Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Minoltagluggar på en Sony a580?

Produkter
(logga in för att koppla)

ormestad

Aktiv medlem
Har en kompis som undrar om hans gamla Minoltagluggar (A-gänga) funkar på en Sony a-580. Har själv noll koll på både Sony och Minolta så jag bollar vidare till forumet...

Alla Minolta AF-objektiv passar på Sonys kameror med Alpha-fattning. Dessa Minoltaobjektivbörjade tillverkas från år 1985. Autofokus, autoexponering, autonedbländning, antiskak och EXIF fungerar också (till skillnad från t.ex. i Nikon och Pentax-världen)

Minoltas manuella objektiv, som tillverkades före detta, passar inte. Det finns i och för sig abrovincher för detta, men det är inget som lönas sig att pula med.

Det ska sägas att vissa äldre Sigma objektiv med Minolta fatning kan strula. På en del vägrar AF att fungera korrekt och vissa ger ingen bländarinformation till kameran. Dessutom kan en del billiga Sigma objektiv inte klara av kraften i AF motorn och går därför sönder.
Tamron klarar sig bättre och i princip alla Minolta objektiv fungerar utmärkt. Det kan dock hända att oändlig fokus inte fungerar på DSLR. Tex. Minolta 28-135mm 4-4.5 kan ha detta problemet.

Korrekt. Jag skulle ha önskat ha hunnit med att beskriva situtationen även för tredjepartstillverkade AF-objektiv, men pga av tidsbrist inskränkte jag mig strikt till Minolta-objektiven, och tänkte återkomma senare för att lägga till om detta. Bra att du fyllde i med detta istället, så sparade jag in på lite skrivtid ... :)

Normalt ska förstås allting funka även för tredjepartstillverkade objektiv med Minolta AF eller Sony Alpha-fattning, men det är alltså inte alltid lika säkert. Utöver vad du skrev om Tamron och Sigma så brukar Tokina vara klart bättre än Sigma, men inte riktigt lika bra som Tamron (jag talar här enbart om kompatibilitetsproblem i överföringsprotokollet mellan objektiv och hus - inte om IQ).

Till sist får man också se upp med vissa Sigma-objektiv ifall man vill köra dem på Sonys A33/A55 SLT-kameror, och kanske också för de kommande A35 och A77-modellerna. Här är det mekanisk inkompatibilitet i Sigma-objektivens fattning. Sigma fixar detta än så länge gratis, förutsatt att man uppvisar inköpskvitto på någon av dessa SLT-modeller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar