Annons

Gamla Canon-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Min kompis har en äldre AE-1 ocgh F-1, men dom har tidsstyrd bländarautomatik. Det blir då opraktiskt att ta kvälls och nattbilder.

Finns det några andra bra Canon-hus som tar FD-optik och har bländarstyrd tidsautomatik ?

Canon F1 new har bländarstyrd automatik med särskild sökare. Annars finns Canon A-1 med alla automatiksorter.

Alla kameror i T-serien utom T60 (som är nyast och främst en skolkamera) har alla sorters automatik.

Nja, Canon F1 new har i grundutförandet tidsautomatik (tv), men med en winder eller motor får den även bländarautomatik (av). Det har, så vitt jag vet, inget med vilken sökare man använder.

En utmärkt kamera för övrigt!

/Jens

Njaa. Det finns Canon F1 new AE och Canon F1 new FN beroende på sökare. Med motor eller winder ger båda bländar- och tidsautomatik. Men för att se vilka tider kameran ställer in krävs FN-sökaren.

Men visst är det en superkamera. Jag har haft en som jag tyvärr pajjade rejält. Kameran har bara ett fel som jag ser det. Sökaren ger för stor förstoring vilket gör det svårt att överblicka hela bilden och komponera bra.

Hej och tack för de svar jag fått. Dessa väcker dock nya frågor......

Den aktuella F-1an är mycket gammal, finns det sökare till den också?

Att använda motor är inte aktuellt.

Håller T-serien god mekanisk kvalitet för t.ex friluftsliv?

Har någon av husen spotmätning ?

Det finns en automatiksökare till Canon F1 old om heter "Servo Finder EE" eller något liknande. Men jag tror att den kräver motor.

Canon T90 är en relativt modern kamera som ser ut och fungerar som en Eos-kamera med TTL-blixtmätning, spotmätning och inbyggd motor. Den är robust och var populär hos proffsen på slutet av 1980-talet. Vissa av finnesserna på den återkom först på Canon Eos 3 (FEL och multiblixtmätning).

T-serien är fuktkänslig och därmed olämplig för friluftsliv.

Kvälls- och nattbilder tas med fördel manuellt och då spelar kameran ingen roll.

Kolla in Canons Kameramuseum...

... där hittar du alla Canons kameror och linser samt deras klockor och visslor (fri övers. av eng. uttr.). Länken:

http://www.canon.com/camera-museum/

Själv har jag två A-1 hus som har allt utom spotmätare (har enbart centrumvägd mätning men den fungerar oftast mycket bra), spegeluppfällning och så autofocus förståss. Ett litet minus då det är riktigt kallt är att batteri krävs för att kunna exponera (och den drar bra när man kör långa exponeringar mha bulb) så man får se till att hålla åtminstone batterisidan någorlunda varm. Annars en helt underbar kamera tycker jag.

MVH Richard

Senast ändrad:
objernulf skrev:
T-serien är fuktkänslig och därmed olämplig för friluftsliv.

Kvälls- och nattbilder tas med fördel manuellt och då spelar kameran ingen roll.

Olle har du egen erfarenhet av detta med fuktkänsligheten? Jag trodde T90 tålde allt den kallas ju för stridsvagnen.

KVICK skrev:
Jag trodde T90 tålde allt den kallas ju för stridsvagnen.

Det är F-1:eek:rna som är stridsvagnar. T90 är rejäla kameror men kan vara lite känsliga i rejäl kyla och fuktkänsliga. Men bättre en de flesta amatörkameror, men inte full yrkesklass heller. Duger nog åt de flesta.

KVICK skrev:
Olle har du egen erfarenhet av detta med fuktkänsligheten? Jag trodde T90 tålde allt den kallas ju för stridsvagnen.
I ett regn/fukt-test i FOTO 11/1984 fick T-70 uselt betyg - felexponering och "död" kamera. Proffskameror typ Canon F-1 New och Nikon F3 samt flera "amatörkameror" klarade sig utan anmärkning. Jag har också av en kompis hört att T-70 får problem med fukt.
T-90 kan vid fukt eller kyla enligt vissa artiklar i fototidningar råka ut för att motorn drar iväg hela filmen på en gång.

objernulf skrev:
T-90 kan vid fukt eller kyla enligt vissa artiklar i fototidningar råka ut för att motorn drar iväg hela filmen på en gång.

Jag minns en artikel i Aktuell Fotografi där Expressens Roger Thuresson var i Canada och plåta valar som frysts inne i en vak. Det var cirkus 45 grader kallt och bara Leica M funkade helt. Roger T:s T90 fick "tuppjuck" och drog igenom en hel rulle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar