ANNONS
Annons

Göra egen utrutning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
För oss vanliga dödliga som har slut på pengar när vi har köpt en schysst kamera, är det inte lätt att fixa utrustning till "ateljen". Hade varit kul att få lite tips på hur man fixar sin egen utrustning på ett billigt och bra sätt.
Lampor, reflektorer, bakgrunder etc.
Allt är kul att höra hur ni byggt ihop.

Ta ett stycke lakan.Rolla på vanligt tapetklister och limma fast hushållsfolie med den matta sidan ut, och vips har du en reflexskärm.

mvh Martin

Jag tog en räddningsfilt ur FÖRSTA HJÄLPEN KUDDEN JAG HAR I BILEN ;) (den är silverfärgat och tunn och slitstark). sen förstärkte jag hörnen och monterade dit elrörsmuffar. Sen kapade jag upp elrör i en meterslängder. 6 stycken blev det. Dom ska sitta ihop 3 och 3. Kombinerat med fler muffar kunde jag sen spänna fast mina 2 elrörs-stag som ett kryss över silverfilten som vart spänner som itt trummaskinn! Mitten på krysset fixeras med gummiband eller tejp.

Filten är ganska stark. Tur det.

Nu har jag mej en portabel reflexskärm i silver som är 120x250 cm.

Jag gjorde den här efter en beskrivning på nätet. Ska ta och se om jag hittar adressen.

/Jacob vP

Om du har en segalmakare i närheten så åk dit och köp ett par meter spinnakerduk. Saknas det segelmakare så har IKEA ngn färdisydd gardin i nåt som liknar spinnakerduk.

Det speciella med spinnakerduk är att det sprider ljus alldeles förträffligt utan att sno så mycket i ljusstyrka.

Nåväl, spänn upp spinnakern på ( och ja ja nu är det alltså vit spinnakerduk jag menar)... på en ram av nåt, trä tex. Åk till bygghandeln och skaffa 2 stora frigolitskivor. Ca 5-6 cm tjocka och 120x240 stora (tror jag dom är). Samtidigt roffar du åt dej några bygglampor med stativ.

Sen drar du på ljus genom duken och klaffar på sidorna med frigoliten... och vips!

Du har en boncer. Budget och B-ljus visserligen, men ett hyggligt stort och mjukt ljus blir det.
Frigolitskivorna kan ju jobba extra som upplättnings reflektorer också.

(tänk på brandrisken om du använder bygglampor och brännbart material (tyg/trä)).

/Jacob vP

Måla fonder.
Nöj dej inte med att sätta upp ett vitt eller blått underlakan bakom det/den ska fotografera.

Måla.

På tyg eller trä.

Himmel med mold, guld och silver, eller den klassiska flammiga.

/Jacob vP

Ett litet förtydligande bara; vad skulle jag göra hän frigoliten? Hängde inte med där riktigt...

Jacob vP skrev:
Jag tog en räddningsfilt ur krockkudden

Jag gjorde den här efter en beskrivning på nätet. Ska ta och se om jag hittar adressen.

/Jacob vP

Jaså, finns det en filt i krockkudden? Jag får väll utlösa den se om jag också har en filt där :D

Kan det varit den här adressen?

/Michael

:D Oj oj

Jag menar ju Första hjälpen kudden så klart....

... du vet den där kudden som e bra å ha när man krockar....

/Jacob vP

Jensa skrev:
Ett litet förtydligande bara; vad skulle jag göra hän frigoliten? Hängde inte med där riktigt...

Kolla här:

bygg ett U där du har figolit på varje sida om segelduksramen. Dom funkar då som klaffar när du slår ljus genom segelduken och hindrar en massa ströljus att vispa omkring. Lampan ska du ha inne i U:et.

Behöver ju inte va frigolit. Men det är praktiskt för det är så lätt. Och dom är bra som reflektorer också.

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar