Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

(Gamla) objektiv till 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

SIRIM

Aktiv medlem
Hej hej!

Jag skall snart (så fort ekonomin tillåter) köpa min första systemkamera, och bestämt mig för en EOS 600D efter att ha sprungit runt i allehanda butiker. Tidigare har jag fotat med familjens olika kompaktkameror, som tyvärr inte tillåtit särskilt många manuella inställningar. Nu det senaste har jag dock kunnat "tjuvstarta" lite grann med inställning av slutartid och bländare då pappa köpt en Canon Powershot S95. Men hantering av systemkameror och objektiv är jag alltså helt nybörjare på.

Nu har vi rotat fram mammas gamla Canon AE1 med diverse objektiv och filter. Objektiven är samtliga inköpta runt 1980, plus minus ett par år. Det är ett Sigma Zoom-master 35-70mm f/2,8-4, ett Canon FD 50mm f/1,8 SC, ett Auto Makinon 28mm f/2,8 samt ett Auto Makinon 135mm f/2,8. Och den stora frågan är då: någon som vet om dessa objektiv kan passa en 600D?

Har kollat runt massor, och någonstans hittat en liten text som säger att det kan funka med en adapterring (cirkapris?) mellan hus och objektiv. Någon som har någon erfarenhet av någon liknande kombination (ny digital system tillsammans med så pass gamla objektiv)? Fungerar allt som det skall? Från vad jag läst fungerar inte autofokus, men det kan jag säkert stå ut med om jag helt plötsligt har 4 i övrigt fungerande objektiv.

Sen undrar jag också vad ni tycker om kitobjektiv till 600D. Oftast brukar väl detta vara ett 18-55mm f/3,5-5,6 IS II. Är det nåt att ha eller borde jag hellre satsa på bara huset och något annat objektiv? Har läst mycket om att det verkar bra men att det "märks att det är en kitglugg". Kan dessa kommentarer vara från lite mer avancerade och kräsna fotografer, eller är det något man märker även som nybörjare när man fotat ett litet tag med den? Vill ju gärna ha något jag kan växa med (därav en 600D och inte enklare) och inte behöva byta upp mig efter bara ett kort tag.

Har inte funderat så mycket annars på objektiv så tips, råd och omdömen mottages gärna. Endast haft en tanke på att jag ville ha en EF 50mm f/1,8 då jag gillar kort skärpedjup, men om de gamla objektiven kan funka så behöver jag ju inte bekymra mig om det.

Tacksam för svar!
 
Glöm de gamla FD-objektiven, eller motsvarande från andra tillverkare. De passar inte utan en adapterring som antingen gör det omöjligt att fotografera på oändligt, eller verkar som en teleförlängare av (oftast) låg kvalité.

Kitobjektivet EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS II är bättre än vad priset kan lura en att tro. Du får väldigt mycket bildkvalité för pengarna, jämfört med vad du får om du köper den annars klart bättre EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM, exempelvis. Men om du jämför hur de känns att använda, de två, då kommer du att tycka att 15-85 verkar vara en mycket gedigen pjäs medan 18-55 känns som om den kom som bonus ur en tuggummiautomat. Det är därför den får kommentarer om att det känns att det är ett paketobjektiv.
Tacknämligt nog märks det inte mycket på bilderna.

Med tanke på hur du beskriver dig själv som fotograf tycker jag att du ska ta den lilla kostnaden som 18-55 betyder i ett paket, och sen känna vart du vill gå, när du använt det ett tag. Även om det blir liggande sen är det små lärpengar.
 
Attans. Hade ju varit toppen om de passat, 4 gratis objektiv säger man ju inte nej till i så fall.

Tack för ditt svar om kitobjektivet. Låter absolut som ett objektiv en nybörjare som jag kan vara helt nöjd med. Såg nu också att de ställen man ens kan köpa huset separat skiljer det bara några hundralappar om man köper till kitobjetktivet.

Har du några andra objektivtips du vill dela med dig av? Canons 50mm f/1,8 har fått mycket positiv kritik här på sidan, något att satsa på eller "bör" jag välja något annat om jag vill vara lite mångsidig?
 
Glöm de gamla FD-objektiven, eller motsvarande från andra tillverkare. De passar inte utan en adapterring som antingen gör det omöjligt att fotografera på oändligt, eller verkar som en teleförlängare av (oftast) låg kvalité.

På vilket sätt är det omöjligt förresten? Är det fokus som strular eller går det helt enkelt inte att ta ett enda kort?
 
Trycka av kan man, men det går inte att fokusera på oändligt avstånd. En sådan begränsning kan vara fullt OK med ett makroobjektiv, som ju är tänkt för närbilder, men inte för allmänt bruk.

Enligt min mening bör en nybörjare som ställer de frågor du gör inte satsa på något speciellt objektiv alls. Som du har sett ovan kostar ju en 18-55 nästan inget extra alls. Köp kameran med det objektivet och använd det. Då kommer du snart att upptäcka vilka begränsningar du känner att den utrustningen ger dig. Du kommer att se att du vill ha ett objektiv som låter dig fotografera små saker på långt håll eller ett som låter dig komma väldigt nära saker och ting eller ett som låter dig få med mycket av omgivningen även på ganska nära håll eller ett som har hög ljusstyrka för användning vid svag belysning eller...

Eller kanske rentav kommer du fram till att du hellre vill ha en riktigt bra blixt än ett ytterligare objektiv.

När du väl insett vad du tycker dig sakna i din fotografiska domän, är det oftast lätt att hitta en manick som svarar mot ditt behov. Råkar behovet vara extremt av något slag, eller kombinera flera av egenskaperna ovan, är det bäst att titta noga i börsen innan du slår till, för då har det en förmåga att bli dyrt.

Om jag specifikt ska kommentera EF 50 mm f/1,8 så är det ju så, att du lätt kan kontrollera om du tycker om brännvidden. Den ingår ju i omfånget för ett 18-55. Effekten av större bländare är svårare att föreställa sig. Där kanske du kan låna ett av någon och prova. Det är ganska vanligt att jag lånat ut någonting till någon intresserad för att de velat se om de gillat prylen.

Själva objektivet delar i viss mån egenskaper med just EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS II. Det ger mycket bättre bildkvalité än vad man kan tro av priset att döma, men det känns som en plastleksak som kommit från en tuggummiautomat. Det finns de som haft 50 mm f/1,8 som helt spontant har delat sig i två delar...
 
Scandinavian Photo
För att nämna ett av alla ställen.

Petter ...

Åh, toppen. När jag varit på bl.a. Expert har det låtit som att det knappt finns några ställen alls kvar att köpa och framkalla på, men jag kanske hade oturen att träffa på fel person.
Vet du vad det kostar att framkalla på ett ungefär?

//Siri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.