Annons

Gamla kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Ego, visst men det känns rätt. Skapa ett forum för nya bilder med gamla kameror.

Återupplivar själv minnet av den första riktiga kamera jag hållit i min hand. Pappas ögonsten när jag var barn: Kodak Retina IIIc från tidigt femtiotal.

Det finns säkert många fler än jag som tar nya bilder med gamla kameror. Det vore juste med ett ställe att samla bilderna på.

/AnWi

Behövs det verkligen? Hör inte dessa bilder hemma i kritikpoolerna? Låt istället folk förundras över de gamla objektivens esoteriska kvalitéer.

Behövs och behövs? Klart det inte behövs:)
Toy-cameras behövs inte heller. *ler*

Skrev ju att det var ego. Det passar mej och förhoppningvis några fler.

Visst, jag kan hålla med om att bilderna håller en förvånansvärt hög kvalitet från gamla kameror och att man kan blanda med bilder från nya men det skulle vara kul att kunna särskilja dem och kanske jämföra.

En annan lösning vore en ny motivkategori. Då kan man ju sortera fram bilder och jämföra.

Titta gärna på några:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=109026
Fler bilder i större format:
http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiPhoto/KodakRetina/WinterPhotos2006/index.htm
Det har inte hänt så rasande mycket, optiskt, på 50 år...

Det är helt andra skillnader som ger upplevelser:
Formatet på huset
Manuell filmframmatning
Finmekanisk bländar och tidinställning
"klick" isf "Slabam" när man trycker av
och mycket mer.

Största utmaningen ger sökaren och exponeringen.
Sökaren ger ingen bra uppfattning av vad som kommer att komma med på filmen. Jag har problem att se hela ramen på en gång. Det blir en skaplig approximation och klick...

Exponeringen kör jag helt enligt Sunny 16 rules. Jag blev jätteglad när jag fick tillbaka filmen och inte en bild blivit dåligt exponerad. Nu var förutsättningarna bra för korten så det kommer att bli många besvikelser framöver. Det förutsätter jag.

Senast ändrad:
Varför inte kunna lägga bilderna i två kategorier? Då kunde man t.ex. lägga en bild i "Landskap" och "Klassisk kamera", så den kan hittas beroende på vad man söker.

Alla de bilder jag har uppe är tagna med klassiska kameror från ca 1935 och framåt. Under våren och sommaren hoppas jag kunna lägga upp bilder från än äldre kameror.

Retina IIIc (sedan IIIC) tillverkades mellan 1954-60, och sedan ett fåtal 1977 av kvarvarande delar.

Jag hade en i nära nyskick, men sålde den när jag behövde pengar.

Jag är ingen stor retinasamlare, men jag har i alla fall sex stycken. Hoppas få tag i en vidvinkel till en av mina IIc till lämpligt pris.

Lite av tjusningen är just uppskattningen av ljus. Det finns alltid saker att lära/förbättra inom fotografering och att lära sig uppskatta rådande ljus och omfång är en del utav utmaningen.

Kanske köper jag mig en ljusmätare ändå. Inte minst för att kunna kontrollera om jag uppskattat rätt.

Jag är helt såld på digital fotografering egentligen. Korta tider till upplevt resultat men när man även ser vissa brister i digital fotografering blir den analoga intressant igen.

Sedan upplever jag ju förståss en viss tjusning att fota med en så gammal men fullt fungerande kamera.

/AnWi

J. Patric skrev:
Varför inte kunna lägga bilderna i två kategorier? Då kunde man t.ex. lägga en bild i "Landskap" och "Klassisk kamera", så den kan hittas beroende på vad man söker.

Alla de bilder jag har uppe är tagna med klassiska kameror från ca 1935 och framåt. Under våren och sommaren hoppas jag kunna lägga upp bilder från än äldre kameror.

Retina IIIc (sedan IIIC) tillverkades mellan 1954-60, och sedan ett fåtal 1977 av kvarvarande delar.

Jag hade en i nära nyskick, men sålde den när jag behövde pengar.

Jag är ingen stor retinasamlare, men jag har i alla fall sex stycken. Hoppas få tag i en vidvinkel till en av mina IIc till lämpligt pris.

Jag lägger ofta mina bilder i flera kategorier än en. Beronde på vad som passar så klart. En kategori för gamla bilder skulle alltså kunna fungera utmärkt.

Jag är född -54 och det finns många bilder på mej som pytteliten tagna med denna kamera. (Är ganska säker på det).

Finns det någon koppling mellan serienummer och årtal?

Sex stycken Retinor, och du anser dej inte som stor samlare? Var går då gränsen :) Det räcker med en till mej.
Bodde du inte så långt bort skulle jag gärna komma förbi.

Går det att använda en digital kamera som exponeringsmätare?
Om den har manuella inställningsmöjligheter.
Kan man lita på att den mäter rätt?
Med vänlig hälsning
Hans

Visst gör det det!
Men tar man en digital-kompakt har de oftast ett mycket begränsat bländaromfång, ofta bara ett par lägen, då är det ju inte någon stor hjälp.

En DSLR däremot går ju mycket bra. Ställer man in samma ISO som filmen har kan man föra över tid och bländare rakt av.

Allt under förutsättning att bildutsnittet är lika!

/AnWi

AnWi skrev:
Finns det någon koppling mellan serienummer och årtal?

Det är lättare att gå efter modell.
http://www.wctatel.net/web/crye/retina.htm

Sex stycken Retinor, och du anser dej inte som stor samlare? Var går då gränsen :) Det räcker med en till mej.
Bodde du inte så långt bort skulle jag gärna komma förbi.

Det finns kring femtio olika modeller, plus olika objektiv och slutare. ;-) Jag är mest intresserad att ha någon Retina från olika "tidpunkter" och olika objektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto