Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamalt Nikkor objektiv på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebes

Avslutat medlemskap
Hej!

Har testat alla mina Nikonobjektiv på D70. Alla funkar, men jag har ett gammalt Micro Nikkor 105 2,8. Som är väldigt bra optik, det saknar cpu kontakter och därmed tappar man ljusmätningen i kameran.

Finns någon inställning i kameran som gör ljusmätning möjlig med manuell nerbländning?

Har testat några bilder på ren uppskattning, skärpan är kanonbra på de lyckade bilderna. Alternativet är lös ljusmätare, men om det går att lösa på annat sätt vore det smidigt.

MVH Stefan
 
Tror ej det går tyvärr, men använd dig av histogramet så får du snart grep om vilka inställningar du kan köra på, man lär sig det ganska snabbt. Testade ett gammalt 500mm/F8 Nikkor Reflex på min D70, tog väl ett 10-tal bilder sen lärde jag mig uppskatta vilka inställningar som passade.
 
Som Partric säger så lär man sig rätt fort i vilket härad man ska lägga sig. Sedan kan man finjustera lite.
Jag köpte för lite sedan en FE2 och fick med en MF 50/1.4 och en MF 105/2.5 och testade dessa på D70:n och det gick rätt bra redan på första försöket. Det är isf jobbigare med fokusen.
 
Tack för alla svar!

Jag testade lite i går kväll, mätte först ljuset med min gamla Nikon (F49 Hade då ett bra utgångsläge. Sedan var det bara att räkna vid olika F-steg. Jag blev mycket nöjd med resultatet.

Att det tar lite längre tid gör inte så mycket vid macrofoto.

Bra att det går att använda även riktigt gammal Nikonoptik.

MVH Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.