Advertisement

Annons

Galleri FS. Tji Sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Alltid kul att läsa motiveringen varför min bild inte kommer med i Galleri FS. Det är ju en sportbild!
Jag fattar ju självklart att mina bilder inte håller värdsklass, men några är rätt bra.
Denna bild fick jag motiveringen..
- Höjer sig inte över mängden
- Bilden upplevs oskarp
- Kompositionen kan förbättras
- Stötande bild
- Lite för enkel till utförandet
- Budskapet är inte tillräckligt starkt/tydligt
- Bilden upplevs medvetet/överdrivet konstlad
- "a"

-Oskarp, Det är ju så den ska vara, rörelseoskärpa!
-Stötande..Hur? Vem blir stött?
-Medvetet/överdrivet konstlad. Snubben gör sin livs räddning, och jag har den på bild. Icke arrangerad.
- "a" vad betyder det?

Sedan är givetvis smaken olika.
Gunnar

Bilagor

• island.jpg 400.jpg
    island.jpg 400.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,108
Stötande!?!!? killen får ju en smäll i bakhuvut med en svart-vit påk så benet hans flyger och sparkar till bollen så det säkert blev värdens felpass ;-)

Vi ska inte uppmana till ytterligare fotbollsvåld i Galleri FS

Galaxens President skrev:
Stötande!?!!? killen får ju en smäll i bakhuvut med en svart-vit påk så benet hans flyger och sparkar till bollen så det säkert blev värdens felpass ;-)

Vi ska inte uppmana till ytterligare fotbollsvåld i Galleri FS

He he, just så var det nog. Men det är handboll..
Gunnar

Kan du inte byta ut bollen mot en pippi? Då passerar den bergis nålsögat. Förutsatt att den, pippin alltså, är skarp förstås. För skärpa är som bekant ett fotografis viktigaste egenskap.

Jag tror inte någon som har lämnat dessa kommentarer inte har varigt i en idrottshall förut!!!!

Deras fråga om dom skulle komma dit är nog, "Domaren vi måste rita om den här gula linjen i golvet, jag får inte plats med mitt stativ." eller "kan vi inte be dom springa lite långsammare, jag hinner inte mäta ljuset, ställa skärpan, komponera bilden mm innan dom flyttat på sig". Kom igen nu!! Detta är ju en jättebra sportbild och skulle klart platsa!!!

En sportfotograf som mig frågar sig hur en sådan här bild platsar. Men det är nog något "fint" jag inte förstår mig på....

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=896618&target=_blank

SM0SBI skrev:
Jag tror inte någon som har lämnat dessa kommentarer inte har varigt i en idrottshall förut!!!!

Deras fråga om dom skulle komma dit är nog, "Domaren vi måste rita om den här gula linjen i golvet, jag får inte plats med mitt stativ." eller "kan vi inte be dom springa lite långsammare, jag hinner inte mäta ljuset, ställa skärpan, komponera bilden mm innan dom flyttat på sig". Kom igen nu!! Detta är ju en jättebra sportbild och skulle klart platsa!!!

En sportfotograf som mig frågar sig hur en sådan här bild platsar. Men det är nog något "fint" jag inte förstår mig på....

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=896618&target=_blank

Kritiken kan vara lite kul att läsa ibland - ofta upplever jag att den som lämnar kritik kanske inte fullt förstått begränsningarna som funnits då bilden tagits...

Ofta är det spontana bilder som blir bäst, och då har man inte tid att rigga med stativ, blixtar och styra objektet man fotar (jag har en bild på sambon i mitt galleri som jag verkligen gillar, men den har inte den där superskärpan jag gärna hade haft - men det var handhållet med 80-200 en mulen, blåsig dag, och en sambo som blev lite överraskad av en våg och mer eller mindre studsade in till stranden igen, och inte ville hoppa i igen för att låta mig vara lite mer förberedd - men det är lite äkta känslor i bilden å andra sidan, men jag har ju känslor för objektet i bilden med, så jag är jävig - precis som trådskaparen är i sin passion för sportfotandet).

Det är ju en helt annan sak om man befinner sig i en studio, men det är väl oerhört få här som gör det?

Galleriet innehåller massor med läckra bilder, och lika mycket pretentiös dynga - men jag tycker kanske att bilden på räddningen här ovan, även om det är en cool bild, kanske saknar det där svårfångade "det". :)

/J

Senast ändrad:
Jag måste säga att jag i stort förstår och instämmer i kritiken.
Den här sortens bilder kunde gott och väl duga i lokalpressens sportreportage, betyda en hel del för mer direkt berörda och handbollsutövare, men bedömningsmallen för (exempelvis) Galleri FS faller den utanför.

Det är väl tillbörligt att känna sig lite stött och missförstådd, men den fotovärld vi lever i tar ytterst liten hänsyn till s a s försvårande omständigheter och hur mycket svett som lagts ned.
Och så vill jag mena att det med (viss) rätt är svårt för genren sportbilder i allmänhet att komma i fråga.

Tävla aldrig med bilder. Skicka inte in bilder som först skall bedömas för att bli accepterade i något forum.
Följer ni detta råd blir ni aldrig besvikna eller ledsna och kan leva ett behagligt liv.

Sport är långt ner på skalan över hur "fina" olika motiv och genres är inom foto. Sport är väl inte seriöst rent allmänt i mångas ögon tror jag, annars skulle inte TV-såpor ha bättre tittarsiffror. Prova att skicka in något halvnaket i svartvitt, eller en överdrivet orange solnedgång istället, då får du säkert bättre mottagande. ;-)

Att fånga ett ögonblick i verkligheten, som din sportbild, har för mig alltid varit intressantare och mer imponerande än t.ex. ett arrangerat foto i en studio, oavsett egenskaper som bildkvalitet, skärpa etc. Att få till en sportbild där både innehåll, komposition och teknik stämmer är bra mycket svårare än vilken studio- eller landskapsbild som helst. Nu är ju smaken liksom baken delad, så alla håller säkert inte med om detta.

Bra bild, men ska man vara realistisk så är den inte riktigt toppklass så jag skulle nog inte ta med den i galleriet heller, men jag gillar det fångade ögonblicket och ansiktsuttrycket. Det finns flera bilder i galleriet som jag inte heller skulle tagit med, men som sagt, dom är i en mer populär genre och har därför lägre tröskel att komma över.

Senast redigerad av en moderator:
SM0SBI skrev:

Kommentarerna man får bör man nog ta med en nypa salt. Eller ett rejält lass. Vi tolkar alla innebörden av de urval som finns olika och vi som röstar försöker välja något som ligger närmast. Visst, stötande verkar ju lite underligt, men häng inte upp dig på det.

Hade jag röstat på denna bilden hade jag röstat nej, men med motiveringen "Höjer sig inte över mängden."

För visst, det är ingen dålig idrottsbild, men har den verkligen något som gör att den höjer sig över liknande bra idrottsbilder? Och har den något som kan tilltala även icke handbolls-intresserade? För det är ju främst bilden, inte motivet, som bedöms i GFS. Man ska ju inte behöva ha varit i en idrottshall / i ett fågeltorn / vara intresserad av bilar eller vad motiven nu än är för att kunna uppskatta bilderna i GFS.

För att få en bild accepterad av en majoritet i GFS krävs ju faktiskt att alla som röstar ja ska kunna ha möjlighet att ta till sig bilden oavsett motiv.

Det finns definitivt sportfoto som skulle ha en god chans att ta sig in i GFS, men det krävs mer än ett rent avbildande av en sportsituation. Det är inte främst de bruksbilder som skulle passa på sportsidorna i dagspressen, utan lite mer kreativa bilder, som i alla fall jag skulle rösta ja till.

Jag tror (utan att ha något belägg för det) att väldigt få bilder i GFS oavsett genre är bilder tagna för arbete, däremot tror jag att man har ganska goda chanser att få bra bilder under arbetet i t.ex. pauser elller när man fått de där bra reportagebilderna man behöver och kan slappna av och fota för sin egen skull om tid finnes. Eller genom att ge sig ner till idrottshallen på lagets träning när det inte finns samma restriktioner på att man inte får vara i vägen etc. Eller gå på en match där man inte arbetar. Eller varför inte ta med kameran till knattefotbollen när 7-åringarna spelar?

Jag tror helt enkelt att det - precis som inom de flesta andra gengres - krävs något oväntat, ovanligt eller på annat sätt mer kreativt än rena avbildningar (som vi ser liknande varianter på i dagsspressen varje dag) för att antas till GFS. Bilden måste höja sig betydligt över motivet oavsett vad motivet är.

Så, min slutkläm måste bli att jag tror definitivt att sportfoto kan ha en chans i GFS, men förutsättningarna i GFS och på sportsidorna i dagspressen är väldigt olika, så det är nog svårt att få en bra bild avsedd för pressen att bli antagen till GFS. Våga blotta dig och ta bilder som visar din relation till sporten och dess betydelse för dig i stället för att bara avbilda sporten. Då tror jag att chanserna ökar markant att få bilden antagen.

Det är inte så att jag är ledsen eller så, tycker bara att motiveringarna är häpnadsväckande konstiga.

Tex. stötande!? Hur?

Bilden upplevs medvetet/överdrivet konstlad, Hur?

Jag vet att sport och actionfoto inte är "fint" nog för dom flesta på FS.

Gunnar

froslunda skrev:
...
...
Det säger väl mer om hur mycket den som bedömt bilden förstår sig på ämnet...
Kan en fotojournalistisk bild som den här vara konstlad? Hmmm, kanske.

Senast redigerad av en moderator:
froslunda skrev:
Det är inte så att jag är ledsen eller så, tycker bara att motiveringarna är häpnadsväckande konstiga.

Tex. stötande!? Hur?

Jag håller med om att de motiveringarna är lite konstiga, men som jag skrev; läs inte in för mycket i dem. Personligen kan jag tänka mig att lägga ner rätt mycket tid på att fundera över om jag tycker att en bild platsar eller inte, men sällan mer än ett par sekunder för att välja en motivering. I mitt fall blir det oftast att jag väljer "Höjer sig inte över mängden", andra kanske resonerar annorlunda, men jag tror inte att det är många som sitter och funderar vilken motivering man ska välja.

En gjorde det ju t.o.m. riktigt enkelt för sig; lät bli att välja en färdig motivering och skrev en bokstav i kommentarsfältet.

Själv tycker jag att motiveringarna borde försvinna, då de nog kan förvilla mer än de hjälper.

froslunda skrev:
Jag vet att sport och actionfoto inte är "fint" nog för dom flesta på FS.

Gunnar

Det finns vissa som ser ner på andra som inte delar samma intresse eller fotograferar inom samma gengre, men jag tror att det är en minoritet. Visst är det kanske enklare att rättvist bedöma bilder inom gengrer som man själv är intresserad av, men jag tror inte att det finns någon slags stor konspiration mot sport- och actionfoto.

Det finns ju faktiskt också ett par sportbilder på GFS:

http://www.fotosidan.se/pools/view/gallerifs/1167298.htm
http://www.fotosidan.se/pools/view/gallerifs/1053291.htm

Oj vilka sportbilder, båda två är statiska bilder. Båda är jätte bra bilder! Men ingen direkt sportfotoprestation i dessa. Känns mer som sportbilder tagan av någon som förvirrat sig in på sportbilder om ni förstår.... Sportbilder för mig är acction! Något som händer typ detta...

Bilagor

• 300_1l.jpg
    300_1l.jpg
    60 KB · Visningar: 378
Ha ha! Juryn tyckte min bild var oskarp!

Gillar skallen det ryker om, den är såå bra.
Men dom vinnarbilderna snuddar man ju inte ens på.
En annan planet..skönt att veta att man inte är nåt..

Gunnar

Det var mer inspiration, och slutsatsen jag drar är mer frusna rörelser vid rätt tillfälle som är melodin. Tage Olsins bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1084425.htm

tror jag hade haft bra chanser i en sån tävling. Hade den varit i något mäktigt snyggt strålkastarljus så hade den kommit riktigt långt.

(f.ö är det väldigt spännande att kolla igenom alla kategoriers bilder)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar