Annons

Gamla objektiv till Nikon D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katmandhu

Medlem
Hej!

Jag kan inte så mycket om fototeknik (har inte riktigt hängt med den digitala vågen...). Nu ska jag dock uppgradera min utrustning med ett Nikon kamerahus och funderar på att köpa en begagnad D300 eller en D700.

Jag har två gamla favoritobjektiv: ett NIKKOR 50/1.4 och ett Nikkor ED 180/2.8. Dessa skulle jag vilja fortsätta att använda. Jag är med på att D700 är fullformat (FX) och att D300 är DX.

Vilken borde jag köpa? Finns det nackdelar med att använda dessa objektiv med respektive kamera?

Stort tack på förhand för svar!

Mvh,

Michael
 
Det skall inte vara något problem bortsett från att du får räkna om brännvidden på DX. Ditt 50mm motsvarar 75mm på en DX och dit 180mm motsvarar 270mm på en DX-kamera.

Med en D300 skulle jag tro du får komplettera med ett 35mm för att få en "normal".

/FW
 
Äldre gluggar funkar utmärkt med nyare hus tack vare att det i kamera-menyn finns möjlighet att lägga in uppgifter om de äldre gluggarna, så huset vet hur det ska arbeta/kommunicera med gluggen i fråga.

Har exempelvis själv sålt ett helmanuellt 300/2.8 till en snubbe som jag vill minnas använder det till sin D300 och är mycket nöjd! Har själv senare sett ett flertal bilder från det kitet, och även jag imponeras av resultatet. Det har trots allt runnit mycket vatten under broarna mellan ett manuellt 300/2.8 och huset D300... Imponerande faktiskt.

Så handla på du och lycka till!

/Oscar
 
Äldre gluggar funkar utmärkt med nyare hus tack vare att det i kamera-menyn finns möjlighet att lägga in uppgifter om de äldre gluggarna, så huset vet hur det ska arbeta/kommunicera med gluggen i fråga.

På nyare hus i semi-pro och prokategorin kanske är värt att påpeka med tanke på att fler än trådstartaren läser tråden. Både D300 och D700 hör dock till den kategorin så vad gäller trådens ämne så är det precis som du säger inga problem (om inte 50/1,4 är extremt gammal). Alla objektiv med AI/AI-S och nyare fungerar.
 
Stort tack!

Hej

Stort tack för svaren.

Då blir det nog en D300 eftersom priset är lägre och gluggarna ändå funkar på den.

Återigen: tack så mycket!

Mvh,

Michael
 
Hej

Stort tack för svaren.

Då blir det nog en D300 eftersom priset är lägre och gluggarna ändå funkar på den.

Återigen: tack så mycket!

Mvh,

Michael

Var dock medveten om att du, som nämnts ovan, kommer att få ett annat bildutsnitt med D300 än vad du fått tidigare med film (som jag antar att du använt gluggarna med tidigare). Vill du att allt ska vara som förut så måste du ha en D700.
 
D200 då?

Hej igen

Nu har jag ramlat över en D200 (inte köpt än...!) - hur funkar den med mina gamla objektiv? Är det stora skillnader gentemot D300?

Stort tack på förhand för svaren!

Mvh,

Michael
 
Hej igen

Nu har jag ramlat över en D200 (inte köpt än...!) - hur funkar den med mina gamla objektiv? Är det stora skillnader gentemot D300?

Stort tack på förhand för svaren!

Mvh,

Michael

Samma sak gäller för D200 som för D300, men den är ju äldre och har en sensor med sämre brusegenskaper på högre ISO.
 
D200 har å andra sidan en enormt fin färgåtergivning på låga ISO-tal. Men man ska inte betala för mycket. 4-5000:- kan vara rimligt för en i normalt skick med några tiotusental exponeringar.

Tillägg: Egentligen är det sataniskt dyrt om man inte tänker utnyttja kamerans potential med autofokus och allt det där andra. Sensorerna i dagens kameror är mycket bättre på nästan allt, utom möjligen just då färger vid ISO 100.
 
det blev en D300

Hej

Tack för alla tips. Det blev en D300. Och jag fick den för 5000 kr så det blev en bra dea tycker jag. Och sedan har jag köpt till en 18-200/3,5-5,6 VR som komplement till mina gamla objektiv. Detta ska bli kul!

Återigen: tack för alla tips!

Mvh,

Michael
 
Hej

Tack för alla tips. Det blev en D300. Och jag fick den för 5000 kr så det blev en bra dea tycker jag. Och sedan har jag köpt till en 18-200/3,5-5,6 VR som komplement till mina gamla objektiv. Detta ska bli kul!

Återigen: tack för alla tips!

Mvh,

Michael

D300 för 5000:- ? Det är bara att gratulera, bra köp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.