Annons

göra egna linser

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenet

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att bygga en egen mellanformatskamerna (6x6)..
själva huset är inget problem.
men jag funderar över optiken, dels hur man räknar ut vilket avstånd linsen ska ha från filmytan..
sen har jag lite lösa funderingar kring att tillverka egna linser, hur tillverkas linser?
skulle man kunna gjuta linser av glas?
och hur räknar man ut hur de ska utformas.
 
Linserna ska du nog inte göra själv om du vill ha kvalitet, men i övrigt går det bra att göra kamera och objektiv.

Jag känner en kamerareparatör som byggde sitt eget teleobjektiv som han har till sin Nikon F-801.

Storformatskameror är den enklaste typen av kameror att tillverka (förutom hålkameror) eftersom objektivet inte behöver ha någon fokuseringssnäcka eller nedbländningsmekanism.

Låna en bok om optik och läs på vilka principer som finns.

Det går idag att få optik till reprokameror gratis eller för vrakpris.
 
Ojojoj....hahaha...lycka till...framförallt med gjutningen av glaset till linserna.

rapportera när du är klar...

Häpp!
 
naturligvis iner jag att det kan vara svårt att göra egna linser med god kvalitet.
tanken var mer att det kunde vara kul att experimentera lite.
jag har tidigare gjort en del metallgjutningar i värmebeständiga silikonformar...det är ju mycket bra precision på det..så min idé går ut på att först göra "linsformen" i något lämpligt material och sen göra en gjutform på det.
 
Att göra rent glas utan sand och bubblor är svårt. Att klara av att få det tillräckligt varmt är nog inte en baggis hellre.

Övriga moment i att bygga en kamera borde en händig och tekniskt lagd person klara av.
 
Det är rätt ovanligt med gjutna linser. Tror att en del mellanklassobjektiv idag har gjutna asfäriska linser i plast för att de blir för dyra att slipa.

I övrigt är det slipning som gäller. Jag tror faktiskt att det finns folk som håller på med sånt hemma i källaren, men har tyvärr inte mer koll än så.
 
Slipning av spegel till teleskop är ju inte helt omöjligt.
Två likadana glasbitar mot varandra, slippasta emellan, och kontrollerat tryck och rörelse. Tidskrävande, men det ska tydligen vara realiserbart för hemmapularen. Misstänker dock att kvaliteten inte blir jämförbar med kommersiella speglar. ;)
 
Du kan ju alltid leka och experimentera med enskilda linselement från skrotade objektiv, det kan ge ganska spännande resultat. Ett annat alternativ är att ladda ner programmet OSLO-EDU och designa ditt eget objektiv som du sen kan beställa linser till. Glöm inte att ladda ner manualen också, även om den är förbannat stor.

Ha det kul. Gr.

Ps. OSLO-EDU hittar du lätt om du gör en google-sökning.
 
Det går utmärkt att göra diffraktionsbegänsade teleskopspeglar hemma. Som sagts tar det mycket tid och tålamod dock. Det finns en del riktigt entusiastiska amatörastronomer som slipar sina egna linser också. Med mycket tålamod och rätt mätutrustning kan man få dem bra.
Det är dock billigare och snabbare att köpa dem.

/ Magnus (Som också håller på att slipa och polera en 20cm teleskopspegel)
 
Jag tror du skall titta på sidor där dom gör hemma gjord teleskop, där slipas spegelen oftas till väldigt bra nogranhet. Har läst en hel del och det värkar inte allt för svårt men otroligt tidskrävande, inte ovanligt att det tar en person flera veckor att slipa en bra spegel yta. Görs oftast förhand.

//Tobbe
 
Redan dom gamla gjorde det

var det inte Gallile som lät tillverka några linser.
Så visst måste det gå att göra linser i en primitiv hemma miljö.
Men......
det skall vara krav på dem oxo.
Jag ahr en bok som Clas Olsson sålde förr, som heter något i stil med "bygg ditt eget teleskop"
man slipar en spegel, det är enklare än att slipa en lins, Dels bara en sida, dels är inte glaskvaliteten så viktig för resultatet.
Sen är det nog svårare att slipa små linser för hand, dvs ner mot några cm.
Glaset är väl gjutet en gång i fabriken, men men skär lämpligen ut ett bloc´k ur ett större göt.
Gå istället till sopstation o få dig en slängd kopieringsmaskin, i dem finns ett objektiv som är ganska bra till en storformatare. Det kör ju A4 till A4. Det är ett "kort" objektiv med c:a 300 - 400mm brännvidd, som kan projicera en stor bildcirkel.
Även de objektiv som sitter i Overheadprojektorer kan vara brukbara. De slängs friskt numera. dessa två alternaitv är ju exakt vad en storformatskamera behöver.
Sen bör man ju ha en bländare oxo....
En slutare kanske oxo, eller räcker det med att öppna filmplåten o titta på klockan o stänga sedan tiden gått.....

Klart är att man förr gjorde egna objektiv, och fick skapliga resultat pga att man inte behövde förstora vid kopieringen.

Det går inte med ett exvis 200 mm objektiv till en småbildskamera, det ger inte så stor bild, eller bildcirkel som behövs för en storformatare.

Gå oxo till TRADERA där säljs ibland gamla fina mässingobjektiv som kan vara användabara för en hembyggd storformatare. Man kan göra fynd.
 
Teed skrev:
Jag tror du skall titta på sidor där dom gör hemma gjord teleskop, där slipas spegelen oftas till väldigt bra nogranhet. Har läst en hel del och det värkar inte allt för svårt men otroligt tidskrävande, inte ovanligt att det tar en person flera veckor att slipa en bra spegel yta. Görs oftast förhand.

//Tobbe

Känns ju då förödande om man gör en mindre miss och får slipa om hela linsen. Tycker det verkar otroligt jobbigt att bara göra en kamera

// Anders
 
Hör med någon glasleverantör, Essilor, Hoya eller Carl Zeiss. Har sett på tillverkning och slipning av glas till glasögon. Det är inget man gör hemma i köket. Eller hör med din lokala optiker om du kan specialbeställa glas efter styrka o mått. Glasen till glasögonbutikerna levereras oftast i runda skivor på 65-75 cm i diam. med den optiska slipningen färdig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.