ANNONS
Annons

Gamla objektiv till ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Chamisia

Medlem
Hej!

Nu har jag fått fyra gamla objektiv, och det vore ju roligt att kunna använda på systemkameran. Men problemet är ju att fattningen är ju fel.

Vad gör man då?
Jag har läst om adapterringar och så, men hur vet man vilken man ska ha och så?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7488462
Den här har jag hittat t ex, men jag kan verkligen ingenting (men lär mig gärna!), och det är rena rama grektiskan för mig.

Jag har en canon eos 350d.

Tacksam för hjälp!

Först & främst, vad är det för optiker?

Är det helt enkelt lönt att lägga ut de 500 kr som adaptern kostar?

Nu kommer jag inte ihåg alla, men det var ett som var 0,45 och f1,8.. och sen var det ett normal, ett vidvinkel och sen ett tele... Så, ja jag tycker nog att det är värt 500 kronor, om det kostar så lite :).
Det är inte använt så jättemycket och ser väldigt fräscht ut och så.

Attans också.
Ska kolla närmare vad det var för märken, kan tänkas att jag minns fel. Minnet är ju inte det bästa ;).

Tack för länken!

Mitt råd till alla som frågar om detta är: Glöm det!

Visst går det, men varför ha ett (någorlunda) nytt och fint kamerahus, kapabelt till automatisk skärpe- och exponeringsinställning, och sen sjabbla bort det genom att mixtra med några gamla objektiv?

Själv har jag en liten flock FD-objektiv, men jag låter dem frodas ihop med kamerorna som de gjordes för.

apersson850 skrev:
Mitt råd till alla som frågar om detta är: Glöm det!

Visst går det, men varför ha ett (någorlunda) nytt och fint kamerahus, kapabelt till automatisk skärpe- och exponeringsinställning, och sen sjabbla bort det genom att mixtra med några gamla objektiv?

Kostnadseffektivt. Ofta mycket hög kvalitet på bode konstruktion och glas?

Konstruktion, måhända. Men det lirar ofta inte ihop med kameran.

När det gäller optisk kvalité ska man inse att digital fotografi ställer nya krav på optiken. Antireflexbehandling av bakre linsen behövdes inte till film, men sensorn reflekterar mer ljus än film, så nu behövs det.
Dessutom ger optik, som vi tyckte var fantastisk på film, inte alltid det önskade resultatet på en digitalkamera, där vem som helst kan zoom in och granska bilden i valfri förstoring.

Kostnadseffektivt?

Dumsnålt, skulle jag vilja säga.

Köp en fin och rejäl begagnad analog Canon kamera från 70-talet och använd objektiven på den istället.

/kent

Kan rekommendera Canon EF. Det är den enda Canonkameran från den tiden som exponeringsmätaren fungerar korrekt i, med dagens batterier. Andra modeller, som FT-b, kräver ombyggnad för att det ska gå.

apersson850 skrev:
Dumsnålt, skulle jag vilja säga.

Jag har manuella objektiv som spöar mitt Sigma EX 18-50 DC Macro (vilket anses vara bra) på både skärpa och kontrast.Ser inte var som är dumsnålt med det. Åtminstone 3 av mina objektiv slår det utan problem, total kostnad för dem var cirka 250.-, Sigmat kostade mig 3700.-.

Tycker nog inte alls att vi ska vara så kategoriska att vi drar en kam, så att säga.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar