Annons

gamla objektiv till ny D50

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej.

Om man har en massa galma nikon objektiv liggandes hemma, ca 30 år gamla. Telezoom objektiv och vidvinkel.

1 . kan man ha någon nytta av dessa till en ny kamera.

2. Funkar det överhuvud taget att sätta på dem ?

3. Kan det vara lite roligt att experimnetra med sånt ??

/johan
 
Det mesta står i din manual.
Alla AF-gluggar (objektiv) fungerar. (Med mycket få undantag)
Icke AF-gluggar går att montera men du mister all automatik. Varken ljusmätning eller autofokus fungerar. (De har ingen inbyggd processor som kan berätta för kameran vad som händer).

Sök här på forum. Det finns massor av information.

/AnWi
 
Om objektiven är 30 år gamla och inte ombyggda skall du inte montera dem på din D50. Då kan en strömbrytare gå sönder.

För att kunna monteras måste objektiven vara av AI- eller AI-S-typ eller vara modifierade till AI. AI kom 1977.

Modifieringen, om den behövs, är en lätt operation med en fil. Speciellt om objektiven saknar ekonomiskt värde och inte skall användas på ett hus som använder AI-kopplingen.

Vad är det för objektiv du har? Om du laddar upp bilder på hur de ser ut från bajonettsidan kan du få hjälp att avgöra vad de är av för typ.
 
Hej hej ..

Har Skaffat mig en D80 nu. Så här är de gamla objektiven:

TAMRON 80-210 3.8/4 CF TELE MACRO
NIKKOR 35:2
NIKKOR 50:2

1. är dom någe bra ??
2. passar dom ??
3. är det nån ide o ha dem eller är mitt 18-70 bättre ??

/johan
 

Bilagor

  • fs_laddaupp2.jpg
    fs_laddaupp2.jpg
    53.9 KB · Visningar: 176
Enligt Björn Rörslett
http://www.naturfotograf.com/index2.html
är de båda nikon-objektiven riktigt bra. Dessa ser ut att vara av AI-typ och då kan du montera dom på kameran utan problem.
Tamronen vet jag inget om, men jag gissar att den inte är jättejättebra;). Dessutom ser den ut att vara av pre-AI vilket gör att du inte kan montera den utan att fila.
 
Hade du använt dom eller är det bättre att köra på 18/70 som har AF, eller kan det finnas någon nytta med dom objektiven ??
 
Förutom den uppenbara fördelen att de är gratis vinner du ju lite i ljusstyrka jämfört med 18-70, skärpemässigt gissar jag att dom är ganska jämbördiga. Nackdelen är att du inte får zoom, AF eller ljusmätning.
Om du säljer dom gissar jag att du får mellan 1500-2000 för alla tre tillsammans.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.