Annons

Göra hemsida, hjälp att komma igång!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror alldeles på vilken Google man använder och vilka sökinställningar man har. När jag söker direkt från webbläsaren är så absolut inte fallet, men vad det har med tråden att göra förstår jag inte riktigt.

Nä Martin, rankningen har kanske inte med trådskaparens fråga att göra, jag försökte bara göra lite smygreklam för mej som hemsidebyggare, ursäkta :)
 
Bineros webbhotell har jag inte använt, men jag vet att dom är billiga på domänregistrering, jag har två oanvända domäner registrerade hos dom.
 
www.manufrog.se billigt, bra service, vad mer kan du begära? Jag har flera konton där. Rekommenderas, speciellt när de kör php i "safe mode off" med bibehållen säkerhet. Detta gör att Joomla (hemsidesprogram) kan köras fullt ut.

Vill du ha hjälp att dra igång hemsidan så kan jag hjälpa dig. Vi pratar om några minuter. www.kaktusar.se är en Joomla-sajt med bildarkiv och det är jag som har grejat till den.
 
Loopia tar 10kr per domän just nu.

Binero ger bort 10000 domäner och i skrivande stund är det 3263 st kvar, och man kan fram till den 8:e oktober teckna privatpaketet för 1 kr för första året.

Tyvärr har jag både domän och privatpaketet redan. :eek:)
Fast jag har haft det sedan de hette Aleborg Solutions, vilket är flera år sedan...
 
Hade tänkt göra en sida utan krussiduller, med några gallerier och kontakt uppgifter, till att börja med.

Jag tycker att lrb portfolio verkar vara en enkel lösning, bara att fixa gallerier i Lightroom och sen exportera. Jag tänkte att det var lättare än att lära sig Dreamweaver när jag redan har och kan Lightroom, men jag kan absolut ha fel. Kan jag ha missat nåt?

Varför inte kolla in Weebly.com? Skitenkelt att inom loppet av några timmar ha lagt en grundstruktur, som sedan är lätt att fylla med innehåll. Ok, för att få tillgång till grejer utöver basic så krävs betalning, dock inga jättesummor, några hundralappar om året. Jag har inte möjlighet att ägna en massa tid åt sidan, och har därför inte lärt mig allt - så om du kollar in http://www.sawantphotography.com, vänligen hav överseende med dess brister. / mvh FiCa1

PS. Du behöver inte kunna ett dyft om html eller så, men om du kan lite sådan kodning kan du ändra en hel del på utseende, typsnitt m.m. / DS
 
Mitt råd: Binero + Wordpress

Hej
Loopia var bra för flera år sedan, men sedan de blev uppköpta av Mamut har deras service gått ner (radikalt),
välj Binero - jag rekommenderar sedan en Wordpress installation med pluginet "NextGEN Gallery" för att visa bilder (väldigt enkelt att lägga upp bilder). Exempel här:
http://www.jocke.bergslagsportalen.se/galleri/black-and-rauk/

Här har jag skrivit lite om Wordpress:
http://www.kja.nu/Wordpress.aspx

Lycka till,
/Jocke
 
Kan varmt rekommendera Manufrog!

Kostar från 100kr/år (350MB utrymme) samt bygga hemsidan i Joomla!
Manufrogs support överträffar det mesta i lågprisskiktet. Snabbare support får man länge leta efter!

Joomlas fördel är att man varken behöver kunna programmera eller ha någon speciell programvara för att bygga hemsidan i.
Det går att logga in från vilken internetkopplad dator som helst för att uppdatera osv!

(Jag bygger många hemsidor och då mest i Joomla just för enkelheten, och de flesta av mina kunders sidor ligger hos Manufrog)
 
Det är inte svårt att konstatera att det stora problemet är webhotell.

Det är en djungel därute och alla är bra och dåliga på något sätt.
Om du nu väljer ett webhotell, så börja alltid med den billigaste varianten dom har, för det kommer ta tid innan du behöver utöka.

Jag tycker iaf att du först ska sätta ihop en hemsida för bara den biten kan ta tid, dvs om du nu aldrig har gjort en förut.

mvh yanne / www.yhfoto.se
 
jag håller just på att diskutera min nya portfolio/hemside-tjänst i en annan tråd. Jag kan idag ge dig ny sida som ser ut typ såhär: www.gustavdegerman.com, eller såhär: www.cate.atthis.net. Du får den gratis i utbyte mot idéer + feedback. (Givetvis pröjsar du för din egen domän.)

Det roliga med att göra webbsida är att göra designen. Vill du göra egen design går det också bra. Då rekommenderar jag: www.siteinspire.net, för inspiration. .

Det är bittert att göra ett admin-gränssnitt för att ladda upp bilder och det slipper du. Har gjort massa egna sidor, och jag tröttnar alltid på att uppdatera dem efter ett tag eftersom det är megatrist om man inte har adminpanel.
 
Det är inget problem med att flytta domäner. Jag har själv flyttat från Loopia. Vill du ha hjälp med ett manufrog.se konto + Joomla + JoomGallery så erbjuder jag mig att hjälpa dig och det kostar inget av min tid. Hör av dig om du är intresserad.
 
Jag håller på att skapa en ny hemsida mha LRB Portfolio och Lightroom. Webhotellet har jag på one.com.
Man behöver inget ftp program eller html kodning som de flesta här påstår och dåliga svarstider från webhotellen har ju bara de som har erfarenhet av det dåliga slaget. Tyvärr saknar jag det från one.com

Tog mig inte många timmar att lära mig LRB Portfolio, skapa hemsida som fungerar och 5 bildgallerior med utvalda bilder.
Ska snart publicera hemsidan, men ska dock ha den på svenska istället för engelska som jag har den nu samt fixa layouten lite till och välja andra bilder efter råd av andra. Det är nog det son tar tid mest. Lyssna på andra kritik, ta åt sig den och göra ändringar för att sedan granska den igen.

Hemsidan är till för mestadels visa upp porfolion till eventuella kunder och kontaktinfo samt möjlghet att maila mig direkt från hemsidan.

Bloggande och fortlöpande bilduppladdningar tänkte jag ha på en annan hemsida med en länk på den nya LRB hemsidan.

För de som inte sett LRB portfolio innan så kan ni se ett ex här http://anthonyupton.com. Den är enbart uppbyggd innefrån Lightroom och uppladdad därifrån,

/Stefan
 
Jag håller på att skapa en ny hemsida mha LRB Portfolio och Lightroom. Webhotellet har jag på one.com.
Man behöver inget ftp program eller html kodning som de flesta här påstår och dåliga svarstider från webhotellen har ju bara de som har erfarenhet av det dåliga slaget. Tyvärr saknar jag det från one.com

Tog mig inte många timmar att lära mig LRB Portfolio, skapa hemsida som fungerar och 5 bildgallerior med utvalda bilder.
Ska snart publicera hemsidan, men ska dock ha den på svenska istället för engelska som jag har den nu samt fixa layouten lite till och välja andra bilder efter råd av andra. Det är nog det son tar tid mest. Lyssna på andra kritik, ta åt sig den och göra ändringar för att sedan granska den igen.

Hemsidan är till för mestadels visa upp porfolion till eventuella kunder och kontaktinfo samt möjlghet att maila mig direkt från hemsidan.

Bloggande och fortlöpande bilduppladdningar tänkte jag ha på en annan hemsida med en länk på den nya LRB hemsidan.

För de som inte sett LRB portfolio innan så kan ni se ett ex här http://anthonyupton.com. Den är enbart uppbyggd innefrån Lightroom och uppladdad därifrån,

/Stefan

Tack för alla svar!

Jag är lite skeptisk till funktionen att bilderna flyter förbi om man placerar markören på högra sidan av skärmen. Fattar alla besökare det? Jag fattade i o f s och är väl normaldum ungefär :)! Sen finns det ju en funktion där man får en draglist i nederkant istället. Lättare att fatta, men kanske inte lika snyggt?

Vad tror ni?
 
Tack för alla svar!

Jag är lite skeptisk till funktionen att bilderna flyter förbi om man placerar markören på högra sidan av skärmen. Fattar alla besökare det? Jag fattade i o f s och är väl normaldum ungefär :)! Sen finns det ju en funktion där man får en draglist i nederkant istället. Lättare att fatta, men kanske inte lika snyggt?

Vad tror ni?

Du kan själv bestämma hur fort och var den ska börja rulla. Man behöver inte sätta den längst bort i sidan.

/Stefan
 
Sökmaskinerna har svårt att indexera sidor gjorda i flash.
Lite svårare att uppdatera själv om man inte är bra på flash(vilket jag är :))
Bara nästan alla har flashläsare installerad på sin dator
 
Varför ska man undvika Flash?

Jag tycker man skall undvika Flash. Inte för att jag ogillar tekniken som sådan, utan för att det är så fruktansvärt ovanligt att se exempel på Flash som används rätt. Det verkar vara enklare att göra sidan "rätt" genom att undvika Flash än genom att använda Flash.

I det här sammanhanget är "rätt" typ åtkomlig för alla, enkel att använda, inte irriterande och så vidare. För egen del föredrar jag en sida med bra innehåll men tråkig design före en sida med tråkigt innehåll men underbar design. Och de sidor som börjar med att banka en oskippbar Flash-intro i mitt huvud skall inte räkna med att jag kommer tillbaka...
 
- undvik flash och silverlight

- testa! Sidor ser olika ut eller funkar helt enkelt inte i olika browsrar. Prova åtminstone IE6, IE8, Chrome och helst ta en titt i Safari och FF.

- Lär dig html och css, åtminstone de grundläggande bitarna.

- om du använder mallar, se till att de inte är knutna till speciellt teknik elelr webhotell. Annars blir det svårt att flyttta.

Nej, IE 6 behöver man inte bry sig om. Förutom att det är en uråldrig webbläsare så använder nästan ingen den idag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.