Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gamla kameror och diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Jag skulle vilja ta kort med en riktigt gammal kamera, gärna diafotografering.

så lite frågor som känns relevanta.

1.
går det att få tag i 120 diafilm?

2.
hur gammal kamera som klarar av 135 film går det att få tag i?

3.
går det att bygga om eller använda något annat format, så att man kan ta bilder med 135 film?

1. Ja, inga problem.
2. 71 år.
3. Förstår inte riktigt frågan. Vad för kamera vill du bygga om?

Helt riktigt, Hans & Jim...ska jag nu flyga messerschmidt så borde jag funderat över skillnaden mellan 35mm-film & 135-kassetter.

Den siten jag refererade till tidigare menar att 35 mm film kom först 1889, då som spelfilm. Den började användas för stillbild 1913. Dess stora uppsving som stillbild kom i och med Leica A 1925 som Klas redan sagt.

\h

oehnner skrev:
Helt riktigt, Hans & Jim...ska jag nu flyga messerschmidt så borde jag funderat över skillnaden mellan 35mm-film & 135-kassetter.

Som jag förstått det så är 35 mm-film så kallad rullfilm ursprungligen för spelfilm medan 135 formatet är 35 mm-film som spolats i en kassett. I grunden är det alltså samma film.

\h

hasseper skrev:
Som jag förstått det så är 35 mm-film så kallad rullfilm ursprungligen för spelfilm medan 135 formatet är 35 mm-film som spolats i en kassett. I grunden är det alltså samma film.

\h

Ja.

På väg att flyga hem & landa messerschmidten, för farligt med mörkerflygning ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar