta optik från 1985, då optiken fick AF, först AF i världen ut till försäljning, tillsammans med kamerahuset Minolta 7000!
Contax, V-Tyskland, hade AF klar till produktion, några år tidigare, 1983, men trodde inte att den skulle slå, särskillt inte bland yrkesfotograferna.
Det gjorde den inte heller, Minolta 7000 med AF optik såldes i mängder, i hela världen, till amatörer, däremot yrkesfolket tyckte den var en leksak, tills de prövade hela kittet, då fick Nikon och Canon stora darren ....
Resten är fotohistoria, som man säger!

Du kanske har rätt, men jag undrar ändå hur det kan komma sig, att MC optik från 70-talet med adapter, inte ger sitt topprestanda, kan kanske bero på den extra linsen i adaptern.
Adaptern fungerar som en enkel 1.1X telekonverter. De extra linserna kan bara försämra bilden, dvs som alla andra telekonvertrar.

Skall pröva denna adapter, vid tillfälle, kan köpas från England och Hongkong, då jag har flera utmärkta MC optik, Rokkor 2,8/35mm, Rokkor 1,7/50mm, Rokkor 1,7/55mm och Rokkor 2,8/135mm.

Hej,

vet du var denna adapter kan köpas? Har en del gamla MC-gluggar jag också och det vore ju skoj om man kunde använda dem även om det blir lite mera pyssel.

Hmm
Jag inser ju nu att jag läst lite slarvigt. Jag har ju en Canon och inte en nyare KM. Men om det är någon som känner till en sådan adapter vore det kul att höra.
Tack ändå Lasse!

Hmm
Jag inser ju nu att jag läst lite slarvigt. Jag har ju en Canon och inte en nyare KM. Men om det är någon som känner till en sådan adapter vore det kul att höra.
Tack ändå Lasse!

Ja, det är skillnad det, nu är Canon ett lite udda märke, tror inte det finns adapter för gamla objektiv för EOS bajonett.
Minolta och Konica-Minolta satsar de flesta tillbehörsfirmor på, mycket bra optik, antiskak har Minolta haft i kamerahusen alltsedan 1985, finns alltså fortfarande i D-SLR från Sony!
Vad jag känner till har Canon ännu inte någon antiskak i kamerahusen, synd, då hade även de gamla objektiven kunnat få ta del av antiskaken, faktiskt!

Jag har inte hunnit kolla marknaden på adapter för MC/MD objektiv, men har sett en notis om försäljning från England och Hongkong.

SRB Griturn i UK har en massa på lager - tillverkar i stort sett allt som går att tillverka, men har ochså vett att ta betalt, så särskilt billigt ar det inte.

Bollar in en fråga åt en jobbarkompis som har en Minolta Vectis systemkamera (de hette väl S-1 och S-100) som gjordes för APS-filmrullarna. Skulle han nu kunna köpa en Sony-kamera och sätta de objektiven på, eller är det något helt annat?

/ Dan J.

Tyvärr, Minolta tog fram en helt egen bajonettfattning för sina APS-kameror. Objektiven passar inga andra kameror. Jag tror inte heller att det finns någon adapter som gör man använda objektiven.

Olle

"Antiskak har Minolta haft i kamerahusen alltsedan 1985, finns alltså fortfarande i D-SLR från Sony!"

Det kan man ju undra, vad jag nu menar, ha-ha?
AutoFocus har Minolta haft ...., så tänkte jag, men skrev fel,
- med min för hårt skakad cocktail i handen, med isbitar, nästan som antiskak, men AS kom långt senare i utvecklingen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar