ANNONS
Annons

göra affärer

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
hej!

hur bär jag mig åt för att ta betalt av kunder (både för användning/rättigheter och kopior)? behöver jag starta någon form av bolag?
hur skickar jag en räkning?
bör jag vara medlem i BLF?
någon som har erfarenhet av att sälja kopior över nätet?

sökte runt lite i forumet, men hittade mest frågor angående prissättning. det är mer det administrativa jag undrar över. vill gärna höra hur ni som säljer gjorde när ni började.

tack på förhand!

Om du går in på startaeget.se eller startandrun.se så hittar du information om just företagandet! Du behöver inte vara med i BLF för att sälja bilder, men det kan vara bra att ha deras prislista, så att du har något att utgå från!

annars har jag ingen erfarenhet av att sälja bilder på internet, men det kanske någon annan har?

MVH/ Karin

Det finns en deklarationsform som heter "Inkomst av hobbyverksamhet", blanketten heter T2 om jag minns rätt.

Skicka en räkning till kunden.

Ta upp inkomsten på T2, dra av utgifter.

Skatta för eventuellt överskott.

Detta förutsätter att du har fast jobb och dina fotoinkomster är lägre än ordinarie jobb.

Har fungerat bra för mig i 10 års tid.

plf66 skrev:
Det finns en deklarationsform som heter "Inkomst av hobbyverksamhet", blanketten heter T2 om jag minns rätt.

Skicka en räkning till kunden.

Ta upp inkomsten på T2, dra av utgifter.

Skatta för eventuellt överskott.

Detta förutsätter att du har fast jobb och dina fotoinkomster är lägre än ordinarie jobb.

Har fungerat bra för mig i 10 års tid.

Om man kör på detta vis, måste då kunden (företag) betala sociala avgifter?

Om man tjänar pengar på sitt fotande skulle jag rekommendera firmaregistrering. Detta ger dig möjlighet att lyfta momsen på prylar du inhandlar för företagets räkning.

Kunden betalar i regel aldrig sociala avgifter, det gör du som företagsägare. Hur det är i hobbyvarianten vet jag inte.

I hobbyvarianten betalar man som privatperson sociala avgifter på vinsten man (eventuellt) tar ut.

Detta är något som företag dessvärre har svårt att fatt, men jag brukar lämna RSVs broschyr ibland som en hjälp på traven. Det finns ju ingen speciell form av skattsedel för denna form av deklaration vilket är lite synd.

Vissa dagstidningar som köpt bilder är lite jobbiga eftersom de betalar ändå ut som lön, och drar 30% preliminärskatt.

Då får man börja med att ändra inkomstuppgifterna på deklarationen och skriva att det är felaktigt utbetalat, så man får tillbaka de 30% av skattemyndigheten, sen tar man upp hela inkomsten på bilagan.

Skattemyndigheterna har aldrig haft några klagomål på detta, utan det är t o m den rekommendation jag fått från ett par handläggare på RSV.

Skriv ut dina personuppgifter, inkl. personnr (eller organisationsnr om du startar företag)

Specificera vad du gjort, och vad du vill ha betalt för varje post

Titta på räkningar du fått, och kopiera det upplägg du tycker är bra.

Postgiro eller bankgiro får nog anses som helt nödvändigt. Jag har postgiro, och det fungerar bra. Personkonto på Nordea, där du har personnr som kontonummer, borde fungera lika bra som postgiro.

Men oavsett om du deklarerar som jag föreslog eller startar företag så måste man ha ordning på sina papper om skattemyndigheten vill ha kompletterande upplysningar. Så en kurs i bokföring är aldrig fel.

Lycka till!

mårten skrev:
oj, vilken fart det blev. tack allihop.
men rent formellt och praktiskt, hur funkar räkningen? behöver jag ha bank/postgiro?
vilka saker ska tas upp på räkningen?

Ta en faktura som du fått av ngt företag och titta på utformningen och vad som tas upp, sen påtar du ihop din egen variant.
Fakturor kan ju se väldigt olika ut men själva uppgifterna är lika.

Bank/postgiro är att föredra.
Har själv skickat ut en faktura där jag angav att pengarna måste överföras till konto och sen mitt kontonummer. Det var inga problem med det. Men företagen uppskattar nog post/bankgiro mer. Lättare för dem att betala.

Peter, hobbyvarianten är alltså exakt som F/A-skattsedel, skillnaderna är bara lyft av moms på grejer och att man inte får tjäna mer på hobbyn än sitt vanlig arbete?

Ja, det kan vara som din slutsats där. Kraven på bokföring kan skilja? Kolla det!. Jag håller på att titta på förutsättningar för momsredovisning själv och just det med FA-skatt.

Men hobbyverksamhet är ett himla bra sätt att komma igång i liten skala, som inte så många känner till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar