Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gamla objektiv till nya kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nebakanezer

Ny medlem
hur är det nu med gamla objektiv till digitalkameror? T.ex. som jag har en nikon d50, funkar alla gamla objektiv? Eller är det bara vissa, och vilken typ i så fall?

Alla Ai, Ais och AF går att montera på kameran. Det är dock bara AF som ger ljusmätning och därmed automatik. Med manuella objektiv får man använda extern ljusmätare eller exponera efter histogrammet.

På andra fabrikat modeller skiljer det.

dumbo skrev:
Alla Ai, Ais och AF går att montera på kameran. Det är dock bara AF som ger ljusmätning och därmed automatik. Med manuella objektiv får man använda extern ljusmätare eller exponera efter histogrammet.

På andra fabrikat modeller skiljer det.

Det där med ljusmätningen är en myt som många ältar. Lite synd då det inte tycks stämma till ens 70%.

Jag har har ett gammalt Nikkor 35mm 1:1.4 MF

Har också ett Nikkor 300mm 1:4.5 MF (Helt sjukt skarpt på stativ, lätt att ställa in skärpan).

Jämförde det obejktivet mot ett något äldre med 1:4.0 & ED-glas på hegethorns när jag skulle köpa 300mm.

Använde såklart stativ och fokuserade på samma objekt. Det var mpåtagligt knöligare och tog längre tid "gunga" in den där knivskarpa skärpan på ED-versionen tyckte jag. (samma ljus rådde).

Automatisk ljusmätning med de här båda fungerar precis lika bra som med mitt nyare 50mm 1.8D

Edit: Kmaren jag använder är en vanlig Nikon D1

schaki skrev:
Det där med ljusmätningen är en myt som många ältar. Lite synd då det inte tycks stämma till ens 70%.

Edit: Kmaren jag använder är en vanlig Nikon D1
Nej, det är ingen myt. Frågeställaren undrade om D50 och den mäter inte med manuella objektiv.

Din D1 är en helt annan sak.

jimh skrev:
Nej, det är ingen myt. Frågeställaren undrade om D50 och den mäter inte med manuella objektiv.

Din D1 är en helt annan sak.

D50 mäter väl knappast ljuset sämre än D1?

såväl spot, Matrix m.m. fungerar umärkt med mina äldre objektiv. Likaså de 5 fokuspunkterna.

Testa själv om du inte tror mig....

schaki skrev:

såväl spot, Matrix m.m. fungerar umärkt med mina äldre objektiv. Likaså de 5 fokuspunkterna.

Min D70 kan INTE mäta ljuset med mitt 50/1.8AIS. Nikons proffshus har något som inte "budget"-husen har, just möjligheten att ljusmäta med äldre icke-AF objektiv. Så vad din D1:a kan skiljer sig från D50 (och D70/D70s).

schaki skrev:

På en D1/D1X/D2/D2X som är proffsmodeller.
Men ljusmätningen fungerar inte på konsument-/instegs-/entusiastmodeller som D50, D70, D100.

Men å andra sidan är ju avsaknad av ljusmätning i huset inget större skäl att välja bort manuell optik. Det finns ju lösa ljusmätare.

Johan Okker skrev:
På en D1/D1X/D2/D2X som är proffsmodeller.
Men ljusmätningen fungerar inte på konsument-/instegs-/entusiastmodeller som D50, D70, D100.

Ofan. Uruselt verkligen:(.

Men tack för upplsyningen iaf. Jag övervägde att spara till en D100 framför D1x då D100 ger ngt bättre bildkvalitet.

Men nu får jag tydligen tänka om.....

schaki skrev:
Jag kör D100 och använder lika mycket manuella objektiv som elektroniska. Det funkar bra för mig, men mäter ljus gör de alltså inte.

schaki skrev:
såväl spot, Matrix m.m. fungerar umärkt med mina äldre objektiv.
Då får du nog titta en gång till. Av digitalarna är det bara D2-kamerorna som ger matrismätning med manuella objektiv. Din D1 slår om till centrumvägd mätning om den inte känner att den har elektrisk kontakt med objektivet.

schaki skrev:

Jag har testat både MF 50/1.4 och MF 105/2.5 på min D70. Bilderna blir fina men nån ljusmätning har man INTE.
Detta står åxå klart och tydligt i manualen till dessa kameror.
Det är svjv likadant på F80, F75 osv, dvs analoga amatör-/entusiasthus.

papi skrev:
Pentax digitala systemkameror fungerar i princip med all äldre optik.

Jo, men nu kör jag inte Pentax.
Och jag har inte heller för avsikt att byta (En gång Nikon - alltid Nikon;). (Byt själv så förstår du snart vad jag menar)
Svårare att få tag i begagnad optik till Pentax, Olympus m.fl.

schaki skrev:
Ofan. Uruselt verkligen:(.

Men tack för upplsyningen iaf. Jag övervägde att spara till en D100 framför D1x då D100 ger ngt bättre bildkvalitet.

Men nu får jag tydligen tänka om.....

Tja, det är inget unikt för digitalmodellerna.
Instegs-/entusiastmodellerna på analogsidan har sedan en tid samma begränsningar. En tråkig kompromiss!

De mera yrkesorienterade kamerorna F4, F90/x, F100, F5, F6 har ju i varierande grad stöd för äldre manuell optik.

dumbo skrev:
Jag har testat både MF 50/1.4 och MF 105/2.5 på min D70. Bilderna blir fina men nån ljusmätning har man INTE.
Detta står åxå klart och tydligt i manualen till dessa kameror.
Det är svjv likadant på F80, F75 osv, dvs analoga amatör-/entusiasthus.

Sant. Man ser endast "tiden". Iaf på min D1.
Men so what. Bländaren är ju inte svår att hålla reda på.
Och bilderna blir korrekt exponerade (såvida inte jag själv råkar lägga den markerade fokuspunkten i kameran aldeles för galet). Råder det samma på D70 / D100?

isf kan jag ju köpa en D100 iaf:D

Edit: dagså dra till komvux - fortsätter gärna diskussionen senare idag / kväll.

Senast ändrad:
schaki skrev:
Sant. Man ser endast "tiden". Iaf på min D1.
Men so what. Bländaren är ju inte svår att hålla reda på.
Och bilderna blir korrekt exponerade (såvida inte jag själv råkar lägga den markerade fokuspunkten i kameran aldeles för galet). Råder det samma på D70 / D100?
Nej. Kamerans ljusmätare fungerar inte överhuvudtaget. Du måste själv ställa in tid, bländare och känslighet med andra hjälpmedel. De hjälpmedel kameran erbjuder är histogram och högdagerblink. Eller så kan man använda en extern ljusmätare.

Det handlar alltså inte om utebliven autoexponering, utan om utebliven ljusmätning.

schaki skrev:
Jo, men nu kör jag inte Pentax.
Och jag har inte heller för avsikt att byta (En gång Nikon - alltid Nikon;). (Byt själv så förstår du snart vad jag menar)
Svårare att få tag i begagnad optik till Pentax, Olympus m.fl.

Din första fråga var inte specifikt Nikon utan allmänt ställd.

Nebakanezer skrev:
tackar till er alla som har kommit med goda råd. nu vet jag lite vad att förvänta mej och vad jag ska leta efter.
Jag med, det här var precis en fråga jag undrade över. Tack tack!
Nu skall jag bara se vilken digital Nikonmodell som plånboken tillåter att jag köper...

Vet någon varför det spelar roll vilket objektiv som sitter på kameran? Ljusmätningen sker ju i själva huset?

Jag hörde något om att man kunde typ plocka bort nåt i gamla objektiv för att ljusmätningen skulle funka. Vet nån nåt om det?

För min del rör det sig om en Niikon F75. och Nikkor-S 50mm/1.4

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto