Annons

Gamla objektiv till ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnning

Ny medlem
Jag funderar på att skaffa en Nikon D80. Hemma har jag en del gamla Tokinaobjektiv till en gammal Pentax ME. Min fråga är om det finns adaptrar eller något liknande som gör att jag skulle kunna använda dem objektiven på D80:n?

Hur fungerar det allmänt med äldre objektiv och autofukus?

Om det är Pentaxobjektiv med skruvfattning (M42) så finns det billiga adaptrar så du kan använda dem på din D80. Det finns två typer av adaptrar. Med enkla varianten så går det inte att fokusera på oändligheten, utan det blir bara ett antal meter. Man får istället bättre närgräns. För att kompensera för detta finns det adaptrar med en lins som korrigerar för oändlighetsfokus.

Med D80 får man inte ljusmätning med dessa objektiv, utan det är helt manuella inställningar av blänaröppning och slutartid som gäller. Tack vare histogrammet går det ganska fort att hitta rätt exponering ändå.

Gamla Nikonobjektiv med AF fungerar som vanligt på din kamera, eventuellt med några ytterst få undantag (kolla i manualen), men de objektiven det kan röra sig om är också väldigt ovanliga. Annars ger Nikons (och även tredjepartstillverkarnas!) AF-objektiv för F-fattning både autofokus och ljusmätning.

Tack! Jag var inne hos Japan Photo i göteborg och då sa en som jobbade där att det inte fanns. Var kan man köpa dessa? Vet du någon länk till sidor som säljer sådana adaptrar?

Har inte Pentax ME K-bajonett? I så fall är ju en M42-adapter oanvändbar.

Olle

kanske är så? jag har inte en blekaste aning...
om han tycker det är värt å köpa kamera efter de objektiv han har så är väl inte en pentax K10D helt fel!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar