Annons

Gamla fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om det finns något värde i gammalt fotopapper för Svartvit kopiering? Blir de värdelösa efter många års förvaring?
Har hittat en massa oexponerat fotopapper i olika storlekar efter min bortgångna pappa, det är nog minst 200 papper som fyller upp en flyttkartong, många av kartongerna har inte ens blivit öppnade.
Gissar att de är inköpta mellan ca 1980-2000 (några kan vara äldre än så).
 

Bilagor

  • 20241006_132017.jpg
    23.6 MB · Visningar: 8
Jag har använt 20 år gamla papper som förvarats i öppnade förpackningar, på ett riktigt dåligt ställe, och de var som nya. Jag har också använt utgångna papper som inte fungerade alls. Det beror på:
1. Vilken typ av papper är det?
2. Hur har de förvarats?
3. När gick de ut?

Enda sättet att veta är att prova. Förmodligen kommer vissa fungera, men andra inte.

Med det sagt så finns det ett värde i dem. Både film och papper har blivit dyra, och folk är beredda att chansa och betala en rätt hygglig slant för utgånget materiel. Lägg upp en annons på Tradera, lista alla papper med tillverkare, typ av papper, om de är öppnade eller oöppnade, och utgångsdatum. Jag skulle bli förvånad om du i te får en liten hög hundralappar för dem.
 
Jag använder ibland olika papper från 70- och 80-talen, funkar perfekt. God chans att de är i bra skick alltså.

Har sett annonser på Tradera där säljaren tagit ut papprena ur kartongen och mörkersäcken för att visa hur fina de ser ut :) dessa har inte blivit sålda av någon anledning!
 
OM de har legat i frys så finns det ett värde.
Annars är de garanterat slöjade av tidens tand.
Det håller jag inte med om. Visst finns det en risk för slöjning, men chansen är också hyfsat god att de är opåverkade. De 50 år gamla papper jag ibland använder är inte kyl- eller frysförvarade och de är inte slöjade (lätt att kolla genom att jämföra vita områden med nya eller oframkallade papper). Resultatet är utmärkt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.