Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gamla Konicaobjektiv på nikon D80?
- Trådstartare Davidisaksson
- Start datum
SM4FPD
Medlem
Adaptrar
Det går att finna adaptrar mellan nästan vad som helst på E-BAY.
Särskilt populärt är M42 till Nikon. Men det blir inte oändligt, dock finns sådan adapter med lins.
Alla tänkbara adaptrar mellan olika standarder och fabrikat verkar finnas.
Med M42 till Nikon och några satser mellanringar M42 kan man göra en del kul experiment.
Själv har jag köpt sådana samt en adapter mellan RMS, (Royal Microcope Siciety) vilket då gör att jag kan använda mikroskopobejktiv på min D90. X5 och X10 mikroskopobjektiv är lagom om man vill göra ett porträtt av en myggas face.
Vidare finns C eller CS till M42 och sen till Nikon, vrid man kan meka med gamla filmkameraobjektiv. Det blir givetvis bara tal om makro.
Sök på E-BAy efter adapter mellan kamerafbrikat och Nikon eller gå vägen via M42.
Några T2 adaptrar är en bra ide att lägga på lager, de har M42 med mindre simning på gängorna.
Då kan man köra objektiv från Ex TAMRON med T2.
Jag har beställt 2 - 6 mm objektiv i M12 x 0,5 serien, dvs sådana som sitter på små bevakningskameror, samt adapter M12 till M42 och sen till Nikon.
Med ett M12 x 0,5 på 2 mm brännvidd och ett mikroskopobjektiv kan man göra ett RETRO-FOKUS-objektiv som fyller hela bildrutan på Nikon D90. Skithäftigt att kunna få skärpa från 10 mm till oändligt.
Min erfarenhet är att dessa prylar är mycket billiga, 18 - 50 kr, och är något som kanske kommer att försvinna i framtiden. Få bryr sig om experiment och äldre objektiv.
de
Roy
Särskilt populärt är M42 till Nikon. Men det blir inte oändligt, dock finns sådan adapter med lins.
Med M42 till Nikon och några satser mellanringar M42 kan man göra en del kul experiment.
Själv har jag köpt sådana samt en adapter mellan RMS, (Royal Microcope Siciety) vilket då gör att jag kan använda mikroskopobejktiv på min D90. X5 och X10 mikroskopobjektiv är lagom om man vill göra ett porträtt av en myggas face.
Vidare finns C eller CS till M42 och sen till Nikon, vrid man kan meka med gamla filmkameraobjektiv. Det blir givetvis bara tal om makro.
Sök på E-BAy efter adapter mellan kamerafbrikat och Nikon eller gå vägen via M42.
Några T2 adaptrar är en bra ide att lägga på lager, de har M42 med mindre simning på gängorna.
Jag har beställt 2 - 6 mm objektiv i M12 x 0,5 serien, dvs sådana som sitter på små bevakningskameror, samt adapter M12 till M42 och sen till Nikon.
Med ett M12 x 0,5 på 2 mm brännvidd och ett mikroskopobjektiv kan man göra ett RETRO-FOKUS-objektiv som fyller hela bildrutan på Nikon D90. Skithäftigt att kunna få skärpa från 10 mm till oändligt.
Min erfarenhet är att dessa prylar är mycket billiga, 18 - 50 kr, och är något som kanske kommer att försvinna i framtiden. Få bryr sig om experiment och äldre objektiv.
de
Roy
Smw
Aktiv medlem
de
Roy
Kul, kan du inte komma med lite länkar.
//MW
SM4FPD
Medlem
Här är en länk: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...apter.TRS0&_nkw=M42+to+NIkon+adapter&_sacat=0
Efter lite sökande blir man bombad med liknande artiklar så saken ger sig själv efter hand.
Verkar vara små Kinesiska företag, de verkar fungera som någon form av ÖB, (dvs överskottsbolaget)
På Deale Extreame kan man hitta mycket kul oxo:
http://www.dx.com sök på "NIKON", eller "Photo adapter", "Nikon Adapter" etc. så kommer det hundratals grejer.
Det gäller att ha lite phantasi.....
Jag nämnde M42 och sådana objektiv finns ju överflöd.
Jag köpte en M39 till NIKON adapter.
Det gör att de gamla infällbara LEICA objektiven funkar på D90. Eller rättare sagt ryska Leica Objektiv kopior....
Obs att de enklare systemkamerorna som D3000, 32000, 5100 etc inte kan köras med icke NIKON DX objektiv.
de
Roy
Efter lite sökande blir man bombad med liknande artiklar så saken ger sig själv efter hand.
Verkar vara små Kinesiska företag, de verkar fungera som någon form av ÖB, (dvs överskottsbolaget)
På Deale Extreame kan man hitta mycket kul oxo:
http://www.dx.com sök på "NIKON", eller "Photo adapter", "Nikon Adapter" etc. så kommer det hundratals grejer.
Det gäller att ha lite phantasi.....
Jag nämnde M42 och sådana objektiv finns ju överflöd.
Jag köpte en M39 till NIKON adapter.
Det gör att de gamla infällbara LEICA objektiven funkar på D90. Eller rättare sagt ryska Leica Objektiv kopior....
Obs att de enklare systemkamerorna som D3000, 32000, 5100 etc inte kan köras med icke NIKON DX objektiv.
de
Roy
afe
Aktiv medlem
Det där är ett fullständigt felaktigt påstående. Nya Nikonobjektiv för FX fungerar fullt ut också på dessa enklare kameror. Däremot får man inte autofokus med äldre skruvdrivna AF-objektiv, och med ännu äldre manuella objektiv fungerar heller inte ljusmätningen. Det går dock alldeles utmärkt att fotografera med dem.
Vårbäcken
Ny medlem
Äldre optik och modern dslr, Pentax har lösningen
Kör Pentax dslr med ett helt gäng optik från olika epoker. Gluggar från 1975 och framåt fungerar med Pentax K-mount, M42 och annat med enkla adaptrar.
Focus Peaking i Live View, Focus Confirm i Sökaren, ljusmätning med unik mätmetod med de äldsta (M42, K & M), bländarautomatik med A.
Så här fungerar det: http://www.pentaxforums.com/articles/tutorial-videos/how-to-use-manual-lenes-on-pentax-dslrs.html
Pentaxoptik är i de flesta fall ytterst skarpa och finns från några tior på loppis, hus går att hitta för en rimlig peng begagnat. Kolla upp funktionen i husen, det kan skilja en del.
Titta in på min profil, där ligger det några bilder uppe.
Kör Pentax dslr med ett helt gäng optik från olika epoker. Gluggar från 1975 och framåt fungerar med Pentax K-mount, M42 och annat med enkla adaptrar.
Focus Peaking i Live View, Focus Confirm i Sökaren, ljusmätning med unik mätmetod med de äldsta (M42, K & M), bländarautomatik med A.
Så här fungerar det: http://www.pentaxforums.com/articles/tutorial-videos/how-to-use-manual-lenes-on-pentax-dslrs.html
Pentaxoptik är i de flesta fall ytterst skarpa och finns från några tior på loppis, hus går att hitta för en rimlig peng begagnat. Kolla upp funktionen i husen, det kan skilja en del.
Titta in på min profil, där ligger det några bilder uppe.
SM4FPD
Medlem
Gamla objektiv till D80
Här finns en bra sammanställning över äldre objektiv och deras monteringsbajonetter eller gängor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance
Flange är måttet från bajonetten eller gängans kant till filmplanet, (sensorn). Och vi ser att det varierar några mm mellan systemen.
Med 48 mm inser vi att ett vidvinkel som NIKON 35 mm inte kan funka utan specialkonstruktyion.....
Så de flesta objektiv till småbildskameror, och de digitala varianterna är sk RETROFOKUS-objektiv.
På de spegellösa kamerorna är FLANGE-måttet litet, och objektiven blir därmed enklare till konstruktionen.
(läs billigare att tillverka)
Äldre objektiv är ofta minst lika bra som moderna. Moderna har nya glaskvaliteter, asfäriska linser etc.
Något som egentligen inte i sig förbättrar bildkvaliteten, utan i första hand sänker produktionskostnaderna.
I alla fall är det spännande att testa olika objektiv med de adaptrar om finns att få tag på.
De
Roy
Här finns en bra sammanställning över äldre objektiv och deras monteringsbajonetter eller gängor.
Flange är måttet från bajonetten eller gängans kant till filmplanet, (sensorn). Och vi ser att det varierar några mm mellan systemen.
Med 48 mm inser vi att ett vidvinkel som NIKON 35 mm inte kan funka utan specialkonstruktyion.....
Så de flesta objektiv till småbildskameror, och de digitala varianterna är sk RETROFOKUS-objektiv.
På de spegellösa kamerorna är FLANGE-måttet litet, och objektiven blir därmed enklare till konstruktionen.
(läs billigare att tillverka)
Äldre objektiv är ofta minst lika bra som moderna. Moderna har nya glaskvaliteter, asfäriska linser etc.
Något som egentligen inte i sig förbättrar bildkvaliteten, utan i första hand sänker produktionskostnaderna.
I alla fall är det spännande att testa olika objektiv med de adaptrar om finns att få tag på.
De
Roy
A.Dent
Aktiv medlem
Med Nikon och M42 kan man inte få fokus på oändligheten utan lins i adaptern. Med linslös adapter hur långt kan man fokusera med tex 50 och 135mm?
Hittade ett svar själv
Man får använda en onlinekalkylator för makro med mellanringar. Totalt är det 2-3mm för kort registeravstånd med M42 beroende på adapterns tjocklek.
http://www.kielia.de/photography/calculator/
Ställ in "focusing distance" på ett stort värde 9999m eller större. Fyll i andra fält motsvarande objektivet och kamera. Max fokusavstånd stor vid "effective focusing distance"
Så långt är jag helt med
Med 48 mm inser vi att ett vidvinkel som NIKON 35 mm inte kan funka utan specialkonstruktyion..... Så de flesta objektiv till småbildskameror, och de digitala varianterna är sk RETROFOKUS-objektiv. På de spegellösa kamerorna är FLANGE-måttet litet, och objektiven blir därmed enklare till konstruktionen. (läs billigare att tillverka)
Dels har Nikon F 46,5 mm. Och framför allt: vad har det med kompatibilitet mellan olika objektivfattningar att göra?
Dessutom används ofta retrofokuskonstruktioner även för objektiv till spegelfria kameror eftersom man vill ha hyfsat telecentriska objektiv (vilket i sin tur beror på att sensorer inte är bra på att hantera ljus som faller in i en flack vinkel)
Äldre objektiv är ofta minst lika bra som moderna.
Nja, riktigt så enkelt är det inte
I stort sett alla äldre objektiv har sämre kontrast än nyare, det handlar om att tillverkare blivit bättre på coatings (antireflexbehandling av linsytor) och på att dämpa reflektioner i övriga material internt i objektiven. Det här märks i synnerhet i motljus där många äldre objektiv får problem - inte sällan förvärrat av att de dessutom inte sällan har en del internt damm på linselementen.
Annars kan man nog säga att äldre teleobjektiv, telezoomar och äldre makroobjektiv nästan alltid presterar bra, enda mer påtagliga svagheten (utöver den nämnda lägre kontrasten) brukar vara en del CA hos i synnerhet ljusstarka teleobjektiv plus att kantprestanda (skärpa, vinjettering) kan vara lite sisådär jämfört med modernare objektiv.
Äldre ljussvaga normalobjektiv och måttliga vidvinklar (~28 mm och uppåt) brukar vara helt ok eller rent av bra. Medan ljusstarka varianter ofta har en hel del CA, måttliga kantprestanda, koma och en del andra småproblem.
Äldre kraftiga vidvinklar (~24 mm och nedåt), i synnerhet om de är ljusstarka är sällan speciellt bra med dagens mått mätt, en del rent av direkt dåliga.
Äldre normalzoomar och vidvinkelzoomar kan vara allt från riktigt ok till direkt usla. Generellt kan man säga att nästan alla äldre billiga zoomar är rätt trista - bara skarpa i mitten, besynnerliga distorsioner, sällan skarpa ens i mitten i ändlägena (max-/minzoom). Men det finns förstås undantag.
Moderna har nya glaskvaliteter, asfäriska linser etc. Något som egentligen inte i sig förbättrar bildkvaliteten, utan i första hand sänker produktionskostnaderna.
Jo, de sakerna har direkt avgörande betydelse för bildkvaliteten Plus att asfäriska linselement möjliggör mycket mer kompakta och mycket lättare objektiv - i synnerhet zoomar.
Det håller jag däremot helt med om!
Många äldre objektiv som kanske inte presterar så bra rent tekniskt kan ofta ha det där vi lite flummigt kallar "karaktär". De ger helt enkelt läckra bilder. Som att de ger en låg kontrast med tydligt men snyggt färgstick i motljus eller något så enkelt som att vinjetteringen framhäver motivet.
Senast ändrad:
Kör Pentax dslr med ett helt gäng optik från olika epoker. Gluggar från 1975 och framåt ...
Dels, som AFE påpekade, kanske inte så relevant i en diskussion om kompatibilitet för Nikon-kameror
Dels kan du med Nikon köra objektiv från sextiotalet och framåt Visst, det finns begränsningar med de riktigt gamla, men det finns någonstans runt 400 olika objektiv enbart från Nikon att välja på för den som har en kamera med f-bajonett.
Pentax och Nikon är ju de två märken som bibehöll samma objektivfattning när man växlade från manuell fokus till autofokus vilket gör att bägge har ett stort arv och urval av gamla roliga objektiv. Sedan har ju bägge tyvärr ganska stort registreringsavstånd (45,5 för Pentax och 46,5 för Nikon) vilket ofta gör det svårt att använda objektiv från andra märken, så som trådskaparen ville göra.
Bruno B
Medlem
Hittade för nåt halvår sedan en adapter för att kunna montera gamla Konica-objektiv (som jag har kvar från tiden jag fotade med Konica T3). Köpte väl mest bara för nöjet att kunna använda mina gamla objektiv, men har väl inte direkt testat hur bra (dåligt) blir med denna lösning. Men idag var det ett kanonväder för fotande, så jag stoppade ned mina kameror i ryggsäcken bl.a. för att testa kombinationen Nikon-Konica, och här ser ni resultaten. Och ja, naturligtvis blir det bättre bilder med min ordinarie utrustning. Men det är ju kul att testa ;-)
Kamera Nikon D3100
Adapter Fotodiox AR-Nikon
Objektiv Konica AR 50/1,2
Kamera Nikon D3100
Bilagor
KarlE
Aktiv medlem
Hittade för nåt halvår sedan en adapter för att kunna montera gamla Konica-objektiv (som jag har kvar från tiden jag fotade med Konica T3). Köpte väl mest bara för nöjet att kunna använda mina gamla objektiv, men har väl inte direkt testat hur bra (dåligt) blir med denna lösning. Men idag var det ett kanonväder för fotande, så jag stoppade ned mina kameror i ryggsäcken bl.a. för att testa kombinationen Nikon-Konica, och här ser ni resultaten. Och ja, naturligtvis blir det bättre bilder med min ordinarie utrustning. Men det är ju kul att testa ;-)
Kamera Nikon D3100
Vad har du för ordinarie utrustning som du jämförde med? Konicas Hexanon gluggar är ju kända för att vara bra, eller var dom bra på sin tid för typ 25-30 år sen.
Att det är svårt att fokusera med en D3100 är ju en sak men om resultatet inte heller blir så bra så är det hela mest en kul grej
Bruno B
Medlem
Min vanliga kamera är en D7000 som jag oftast använder använder med ett vanligt Nikon 18-55 VR har jag märkt trots inköp av div. andra objektiv.
Konicas objektiv var nog bra, och är det säkert än idag om man använder dom på en kamera som dom var avsedda för. Men man ser ju på bilder lite annorlunda nu än förr, då fotade man, i alla fall jag, skickade in på framkallning och förstoring (jag skickade till Lo-foto om någon kommer ihåg det företaget?). Bilderna var inte speciellt stora om man jämför med idag då man ofta tittar på bilderna på en datorskärm eller på TV:n. Nu är det nog, som du skrev, mest en kul grej att använda gamla objektiv på en modern kamera. Eller som någon skrev här innan, för att få en lite personlig stil på bilderna, lite karaktär så där.
Konicas objektiv var nog bra, och är det säkert än idag om man använder dom på en kamera som dom var avsedda för. Men man ser ju på bilder lite annorlunda nu än förr, då fotade man, i alla fall jag, skickade in på framkallning och förstoring (jag skickade till Lo-foto om någon kommer ihåg det företaget?). Bilderna var inte speciellt stora om man jämför med idag då man ofta tittar på bilderna på en datorskärm eller på TV:n. Nu är det nog, som du skrev, mest en kul grej att använda gamla objektiv på en modern kamera. Eller som någon skrev här innan, för att få en lite personlig stil på bilderna, lite karaktär så där.