Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra markering vid håret för att ljusa bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!
Jag sitter och ska ljusa upp bakgrunden på några porträttbilder men har problem att få till markeringar vid håret. Det blir lite som att det ser klippt ut trots att jag försöker vara noggrann.
Är det någon som har några tips för att det ska bli bättre?

Tack på förhand!
Patric
 
Finns många sätt att göra det. Vilken som fungerar beror ofta på hur skillnaden mellan bakgrund och motiv ser ut. Du kan titta på www.russellbrown.com/tips_tech.html och om du skrollar ner en bit på sidan hittar du en film som kallas Advanced Background Extraction som beskriver en teknik som ofta fungerar.

Stefan
 
En bra metod tycker jag är extrahera. Gå in i filter, välj extrahera. Här väljer du konturmakören (ser ut som en märkpänna) rita runt, hälften på objektet och hälften på bakgrunden. Du kan använda liten pänsel vid skarpa konturer och srörre vid håret. När konturmarkeringen är färdig väljer du verktyg fyllning (ser ut som målarhink) tryck en gång i det område du målat, nu fylls det område du målat med blå färgton.(om du missat någon stans spiller blå färg utanför markeringen då får du makera bättre)Klicka på knappen visa och se om det funkade, framför allt på håret, om så är fallet klicka ok.Oftast får du bortfall på kläder ansikte dyligt men håret brukar bli bra.
Tryck på tangent j för att duplicera bild och lägg ihop lagren igen (brukar fixa till en hel del) Välj sen händelsepensel och måla i de delar som fattas(målar fram det du tagit bort-bakgrund ungefär som att ångra) Vet inte om jag lyckades förklara bra men du kan ju prova dig fram.
Hälsningar Lasse
 
Passar på att slänga in en fråga om extrahera-funktionen. Jag har suttit och lekt lite med den bifogade bilden där jag vill ha bort bakgrunden men behålla några av grenarna.
 

Bilagor

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    43.5 KB · Visningar: 327
I Extrahera maskerar jag upp bilden på följande sätt. Lägg särskilt märke till vad som kommer att hända med en av grenarna.
 

Bilagor

  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    53.6 KB · Visningar: 322
Och så här blir resultatet. Blir inte nöjd med hur grenarna blir, tycker att alltför mycket av dem försvinner trots att de skiljer sig ganska mycket från bakgrunden.
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter. Förväntar jag mig för mycket av extrahera-funktionens förträfflighet?
 

Bilagor

  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    38.3 KB · Visningar: 326
Vill nog påstå att quickmaska med justeringslager som man sen kan måla till / bort masken är det ultimata och mest nogranna.
Fördel om man har penna givetvis, har förträngt musen :)
 
lastrand skrev:
Och så här blir resultatet. Blir inte nöjd med hur grenarna blir, tycker att alltför mycket av dem försvinner trots att de skiljer sig ganska mycket från bakgrunden.
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter. Förväntar jag mig för mycket av extrahera-funktionens förträfflighet?

något som funkar är att du duplicerar det extraherade lagret. eller så finns det kantjusteringsverktyg i själva extractor-dialogrutan som man kan använda

lycka till!
 
Tack för era tips!
Det är mycket nyttigt att få lite nya sätt att möta mitt lilla problem på. Det är svårt att markera upp hår utan att det ser hackigt ut i kanterna. Men jag prövar nu de tips som jag fått av er.

Tack!
Patric
 
SNUS skrev:
Vill nog påstå att quickmaska med justeringslager som man sen kan måla till / bort masken är det ultimata och mest nogranna.
Fördel om man har penna givetvis, har förträngt musen :)

Ja, i det här specifika fallet funkar metoden du nämner betydligt bättre.
Penna måste det också bli snart, hopplöst att försöka måla med en mus.
 
Men det är just när det kommer till hårstråna som ligger i ytterkanten som det är svårt att få till det där. Och när bakgrunden lyser igenom lite mellan hårstråna är det extra svårt.
En penna vore nog bra, måste försöka testa det för musen är hopplös tycker jag när det gäller att markera små tunna linjer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.