Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

G5 eller S50, vilken ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

matkol

Ny medlem
Hejsan

Jag ska för första gången i mitt liv investera i en digitalkamera och behöver därför råd. Just nu så står jag och väger mellan G5 och Powershot S50.

Som jag förstår så är G5 mer avancerad men inte så mycket dyrare än S50, så vilken ska jag satsa på?

Jag är inte duktig på att ställa in manuellt, utan kör mycket i "kärringläge" Dock så ska det bli ändring på detta.

MVH
Mattis.
 
Tänl på hur den ska användas. Man kan ju ställa in bländare/tid med S50 också och om det bara är det man vill kunna göra så är den smidigare att ha med sig.

Det är roligt att ha en kamera som det blir av att man tar med men om man är ute efter den ökade flexibiliteten så är G5 överlägsen mot S50, och den är ju faktiskt mycket litem och smidig jämfört med en vanlig systemkamera men gör ungefär samma sak.

Den har det mesta man kan begära i ett smidigt paket den med, men det är ju trots allt skillnad mellan dem. Om du har en annan SLR kamera så kanske S50 är det bättre alternativet men om du ska ha en kamera "till allt" så ska du köra på G5.
 
Köpt nån kamera ännu??

Jag har haft G2, G5 och nu 10D.
Största motivet för mej att välja G2/G5 framför andra små kompakter är möjligheten till en riktig blixt med E-TTL, t ex 420EX. Det blir så ofantligt mycket bättre bilder (inomhus eller ute upplättning) med en kraftig blixt som man kan slå i taket, och röda ögon finns inte längre. Ok kostar lite då men som sagt, det var största argumentet för mej. Tänk framåt! Du kanske vill ha en blixt om ett tag och då är du riggad med en G5!
 
matkol skrev:
Hejsan

Jag ska för första gången i mitt liv investera i en digitalkamera och behöver därför råd. Just nu så står jag och väger mellan G5 och Powershot S50.

Som jag förstår så är G5 mer avancerad men inte så mycket dyrare än S50, så vilken ska jag satsa på?

Jag är inte duktig på att ställa in manuellt, utan kör mycket i "kärringläge" Dock så ska det bli ändring på detta.

MVH
Mattis.
Köp en G5.
Den är jättebra.
jag har den själv.
 
Eller en beggad G3 som ger mindre brusiga bilder. (ja, jag har en, men den är inte till salu...har inte råd med en 10D ännu)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.