Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv på DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har några objektiv som jag använde på min Pentax ME, en liten manuell kamera.
Om jag skulle skaffa en DSLR idag till dessa manuella ombjektiv, vad rekomenderas då och varför?
Skulle vara kul att leka lite med de gamla gluggarna för någon ny diafilm lär nog inte inköpas.

En begagnad K100D är nog ett av de bättre alternativen om du vill komma billigt undan. Liten och kompakt, men ändå med bra grepp. Bildstabilisering, enkelt handhavande och använder AA-batterier.

Ger även fullt fungerande ljusmätning med gamla manuella objektiv och fokusindikering i sökaren.

Jag är inte så insatt i Petax-systemet. Själv fotar jag med Nikon och använder flera gamla objektiv med mycket fint resultat som i vissa situationer överträffar dyra "plastleksaker" som tillverkas idag (inget illa om utvecklingen). Just Pentax och Nikon är märke som behöll kompatibilitet med många gamla objektiv. Så jag tror att du kommer att ha användning för dina gamla gluggar om du skaffar t.e.x. K100D.,
//Stanislav

Går utmärkt

Tänkte själv fota med M28/2.8 samt M100/2.8 idag på mina K20 och K10. Visst mäter kameran aningen fel ibland, men det känns inte som ett stort problem, antingen får man köra bracketing, eller så får man kika på histogrammet och justera. Idag satte jag faktiskt nytt batteri i min Sekonic som skall få följa med så kanske mäter jag på infallande ljus idag istället.

Håller med tidigare att om du skall hitta ett billigt hus att börja med så är K100 perfekt. Även *istDS är en mycket bra kamera som borde vara ruskigt billig, men kommer inte ihåg hur smidig den var med M-objektiv, men det fungerar.

En begagnad K100D är nog ett av de bättre alternativen om du vill komma billigt undan. Liten och kompakt, men ändå med bra grepp. Bildstabilisering, enkelt handhavande och använder AA-batterier.

Ger även fullt fungerande ljusmätning med gamla manuella objektiv och fokusindikering i sökaren.

Håller med! Jag har ett par års erfarenhet av att använda gamla k-fattade gluggar på K100 och K100 super. Det går alldeles utmärkt vill jag påstå. Mäter inte ljuset helt perfekt alla gånger, men upp till ett bara halvt steg fel, det är min uppfattning och känns försumbart. K10 och K20 är betydligt sämre på den punkten, tyvärr. Har även använt gamla sextiotalsgluggar (Takumar) med m42-gänga och adeapter med mycket gott resultat. Jag använder också frekvent två gamla och klunsiga tyska Novoflexobjektiv (tele) från sextio- och sjuttiotalet och bildresultaten är över alla rimliga förväntningar. Med en K100 kan man ha mycket roligt.

Hälsar
Uffe

Gamla manuella gluggar presterar mycket bra och är ju ofta billiga att inhandla, för den som kan tänka sig att fota helt mánuellt. Fokuseringsindikeringen i Pentaxhusen är tillförlitlig och den s.k. "fokusfällan" är mycket användbar.

Även K10D och K20D fungerar bra i ljusmätmätningshänseende om man byter mattskivan till en från *istD-serien. Den som motsvarar orginalskivan heter LF-60.
K10D och K20D har en mattskiva (LF-80) med en formel av microprismor som lurar ljusmätningen på stor eller liten bländare. Den verkar vara optimerad för att mäta runt bändare 4 - 5.6.
K100D och K200D har inte denna mattskiva och därmed inte detta problem. Bara att köra från start.

Jag bytte även sökarlupp på min K10D för att få lite större sökarbild. Fungerar bra.

Manuellt är skoj!

Jag plåtar till största delen med MF-objektiv på min Pentax *istDS. Man kan använda tidsautomatik på största bländare och M-läget för samtliga bländare. Ljusmätningen är väl inte 100% korrekt jämt men det är ju lätt att kolla histogrammet och justera.
Favoritobjektivet är ett Sigma 28mm/2.8 som jag fyndade på Tradera för hela 200 kr. :eek:)

Spelar det någon roll om man köper K100/200D eller K10/20D ?
Var får man tag i den där mattskivan man skulle byta till i K10/20D och hur byter man den i så fall?

Ska jag införskaffa ett hus vill jag ha ett som presterar bra med manuella objetiv.

Ställer man inbländaren på objektivet eller måste det göras i huset då det är digitalt?

Nu är jag hemma efter min lilla fototur, idag endast med M-objektiv. Återigen blir jag förvånad över hur otroligt skarp min M100/2.8 är. Det syns ju inte riktigt på den här lilla bilden, men bilderna är skarpa ner på pixelnivå med K20. M28/2.8 är inte dålig den heller, men M100 känns helt i klass med FA* 85/1.4 när man fotar på F5.6 eller så.

Bilagor

• 20090117-_PX26191-140043.jpg
    20090117-_PX26191-140043.jpg
    83.9 KB · Visningar: 302
Spelar det någon roll om man köper K100/200D eller K10/20D ?
Var får man tag i den där mattskivan man skulle byta till i K10/20D och hur byter man den i så fall?

Ska jag införskaffa ett hus vill jag ha ett som presterar bra med manuella objetiv.

Ställer man inbländaren på objektivet eller måste det göras i huset då det är digitalt?

Bländaren får du ställa på ringen om det inte finns ett A-läge.
du skulle ju kunna en kunna ta en 20D för sensorn skull, om du just är ute efter bästa bildkvaliteten,mattskiva hittar du nog på e-bay och är lätt att byta.

http://www.youtube.com/watch?v=tSOgeVtCpok&feature=PlayList&p=4EFE59561195EA99&index=0&playnext=1

Jag har en k10 och kör en hel del med gamla manuella objektiv, och visst mäter den lite fel på vissa bländare. Men jag kör ju för farao manuellt så lite rattande hör liksom till.

Dessutom tycker jag att jag får justera nästan lika ofta med moderna objektiv i p-läget, lite plus ibland, lite minus ibland. Aldrig att jag bara skjuter i blindo och hoppas att det blir bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar