Annons

gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

emlin

Medlem
Rotade i min käre fars gamla fotoutrutrustning och hittade två objektiv, på det enda står det "pancolar 1,8/50, aus jena" och på det andra "Orestor 2,8/100 , meyer-optik".

Vad är det för objektiv, bra eller skräp? Går dessa att använda till några nyare kameror?

Kan knappt något om fotografi, så det kanske är en dum fråga jag ställer.

Senast ändrad:
Båda objektiven är tillverkade i DDR, Östtyskland. Troligen har de 42 mm gänga, och passar därmed många kamerafabrikat, Praktica, äldre Pentax, Chinon , Yashica mfl.

Pancolar finns också med bajonett för Exakta.

Enligt uppgifter från nätet är Pancolar är en fin optik, det är en efterträdare till Zeiss Biotar, som överträffar både den, och Tessar, en annan legendarisk optik. Meyer-optiken är säkert också helt okej. Det enda som behövs är en kamera att testa dem på. Analog med M42-gänga eller en digital? Adaptrar från M42 till bla Canons och Olympus digitalkameror hittar du på nätet.

Vad jag glömde skriva var att det alltså går att använda optiken, men ur praktisk synvinkel blir begränsningarna märkbara: Ingen autofokus, optiken används nerbländad etc. Lägg även till brännviddsförlängningen. Bäst kommer de till sin rätt på de analoga kameror de är byggda för.

Tja, bäst och bäst, men nog fungerar de väl även på moderna hus - Helios 44 58mm f/2 är mycket poppulärt och tämligen likt det 50mm som du har hittat. AR-behandling är väl ofta det som kan lida lite på gamla MF-objektiv, så motljusskydd på!

Gamla zoomar... tja... nja - där har utvecklingen i nästan alla fall sprungit dem. Finns likssom ingen vettig orsak kvar att använda de flesta gamla zoomar eftersom de nya zoomarna nästa alltid är optiskt bättre och dessutom ger motorbländare och af.

Manuella fasta objektiv är en liten annan sak då många av dessa fortfarande presterar lika bra eller bättre än en del spitternya objektiv och det till en bråkdel av priset och med AF-confirm chip, helmatt sökarskiva och lite träning så är de väl uppe i prestationsförmåga.

Ytterligare en bra sak att ha manuella objketiv till kan vara om man filmar med DSLR och här kan faktist de objektiven jag nytt dödförklarade (gamla mf-zoomar) vara ovärderliga av några orsaker: De är tysta och du kan byta bländare när och hur DU vill, de focuserar tyst och kör man MF så är ofta gamla manuella objektiv bättre utförda för manuellt focus och sist med inte mist - de var (oftast) konstruerade så att focus låg kvar när du ändrade zoomen - något som inte alls gäller många moderna zoomar eftersom det helt enkelt inte är ett designkrav längre, men egenskapen är mycket värdefull när man skall filma live med mf. Dessutom så är upplösningen när man kör video så låg att det kvittar om objektivet har lite CA eller lite dålig MTF - svårt att se i 1920x1080...

Macrofoto med vända objektiv och liknande roligheter underlättas ofta av att kunna ställa bländaren manuellt...

Så visst - behåll gamla MF objektiv, de äter inte bröd och kan göra nytta! Som bonus är det roligt att ibland fota med gamla objetkiv som egentligen inte längre "platsar". Påstår inte att det är bättre, men ibland roligare!

Hej!
Jag har fotat med båda dessa objektiv på min Pentax K7,om man har ett bra ex av den senare MC varianten av Pancoler så nerbländat till f4 så spöar den säkert många nya 50mm i skärpa,även kontrasten och färgerna är riktigt bra.På större bländare är objektivet lite soft i kanterna.Orestor 2,8/100 är ett otroligt litet objektiv som är mycke välbygt,även detta har bra skärpa men svag kontrast.Detta objektiv har många bländarlammeller som ger en nästan rund bländaröppning vilket är bra om man vil ha en
mjuk bakgrundsoskärpa.Jag tycker att dessa gammla M42 objektiv fungerar utmärkt på min Pentax då man ställer bländaren manuellt på objektivet och slipper då göra nerbländad ljsmätning(grön knapp på Pentax) och kan använda Av läget på kameran som vanligt.
Om objektiven är i fint skick kan det mycke väl vara värt att skaffa en M42 adapter
och testa beroende på viken kamera du har,vissa klarar inte alla M42 objektiv då spegeln kan ta i.

Helios 44 2/58 är mycket riktigt en kopia av Zeiss Biotar. Carl Zeiss Jena Pancolar är däremot en förbättrad och även nyare variant. Bländarautomatik istället för förvalsbländare samt multicoating (mc) är även fördelar som kan medfölja denna nyare optik.

Även ryssarna fortsatte att förbättra Helios 44 vilken finns i nyare versioner med bländarautomatik istället för förvalsbländare samt multicoating.Jag har ett
ex av Helios 44M-7 som är i från 1996,Dessa sena Helios ligger inte långt efter Pancolar i skärpa mm

Ja. Helios råkar jag ha ett ex av. 44M-4. Kan det vara tillverkat 1988? Serienr börjar nämligen med 88? Liksom kamerahuset på min Zenit 11. Tyvärr är det olja på lamellerna, så jag har inte testat den optiska kvalitén.

Jag har ett -6 och det är inte alls dåligt - tyvärr har mitt en skada på en kugg i focusdrivningen vilket gör det lite svårt att focusera smidigt med, men optiska prestanda skäms inte alls, dock borde jag nog köpa ett billigt -2 och flytta över lite mekanik ifrån.

Fixa bländarlamellerna torde inte vara så svårt på helios 44an - jag skall ju skaffa ett billigt exemplar för att ta delar från - om jag orkar och hinner kan jag ju alltid göra en "how-to" för rengöring av bländarlamellerna så att fler slipper uppfinna hjulet och lista ut hur allt sitter ihop och hur man lättast får isär mekaniken så att man kommer åt bländaren.

Hej på er.
Som helt ny på forumet blir det här mitt premiärinlägg :)

Precis som i den ursprungliga frågan så har jag två gamla objektiv.
Dessa är Meyer-optik.
Orestor 2.8/135
Lydith 3.5/30

I ett av inläggen står det att på en del kameror kan spegeln ta i objektivet.
Är det någon som vet om så är fallet på en nikon d90?
Finns det kanske någon som har erfarehet av Meyer-optik på just nikon systemare.

jag har också tittat efter m42 adapter till nikon och hittat denna.
http://www.kaffebrus.com/adapter-m42-till-nikon-f-119.html
Är det här rätt adapter för ändamålet ?

Hej på er.
Som helt ny på forumet blir det här mitt premiärinlägg :)

Precis som i den ursprungliga frågan så har jag två gamla objektiv.
Dessa är Meyer-optik.
Orestor 2.8/135
Lydith 3.5/30

I ett av inläggen står det att på en del kameror kan spegeln ta i objektivet.
Är det någon som vet om så är fallet på en nikon d90?
Finns det kanske någon som har erfarehet av Meyer-optik på just nikon systemare.

jag har också tittat efter m42 adapter till nikon och hittat denna.
http://www.kaffebrus.com/adapter-m42-till-nikon-f-119.html
Är det här rätt adapter för ändamålet ?

Ja det verkar vara rätt. Jag har ingen erfarenhet av nikon men du måste ha lins i adaptern för att få oändligt fokus på dem och då tycker iaf jag att det verkar tråkigt eftersom objektiven inte blir bättre än adaptern.

Ja det verkar vara rätt. Jag har ingen erfarenhet av nikon men du måste ha lins i adaptern för att få oändligt fokus på dem och då tycker iaf jag att det verkar tråkigt eftersom objektiven inte blir bättre än adaptern.

Det har du rätt i GustavHüb.
Kanske ska man nöja sig med en adapter utan lins för att slippa just kvalitetsförluster.
Om det inte finns någon med erfarenhet som har adapter tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar