ANNONS
Annons

Göra en IR-strålkastare?

Produkter
(logga in för att koppla)
En bra fråga Robert.
Jag tycker mig se guldfärg i blixten på fartregistregrings kamerorna.
Förgyllda reflektorer funkar på infra rött.
Exvis i finare mörkerkikare är det inte linser utan förgyllda reflektorer.
Guld reflekterar långvågigt IR mycket bra.
Exvis används det i gasanalysatorer där amn använder långvågigt IR för att exvis mätya IR absorbtionen i gaser.

För det synliga spektrat används aluminuum reflektorer. Eller korm i lampor etc.

Jag vet inte om fartkameran har en IR blixt.
Är det nån som kört fort och fått en sådan blixt i ögat???

Man skulle säkert kunna blixtra genom det filter vi talat om och använda en vanlig blixt.

Men jag tror att en blixt inte har särskilt mycek enegri, ljus, i det infraröda omdårådet, den har ju ganska hög färgtemperatur.
 
en kraftig halogen lampa av stroboskop typ, ett sånt där filter och en IC-krets som agerar timer.. så kan ni bygga er en egen IR blixt som krämar på rätt bra.
 
Det räcker nog med en strömbrytare, slå på IR strålaren och exponera kameran slå sedan av lampan.
Att få den att blinka synkront med slutaren går inte då det tar alldelse för lång tid för en glödlmpa att uppnå full ljusstyrka.
Möjligen med sync kontakten för glödblixtar, men den finns knappast på dagens kameror.
Att tända, exponera och släcka låter sig göras då den ju inte syns.
Avvaktar bilder......
Förgyller man strålkansterns reflektor blir det lite bättre verkningsrad.

Nog har ni väl sett naturfilmer från BBC där man filmat i natten med IR strålkastare, djurens och odjurens ögon lyser som röda ögon, djuren ser oberörda ut och ser inte IR ljuset men blir filmade.

Jag vet inte hur stora o starka IR lampor man använder, men jag föreställer mig ett antal större 100 Watts fjärrljus lika de vi har på bilen, försedda med IR filter.

Sen har de säkert IR TV kameror för att själva kunna se.

Kanske man kunde göra LED lampor med IR LED, med hundratals IR LED.
 
En fråga..

Jag har en Panasonic NV-GS180. Det är något jag inte riktigt fattar.

Ska jag ha en ficklampa som jag sedan sätter en IR-plastsak över så att lampan "inte lyser" för oss människor? Vad ska jag sedan gör med kameran? Vad ska den ha för filter?

Vad ska jag ha för ficklampa??
 
Ja en vanlig lampa, fick, maglite, bilampa, plus det plaastfitler vi talar om tidigare i diskussionen, från ELFA.
Då syns inte ljuset men en IR känslig kamera kan se och ge bilder.

Ett sätt att testa om din kamera "ser" IR är att trycka på TV fjärren och se om lysdioden på fjärren syns kraftigt i kameran.

Då är det att gå vidare.
Tryck länge på fjärren så att LED blinkar hela tiden.

De felsta Video och stillbildskameror ahr ett IR filter, det är turkos färg och är avsett att minska kamerans känslighet för IR.
Detta filter sitter oftast framför sensorn.
Men lite IR går igenom ändå.

Experimentera mera...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.