Annons

G7X II - Adobe RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Hej. Har gått och blivit Canon-ägare igen. Undrar om någon vet om det går att ställa in Adobe RGB färgrymd? Brukar ju alltid gå att ställa in på seriösa kameror men kan inte hitta det.

Hej. Har gått och blivit Canon-ägare igen. Undrar om någon vet om det går att ställa in Adobe RGB färgrymd? Brukar ju alltid gå att ställa in på seriösa kameror men kan inte hitta det.

Om du kör råformat så behöver du inte ställa in Adobe RGB. Då gör du den inställningen vid råkonverteringen i dator.

Vore konstigt om de tagit bort funktionen dock. Ställ kamera i P, Av, Tv eller M när du går igenom menyerna.

kollade nu i M-läget men kan inte hitta, konstigt ja. Därför jag tänkte jag skulle kosta på mig att fråga. Jag kanske missat något väsentligt, var ju ändå bra många år sedan jag hade Canon sist. Var i menyn är det på Mark I'an då?

Hittar inget i bruksanvisningen om Adobe RGB, så det kanske är borttaget.

Antagligen räknar Canon med att avancerade fotografer kör råformat och de som kör jpeg inte vet skillnaden mellan sRGB och Adobe RGB.

Hittar inget i bruksanvisningen om Adobe RGB, så det kanske är borttaget.

Antagligen räknar Canon med att avancerade fotografer kör råformat och de som kör jpeg inte vet skillnaden mellan sRGB och Adobe RGB.
så är det nog :) lite konstigt dock, men men. Kör nästan bara i råformat ändå så det spelar ju ingen roll men bra att utreda. Tack för svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar