Nebakanezer
Ny medlem
hur är det nu med gamla objektiv till digitalkameror? T.ex. som jag har en nikon d50, funkar alla gamla objektiv? Eller är det bara vissa, och vilken typ i så fall?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
dumbo skrev:
Alla Ai, Ais och AF går att montera på kameran. Det är dock bara AF som ger ljusmätning och därmed automatik. Med manuella objektiv får man använda extern ljusmätare eller exponera efter histogrammet.
På andra fabrikat modeller skiljer det.
Nej, det är ingen myt. Frågeställaren undrade om D50 och den mäter inte med manuella objektiv.schaki skrev:
Det där med ljusmätningen är en myt som många ältar. Lite synd då det inte tycks stämma till ens 70%.
Edit: Kmaren jag använder är en vanlig Nikon D1
jimh skrev:
Nej, det är ingen myt. Frågeställaren undrade om D50 och den mäter inte med manuella objektiv.
Din D1 är en helt annan sak.
schaki skrev:
D50 mäter väl knappast ljuset sämre än D1?
såväl spot, Matrix m.m. fungerar umärkt med mina äldre objektiv. Likaså de 5 fokuspunkterna.
Testa själv om du inte tror mig....
schaki skrev:
såväl spot, Matrix m.m. fungerar umärkt med mina äldre objektiv. Likaså de 5 fokuspunkterna.
Johan Okker skrev:
På en D1/D1X/D2/D2X som är proffsmodeller.
Men ljusmätningen fungerar inte på konsument-/instegs-/entusiastmodeller som D50, D70, D100.
Jag kör D100 och använder lika mycket manuella objektiv som elektroniska. Det funkar bra för mig, men mäter ljus gör de alltså inte.schaki skrev:
Då får du nog titta en gång till. Av digitalarna är det bara D2-kamerorna som ger matrismätning med manuella objektiv. Din D1 slår om till centrumvägd mätning om den inte känner att den har elektrisk kontakt med objektivet.schaki skrev:
såväl spot, Matrix m.m. fungerar umärkt med mina äldre objektiv.
schaki skrev:
papi skrev:
Pentax digitala systemkameror fungerar i princip med all äldre optik.
schaki skrev:
Ofan. Uruselt verkligen.
Men tack för upplsyningen iaf. Jag övervägde att spara till en D100 framför D1x då D100 ger ngt bättre bildkvalitet.
Men nu får jag tydligen tänka om.....
dumbo skrev:
Jag har testat både MF 50/1.4 och MF 105/2.5 på min D70. Bilderna blir fina men nån ljusmätning har man INTE.
Detta står åxå klart och tydligt i manualen till dessa kameror.
Det är svjv likadant på F80, F75 osv, dvs analoga amatör-/entusiasthus.
Nej. Kamerans ljusmätare fungerar inte överhuvudtaget. Du måste själv ställa in tid, bländare och känslighet med andra hjälpmedel. De hjälpmedel kameran erbjuder är histogram och högdagerblink. Eller så kan man använda en extern ljusmätare.schaki skrev:
Sant. Man ser endast "tiden". Iaf på min D1.
Men so what. Bländaren är ju inte svår att hålla reda på.
Och bilderna blir korrekt exponerade (såvida inte jag själv råkar lägga den markerade fokuspunkten i kameran aldeles för galet). Råder det samma på D70 / D100?
schaki skrev:
Jo, men nu kör jag inte Pentax.
Och jag har inte heller för avsikt att byta (En gång Nikon - alltid Nikon. (Byt själv så förstår du snart vad jag menar)
Svårare att få tag i begagnad optik till Pentax, Olympus m.fl.
Jag med, det här var precis en fråga jag undrade över. Tack tack!Nebakanezer skrev:
tackar till er alla som har kommit med goda råd. nu vet jag lite vad att förvänta mej och vad jag ska leta efter.