Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla manuella objektiv användbara?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattip

Aktiv medlem
Är mina gamla manuella Nikonobjektiv är något att ha till en digital Nikonkamera. Därför undrar jag om någon här verkligen använder helmanuella objektiv på digitalkameror, till vad i så fall, och hur det fungerar i praktiken.

Objektiven är en 28/2.0 en 50/1.8 och en Tokina 70-210 mm f/4-5.6. Framförallt har jag gillat 28-an skarpt när jag använt min gamla fm2.

Om objektiven verkligen är användbara kanske jag ska titta på ett Nikon D50-kit innan jag slår till på ett Canon 350d-kit.

/matti
 
Det beror på hur du är beredd att jobba.

Ljusmätningen slår av i kameran. Så du måste antingen ha en separat ljusmätare eller bestämma exponeringen med testskott och histogramkoll.

För mig personligen passar det bra med manuella objektiv. Jag använder inte längre kamerans inbyggda ljusmätare ens när jag har objektiv som ger ljusmätning. Ungefär hälften av mina objektiv är manuella.
 
Jag kör med ett Elicar 90mm Makro objektiv. Det är helmanuellt, men funkar mycket bra till makrobilder.
Det är ju bara att ta ett par testbilder och kolla histogram, eller använda separat ljusmätare. Vid långsam fotografering är det inga problem
 
Tack för svaren.

Om jag förstått rätt kan man alltså inte använda exponeringsmätaren och sökaren inte är lika lätt att ställa in skärpan med som på min Nikon FM2 eftersom den saknar en sådan där delad cirkel som jag glömt bort vad den heter.

Inget porträttfoto av min 3-åriga dotter alltså! Men inga problem när man har lite tid att pilla.

Mina gamla nikonobjektiv är ju ljusstarkare än de "kit"-objektiv som följer med d70 och d50 och Cannons billigaste; men är de alltså även skarpare? Trots att de har några år på nacken? Jag tror 28/2-objektivet är det som kallas AI, dvs inte AIS. (Nu är jag ute på hal is...)
/matti
 
Ja, trots att det är gamla objektiv är de mycket skarpa. Moderna objektiv är främst gjorda för att bli billiga...

Ai eller Ais spelar ingen roll.

Du får elektronisk fokushjälp i sökaren, en grön punkt tänds när de manuella objektiven är rätt fokuserade.
 
objernulf skrev:
Ja, trots att det är gamla objektiv är de mycket skarpa. Moderna objektiv är främst gjorda för att bli billiga...

Jag skulle säga samma sak som du Olle eftersom mina gamla objektiv (70-tal) upplevdes mycket (för att inte säga otroligt) skarpa. I dag tycker jag inte att jag får ut lika mycket ur dem och har funderat på om det beror på s.k. "outgassing", d.v.s. en beläggning på linserna av förångad mjukgörare som finns i plaster.
Jag har långa tider förvarat objektiven i etuier med skumplast i botten och ibland inslagna i plastpåsar.
Kommentarer?
Mvh/Göran
 
för två år sedan har Tyska tidskriften "Photo" testat gammla Nikon objektiv mot nyare motsvarigheter. Det var bl a ett två 28mm, två 50/1,4, 2,0/85mm manuell och 1,8/85mm AF och två zoom objektiv.
Resultatet baserades inte bara på MTF-värden utan också på testfotografering i labbet och ute.

Hur har det blivit då? Jo, en gång var det oavgjort, ett modernt zoomobjektiv var bättre, men dom gammla fasta objektiven var i alla tre parningar bättre till mycket bättre än dom nya.

Du förlorar väl ingenting om Du använder Dina "föråldrade" objektiv.
 

Du får elektronisk fokushjälp i sökaren, en grön punkt tänds när de manuella objektiven är rätt fokuserade.

Hmm.. Jag vet inte om jag sett det med min D70 och manuella objektiv. Ska jag få det med den också?
 
Det beror på vilken modell du satsar på. De billiga hushållsmodellerna stänger av ljusmätaren när en manuell glugg används. Pro modellerna använder dels spot dels centrumvägd mätning med manuella objektiv. Det gör min D1:a i alla fall.

Lycka till.

http://www.gulnet.nu/
 
Ni som använder manuella objektiv utan kamerans ljusmätare; är det enklaste att använda kamerans histogram för att snabbt ställa in exponeringen efter ett par bilder?
/matti
 
Jag föredrar att mäta högdagrar med lös ljusmätare för att slippa allt för många testskott. Sen kollar jag förstås histogram och högdagerblink också men behöver sällan justera mycket.

Men du klarar dig precis lika bra utan ljusmätare, det kan bli ett par extra testskott ibland bara.

Skulle jag tvingas välja enbart en metod av ljusmätare, histogram eller högdagerblink så skulle det helt klart vara högdagerblinket.
 
Matti, glöm inte att objektiv till digitalkameror bör vara antireflexbehandlade på bakersta linsen, vilket inte är fallet med gamla objektiv. Jag har ingen erfarenhildeet av detta själv, men jag har läst om det (jag är nybliven Nikon-ägare). Det förhåller sig tydligen så att film inte reflekterar ljus, men det gör bildsensorer. Detta kan medföra att det uppstår spökbilder, speciellt i situationer med starka ljuspunkter i en i övrigt mörk bild (typ en stark lampa mot natthimmel). Ta med ett par gamla gluggar till din fotohandlare och be att få prova.

//Lasse
 
... när jag ändå ärpå tråden: Hur är det åt andra hållet? Jag har en D70 med nya AF-objektiv, men skulle gärna skaffa en FM-2 eller F3. Funkar det med snittbild m.m?
 
Allt är kompatibelt så länge du inte har G- eller DX-objektiv som ju saknar bländarring.

Snittbilden kräver ljusstarka objektiv. Med ljussvaga zoomar så mörkas den ut.
 
Jag har undvikit G/DX av just den anledningen. Egentligen vill jag ha en FM3A, men den är så dyr: vad är skillnaden mot FM2? Funkar mina SB600/800 blixtar? (Jag vet att jag spårat ur ämnet här!)
 
dobos skrev:
Matti, glöm inte att objektiv till digitalkameror bör vara antireflexbehandlade på bakersta linsen, vilket inte är fallet med gamla objektiv. Jag har ingen erfarenhildeet av detta själv, men jag har läst om det (jag är nybliven Nikon-ägare). Det förhåller sig tydligen så att film inte reflekterar ljus, men det gör bildsensorer. Detta kan medföra att det uppstår spökbilder, speciellt i situationer med starka ljuspunkter i en i övrigt mörk bild (typ en stark lampa mot natthimmel). Ta med ett par gamla gluggar till din fotohandlare och be att få prova.

//Lasse
Alla manuella Nikkor efter 1975 har multicoating även på bakre linsen. Det inkluderar K-serien, Ai-serien och Ais-serien. Det är objektiv märkta med Nikkor utan tillägg. Objektiv märkta Nikkor-* där * är en bokstav är äldre med single coating. Vissa objektiv är märkta Nikkor-*.C och de har också multicoating (inkl bakre linsen).

Film reflekterar också ljus, det är så TTL-blixt fungerar, men dock inte alls lika mycket som glasfiltret framför digitalsensorn.
 
dobos skrev:
Jag har undvikit G/DX av just den anledningen. Egentligen vill jag ha en FM3A, men den är så dyr: vad är skillnaden mot FM2? Funkar mina SB600/800 blixtar? (Jag vet att jag spårat ur ämnet här!)
FM3 har alla funktioner som FM2 har (mekanisk med ljusmätare) plus tidsautomatik och TTL-blixt. Den har dessutom visarnål i stället för lysdioder. SB600 tror jag inte fungerar medan SB800 går bra i manuellt eller A-läge. Ingen TTL med FM2.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.