Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra Lightroom snabbare

Produkter
(logga in för att koppla)
Surt att höra. Din dator verkar ju vara tillräckligt kraftfull enligt vad du specade så den borde inte vara problemet men har du testat att jobba med en helt ny katalog för att se om det går snabbare? Kanske importera 100 av dina existera bilder och köra hårt med penseln och se hur prestandan är från början och om den degenererar allt eftersom.

Jag ska ladda in färska, otaggade bilder i kväll och kolla. Jag misstänker nämligen att nyckelordstaggarna har ett finger med i spelet för jag har fått upp konstiga dialogrutor. Det kostar inget att testa.
 
Jag tror att jag är någonting på spåren. Har precis importerat nya bilder utan att tagga dem och genast blev LR mycket piggare! Justeringspenseln flyter på utan att stanna upp eller på annat sätt sega sig. Ingen badboll är i sikte. Otaggade bilder kan man naturligtvis inte ha för då har ju en del av förtjänsterna med LR gått förlorade. Som det ser ut nu får jag tagga i efterhand när bilderna är framkallade och exporterade. Det ska bli spännande att höra vad Adobe säger till veckan.
 
Jag förstår att jag borde öka mitt RAM-minne så jag får mer än 4 GB men annars tror jag att jag varit lite oklar förut, för det är nu de senaste dagarna som mitt Lightroom blivit jättesegt från att inte ha varit segt alls. Inte störande segt på något sätt iaf. =) Så det var därför jag tippade på att jag fått in för mycket bilder i bibloteket för det är ju något som bara blir mer och mer... Annars har jag ju inte ändrat datorn något?

Bara som en jämförelse. Mitt LR rullar riktigt bra på en DualCore 3GHz med 4 GB minne. Vanlig hederlig 250GB hårdisk som systemdisk och en 500GB hårddisk för datalagring. Använder denna disk som swopdisk för Windows. Precis som Martin har jag ställt in 1440 som previuw. Tar lite längre tid när jag väljer 100% första gången men annars noll prestandaproblem. Inga kostiga väntetider eller andra hyss. Har för övrigt ca 80000 bilder i mitt LR3. Visst ja! Kör W7/64
 
Intressant tråd detta. Jag har själv problem med snabbheten i mitt LSitter på en dator utan internet inget antivirusprogram samt endast PS, LR, och Capture One installerat.
Datorn består utav en 120GB SSD systemdisk, 2st 2TB lagringsdisk och 1st 1TB lagringsdisk.
24 GB Ram, Dubbla grafikkot på 2 GB Totalt samt en Inte Core i7 950 3.06 ghz.

Denna prestande måste vara god nog för LR3 i min värld men hur som går det fruktansvärt segt. Det är när man öppnar programmt och bilderna ska läsas in som det går segt fraförallt. Kan ta upp till 5-10 min ivärsta fall bara att få upp miniatyr bilder i programmet.

Trodde först det hade att göra med antalt bilder i biblioteket så jag sorterade upp så jag har aldrig över 10 000 bilder i ett bibliotek i ett av dom har jag endast 328 bilder men lik förbannat går det set. När jag väl fått upp miniatyr bilderna så går det väldigt segt att bläddra mellan dom står bara "läser in" ett bra tag sen tillslut blir dessa skarpa. Jag har ställt ner preview filerna så dom ska visas med låg kvalitet samt endast 1024 pixlar men inte det heller hjälpte.

Vad mer kan jag göra? Dator är köpt färdigbyggd från Dustin så jag tycker alla komponenter skall matcha varandra..

mkt tacksam för svar
 
Intressant tråd detta. Jag har själv problem med snabbheten i mitt LSitter på en dator utan internet inget antivirusprogram samt endast PS, LR, och Capture One installerat.
Datorn består utav en 120GB SSD systemdisk, 2st 2TB lagringsdisk och 1st 1TB lagringsdisk.
24 GB Ram, Dubbla grafikkot på 2 GB Totalt samt en Inte Core i7 950 3.06 ghz.

Denna prestande måste vara god nog för LR3 i min värld men hur som går det fruktansvärt segt. Det är när man öppnar programmt och bilderna ska läsas in som det går segt fraförallt. Kan ta upp till 5-10 min ivärsta fall bara att få upp miniatyr bilder i programmet.

Trodde först det hade att göra med antalt bilder i biblioteket så jag sorterade upp så jag har aldrig över 10 000 bilder i ett bibliotek i ett av dom har jag endast 328 bilder men lik förbannat går det set. När jag väl fått upp miniatyr bilderna så går det väldigt segt att bläddra mellan dom står bara "läser in" ett bra tag sen tillslut blir dessa skarpa. Jag har ställt ner preview filerna så dom ska visas med låg kvalitet samt endast 1024 pixlar men inte det heller hjälpte.

Vad mer kan jag göra? Dator är köpt färdigbyggd från Dustin så jag tycker alla komponenter skall matcha varandra..

mkt tacksam för svar

Du vill troligen inte höra detta. Men något är SKITFEL med ditt system/mjukvaruinstallation. Ditt system är kraftigare än mitt som inte tar mer än 6-7 sekunder på sig att starta upp med en bra bit över 100.000 objekt i databasen.

jag utgår ifrån att du har LRCat/previews på SSD? (Dessutom bör du definitivt överväga att stänga av Windows Växlingsfil)

Däremot har du nog missuppfattat hur previewfilerna funkar. Vill du ha maximal prestanda (på bekostnad av diskutrymme) så skall du generera 100% prevews. Om du minimerar previews så kommer LR att ta fram en ny previewfil varje gång du öppnar en bild.
 
Håller med Janne. Du (Erik) måste ha nåt ordentligt fel i ditt system. Jag har själv en färdigbyggd dator från Inet med 120 GB SSD (med OS, program, LR katalogil samt previews), 2 TB lagringsdisk, 16 GB RAM och i7-2600K. Att starta LR (med en katalog på nära 30.000 bilder) tar bara några sekunder. Vad jag än gör så sker allting i princip omedelbart.
 
Tack å mycket för era svar.

Har nu stängt av växlingfilen och kollat så preview filerna ligger på ssd disken samt ställt "standardstorlek för förhandsvisning" på 2048 pixlar
och "Förhandsvisningskvalitet "på Hög

Men lika segt. Det tog 22 sekunder från att jag tryckt på öppna LR till att jag kunde börja jobba med första bilden och 21 sekunder från och med att jag tröck på nästa bild till nästa bild visades och hade lästs in ordentligt. och det här är ett bibliotek med endast 302 foton i. Förstår verkligen inte vart felet ligger..

grymt surt att lägga pengar på en ny dator enbart tänkt för detta så är det samma problem som jag hade på min förra, trots köpt ärlig programvara med de senaste uppdateringarna
 
Tack å mycket för era svar.

Har nu stängt av växlingfilen och kollat så preview filerna ligger på ssd disken samt ställt "standardstorlek för förhandsvisning" på 2048 pixlar
och "Förhandsvisningskvalitet "på Hög

Men lika segt. Det tog 22 sekunder från att jag tryckt på öppna LR till att jag kunde börja jobba med första bilden och 21 sekunder från och med att jag tröck på nästa bild till nästa bild visades och hade lästs in ordentligt. och det här är ett bibliotek med endast 302 foton i. Förstår verkligen inte vart felet ligger..

grymt surt att lägga pengar på en ny dator enbart tänkt för detta så är det samma problem som jag hade på min förra, trots köpt ärlig programvara med de senaste uppdateringarna

Är det bara LR som är så slö? Eller PS och uppstart av windows?

/Stefan
 
LR är väl det enda som jag upplever segt..

Uppstarten av windows gick p 1min 15 sekudner nu när jag testade.
PS brukar kunna ta tid på sig första gången man startar det, men efter första starten av PS kan man stänga av ch på det med en väldigt fart. Går ojämnt helt enkelt. Ibland startar det upp snabbt på första gången också... men i det stora hela är nog LR dt enda som segar vill jag nog påstå
 
Alltså... jag kan starta win7 på under minuten från en mekanisk disk. Min SSD-maskin gör det _markant_ snabbare.
 
LR är väl det enda som jag upplever segt..

Uppstarten av windows gick p 1min 15 sekudner nu när jag testade.
PS brukar kunna ta tid på sig första gången man startar det, men efter första starten av PS kan man stänga av ch på det med en väldigt fart. Går ojämnt helt enkelt. Ibland startar det upp snabbt på första gången också... men i det stora hela är nog LR dt enda som segar vill jag nog påstå

Prova att ominstallera LR och se till att det är 64 bits versionen.

/Stefan
 
Jag får helt enkelt ise att jag har oflyt med datorer..
Men jag tackar för era svar och glädjer mig åt att det fungerar bra för er i alla fall :)
 
Jag startar LR på 14 sekunder på min jobbdator. 40000 bilder i databasen och datorn är allt annat än väl specad. Vista 32b, AMD Athlon 64X DC 4000+ processor med 2GB minne.....Dessutom inbyggt grafikkort så minnesmängden är egentligen ännu mindre än 2GB

För övrigt så laggar LR inte speciellt mycket på denna dator jämfört med min klart vassare dator hemma.
 
Jag har haft rätt likande problem med lightroom, det visade sig främst med att det tog en herrans tid att göra redigeringar i development-modulen. Särskilt "pensel"-redigeringar.

Det extremt konstiga och i mitt tycke ologiska tipset jag fick var att ta bort konfigurations-filen i lightroom. På något sätt verkar den kunna bli korrupt/fragmenterad eller något efter lite uppdateringar/av/installeringar.

Jag vägrade först tro på lösningen, men provade sen, och det var värdens lyft för mitt lightroom.

Se här http://forums.adobe.com/thread/427303?tstart=0 och här för instruktioner hur man tar bort konfig-filen http://forums.adobe.com/thread/358041?tstart=0

/Björn
 
hm det lät intressant det du nämnde Björn. Läst igenom länken du skickade, en är inte helt hundra på vilken fil det är jag ska ta bort..
 
wiiho! Nu jäklar blev det fart på LR! Stort tack för alla era svar. Nyckeln var filen som Björn skrev om, lyckades hitta den nu och raderade det. En helt ny dator.

Stort tack!
 
Hur länge sparar du Previews?

Under File Handling kan man ställa in hur länga man skall spara sina previews.
Alternativen är 1dag, 1 vecka, 1 månad och släng aldrig.

För bästa prestanda välj aldrig, annars är risken att de måste återskapas när man skall granska en bild.
 
Kul att det löste sig.

Tappade du några inställningar eller något annat när du tog bort preference-filen? Eller verkar allt vara som vanligt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.