Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra Lightroom snabbare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör Lightroom massor och är helt övertygad om att den största vinsten du kan få blir genom att utöka primärminnet. 4 GB räcker inte, speciellt inte om du tar in vissa bilder i PS för djupare redigering medan du har LR igång. Du får minnesswapping på virtuellt minne på disken och det segar ner enormt precis som du beskriver.

Jag har skaffat en SSD i min dator och lagt LR databasen och previews där, det gav en viss men inte överväldingande prestandavinst. Det kräver också en ganska stor SSD om dom är rätt dyra så prestandavinsten per krona kändes inte så stor.

Även efter att jag trimmat allt som går att trimma i min överklockade i7 burk så tar det tid att skapa previews efter inladdning av stora mängder bilder. Jag brukar ibland göra klassificeringen i Bridge, sätta en till 5 stjärnor för att det går snabbare att bläddra där. Fortsätter sedan i LR med dom bilder som är något att ha.
 
Jag kör Lightroom massor och är helt övertygad om att den största vinsten du kan få blir genom att utöka primärminnet. 4 GB räcker inte, speciellt inte om du tar in vissa bilder i PS för djupare redigering medan du har LR igång. Du får minnesswapping på virtuellt minne på disken och det segar ner enormt precis som du beskriver.

Det där är en intressant poäng: Om trådskaparen kör Photoshop parallellt så har man ju två minneshungriga program som slåss om minnet. Det kan skapa en massa minnesväxling till disk - och har man då en inte allt för snabb hårddisk ... Mycket minne gör ju att man minimerar minnesväxling till disk vilket minskar behovet av snabb hårddisk.

Jag kör ju som sagt regelbundet LR3 i en gammal sunkig laptop med 1 GB minne ... Men, där kör jag enbart LR och en webbläsare (för att mejla färdiga bilder) - inget annat. Har som sagt inte ens antivirus igång i den datorn.

Jag har skaffat en SSD i min dator och lagt LR databasen och previews där, det gav en viss men inte överväldingande prestandavinst. Det kräver också en ganska stor SSD om dom är rätt dyra så prestandavinsten per krona kändes inte så stor.

SSD i små storlekar börjar ju nå anständiga priser, men stora sådana är onekligen smärtsamt dyra. Det vanliga sättet att använda en SSD i en stationär dator är ju att lägga system + program (inklusive Lightrooms databas och Previews) på en SSD-disk och ha en traditionell och mer priseffektiv datadisk där man lagrar bilder och annat.

Men jag kan säga att bytta till en SSD i en bärbar ... Det gör ofta stor skillnad! Där har man ju oftast inte så enormt stora traditionella diskar heller, och dessutom ofta långsamma varianter på 5400 eller rent av 3600 rpm som inte är speciellt lämpade för minnesväxling. Min gamla Thinkpad blev definitivt som en helt ny dator med SSD :)
 
Jag tror vi nördar ner oss lite för mycket här. Jag kör Lightroom på en iMac (tänk laptop!) med 4 gig RAM numera, men hade aldrig några problem att köra på 2 gbyte heller. Ibland tar det tid att bläddra bilder för mig, men det är för att min bilddisk gått i vila (och då går hastigheten upp när jag väckt disken igen) eller för att datorn gör en backup parallellt.

Antivirusskydd eller så, hur var det nu? Och vad körs för processer när du jobbar i LR? Har du testat att köra LR i 32-bit läge? (eller vänta, det kan man väl inte göra under 64-bits Windows? hahaha)
 
Jag förstår att jag borde öka mitt RAM-minne så jag får mer än 4 GB men annars tror jag att jag varit lite oklar förut, för det är nu de senaste dagarna som mitt Lightroom blivit jättesegt från att inte ha varit segt alls. Inte störande segt på något sätt iaf. =) Så det var därför jag tippade på att jag fått in för mycket bilder i bibloteket för det är ju något som bara blir mer och mer... Annars har jag ju inte ändrat datorn något?
 
Jag förstår att jag borde öka mitt RAM-minne så jag får mer än 4 GB men annars tror jag att jag varit lite oklar förut, för det är nu de senaste dagarna som mitt Lightroom blivit jättesegt från att inte ha varit segt alls. Inte störande segt på något sätt iaf. =) Så det var därför jag tippade på att jag fått in för mycket bilder i bibloteket för det är ju något som bara blir mer och mer... Annars har jag ju inte ändrat datorn något?

Som jag sa tidigare, bildmängden spelar ingen jätteroll för prestandan.
 
Det borde inte påverka prestandan men bakupkatalogen blir större och större om man inte rensar ibland.
Det skapas ju en ny kopia av katalogen varje gång backupen körs och alla sparas tills man tar bort dem. Men det fanns ju fortfarande plats på disken. Previewminnet kan man ju prova att tömma också om det inte är inställt på automatisk tömning.
 
Som jag sa tidigare, bildmängden spelar ingen jätteroll för prestandan.

Nej, och om LR har blivit segt på sistone så borde det inte heller göra något större skillnad om du stoppar i mer RAM i datorn heller. Då är det något annat som har hänt med datorn.
 
Jag förstår att jag borde öka mitt RAM-minne så jag får mer än 4 GB men annars tror jag att jag varit lite oklar förut, för det är nu de senaste dagarna som mitt Lightroom blivit jättesegt från att inte ha varit segt alls. Inte störande segt på något sätt iaf. =) Så det var därför jag tippade på att jag fått in för mycket bilder i bibloteket för det är ju något som bara blir mer och mer... Annars har jag ju inte ändrat datorn något?

Med den infon tror inte jag heller att det är mängden RAM längre. Snarare något program du installerat/laddat ner eller en disk som håller på att ge upp.
 
Det finns ju en ziljard olika orsaker som kan göra datorn trög. Om det hänt på sistone så är det ju förmodligen mjukvarurelaterat. Min erfarenhet av kraschande diskar är att datorn blir galet trött och inte bara lite halvslö.

Du kan ju alltid kolla med "Resource Monitor" i W7 (kör engelskt OS och vet inte vad dom översatt det till) och försöka lista ut vad som utgör flaskhalsen. Kolla t ex kölängden till disken, processorlast etc.
 
Jag har också problem med ett segt LR 3. Det märks framförallt när man ska korrigera exponeringen. Jag drar i reglaget Fyllnadsljus till högst 20 resten justerar jag med justeringspenseln. Det går så vansinnigt trögt. Det händer t o m att det jag nyss målat återgår till omålat!? Badbollen kommer fram ideligen. I dag försvann bilden t o m och det blev en massa lodräta streck under en kort tid. Som alla förstår är det RAW-filer det handlar om konverterade till DNG-format. Av någon konstig anledning så fungerar återställning/skuggning bättre.
Jag har iMac Core 2 Duo 2,66 GHz och 24 tums skärm från våren 2009 med 8 GB internminne. DNG-filerna ligger på ca 20 MB. Jag har ca 550 GB utrymme på min 2 TB interna hårddisk.
 
Jag har också problem med ett segt LR 3. Det märks framförallt när man ska korrigera exponeringen. Jag drar i reglaget Fyllnadsljus till högst 20 resten justerar jag med justeringspenseln. Det går så vansinnigt trögt. Det händer t o m att det jag nyss målat återgår till omålat!? Badbollen kommer fram ideligen. I dag försvann bilden t o m och det blev en massa lodräta streck under en kort tid. Som alla förstår är det RAW-filer det handlar om konverterade till DNG-format. Av någon konstig anledning så fungerar återställning/skuggning bättre.
Jag har iMac Core 2 Duo 2,66 GHz och 24 tums skärm från våren 2009 med 8 GB internminne. DNG-filerna ligger på ca 20 MB. Jag har ca 550 GB utrymme på min 2 TB interna hårddisk.

Med risk att starta ett religionskrig.. Det där med att (framförallt) justeringspensel/fläckborttagning ger prestandaproblem är något som drabbar OS X-versionen av Lightroom, men inte alls Windowsversionen i samma omfattning (Jag använder såväl Win 7 som OS X). LR 3.2 och 3.3 löste _en del_ av problematiken för OS X, men långt ifrån allt.

På likartad hårdvara (processor / minne) så skulle jag vilja säga att jag efter 10-12 modifieringar på en bild i LR under OS X upplever en prestandanedsättning som det krävs 50-60 modifieringar på samma bild under Windows.

Det där har behandlats i flera trådar förut.

Jag vet vad det beror på rent tekniskt sett också, men ärligt talat så har jag de senaste veckorna lärt mig att man skriver INGET som tyder på att Apple / OS X har problem som gör att något fungerar sämre där än i WIndows om man inte vill spendera timmar i idiottrådar. ;)
 
Senast ändrad:
Med risk att starta ett religionskrig.. Det där med att (framförallt) justeringspensel/fläckborttagning ger prestandaproblem är något som drabbar OS X-versionen av Lightroom, men inte alls Windowsversionen i samma omfattning (Jag använder såväl Win 7 som OS X). LR 3.2 och 3.3 löste _en del_ av problematiken för OS X, men långt ifrån allt.

På likartad hårdvara (processor / minne) så skulle jag vilja säga att jag efter 10-12 modifieringar på en bild i LR under OS X upplever en prestandanedsättning som det krävs 50-60 modifieringar på samma bild under Windows.

Det där har behandlats i flera trådar förut.

Jag vet vad det beror på rent tekniskt sett också, men ärligt talat så har jag de senaste veckorna lärt mig att man skriver INGET som tyder på att Apple / OS X har problem som gör att något fungerar sämre där än i WIndows om man inte vill spendera timmar i idiottrådar. ;)

Det s k kriget mellan Windows och Mac OS X intresserar mig inte det minsta. Har du mer information kring det här problemet så tycker jag du ska klämma fram det nu. Jag ger blanka fasen i om några tar illa upp. F n är det här ett jätteproblem för mig och i praktiken ligger en stor del av bildbehandlingen nere. Problemen uppstår när man arbetat ett tag. I början flyter det på bra. Jag har LR3.4.1
 
Det s k kriget mellan Windows och Mac OS X intresserar mig inte det minsta. Har du mer information kring det här problemet så tycker jag du ska klämma fram det nu. Jag ger blanka fasen i om några tar illa upp. F n är det här ett jätteproblem för mig och i praktiken ligger en stor del av bildbehandlingen nere. Problemen uppstår när man arbetat ett tag. I början flyter det på bra. Jag har LR3.4.1

Okej, fair enough. Av någon (totalt obegriplig) anledning så förefaller det som om alla förändringar som görs i OS X versionen av Lightroom skrivs/läses _direkt_ till disk. Man verkar _helt_ sakna mellanlagring i RAM.

Kikar man på aktiviteten under Windowsversionen så ser man få läsningar från (Fysisk) disk, utan ändringarna hämtas uppenbarligen från RAM.

Kikar man på samma sak under OS X så ser man tydligt att _varenda_ förändring såväl skrivs som läses från fysisk disk varenda gång en förändring görs.

Varför de olika designteamen valt så olika lösningar kan jag dock inte svara på. Inte heller har jag tillräckligt med info för att avgöra om det helt enkelt är så att den kodbas som används helt enkelt "gillar" Windows cahce-system bättre, eller om det faktiskt finns explicit kodlogik för att göra någon egen form av cache.

Men, vad man bör ha i åtanke är följande: Det är väl snart femton år sen som Adobe stuvade om så att _WIndows_ var den primära målplattformen, och applikationerna portas _sedan_ till OS X. Så, ja, det finns väl visst fog för att tro att Windowsversionerna är mer optimerade än OS X-versionerna.

Är det irriterande?Jepp. Men innan Adobe själva upplever det som ett tillräckligt stort problem så finns det föga man som slutanvändare kan göra. (Ja, okej, SSD-diskar hjälper ju under OS X också)
 
Jag vet inte om jag missat att någon sagt det innan men det går ju att optimera en katalog inifrån LR också, kanske det hjälper.

På Mac med engelsk LR är det menyvalet File->Optimize Catalog...
 
Jag har nu optimerat katalogen. Resultat? Ännu långsammare! I praktiken fungerar inte LR längre för mig. Det har successivt blivit långsammare och långsammare för att nu nästan stanna helt när man använder justeringspenseln, som ju annars är ett suveränt bra redskap. Vad göra?
 
Mina problem med ett mycket segt, i praktiken oanvändbart, LR 3 fortsätter. Jag har varit i kontakt med Adobe och de lovade återkomma i ärendet i början av nästa vecka. Det är efter uppdateringen till version 3.4.1 som problemen började.
 
Surt att höra. Din dator verkar ju vara tillräckligt kraftfull enligt vad du specade så den borde inte vara problemet men har du testat att jobba med en helt ny katalog för att se om det går snabbare? Kanske importera 100 av dina existera bilder och köra hårt med penseln och se hur prestandan är från början och om den degenererar allt eftersom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.