Annons

"gör det själv"-utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Har sett att samma blixtar kan finnas för olika kameror. Är det bara fattningen som skiljer blixtarna åt från kamerorna och kan man i så fall enkelt byta fattning? Eller skiljer elektroniken i blixtarna i sig också fast det är samma modell till olika kameror?

Objektiv till äldre analoga systemkameror passar ofta på nya digitala systemkameror. Är det någon nackdel att använda dessa? Blir bildkvaliteten lika bra och varför använder inte fler människor dom gamla objektiven idag?

Sist men inte minst, kan man köpa lösa "plattor" att skriva på kameran undertill med fyrkantiga fästen för stativen? Om man har ett stativ med en snabbkoppling men två olika kameror. Märkte att mitt fäste var något mindre än på min kompis stativ. Vilken är standardstorleken och vart hittar man fästena lösa?
 
Har sett att samma blixtar kan finnas för olika kameror. Är det bara fattningen som skiljer blixtarna åt från kamerorna och kan man i så fall enkelt byta fattning? Eller skiljer elektroniken i blixtarna i sig också fast det är samma modell till olika kameror?

Objektiv till äldre analoga systemkameror passar ofta på nya digitala systemkameror. Är det någon nackdel att använda dessa? Blir bildkvaliteten lika bra och varför använder inte fler människor dom gamla objektiven idag?

Sist men inte minst, kan man köpa lösa "plattor" att skriva på kameran undertill med fyrkantiga fästen för stativen? Om man har ett stativ med en snabbkoppling men två olika kameror. Märkte att mitt fäste var något mindre än på min kompis stativ. Vilken är standardstorleken och vart hittar man fästena lösa?

Hej !

Fattningen på blixtar skiljer, så även funktioner och elektriskt gränssnitt.
Det finns blixtar med en fattning men kan användas trådlöst mot olika märken.
ex: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...uo+568exii.TRS0&_nkw=yongnuo+568exii&_sacat=0

--------

De används, bildkvaliten varierar kollosalt, i de flesta fall blir det avsevärt bättre med ny optik.,
men givetvis med många undantag.
väldigt bra ex: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...n+sp90+2,5.TRS0&_nkw=tamron+sp90+2,5&_sacat=0

framförallt är äldre zoomar är att undvika.



------

Standard och standard, finns det ?

Acraswiss kanske ?

ex: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...id=m570.l1313&_nkw=acraswiss+adapter&_sacat=0

//MW
 
Senast ändrad:
Gamla objektiv

Det finns gamla objektiv som kan ge jättefina bilder även rent tekniskt. Men man behöver ofta veta och kunna mer för att få bra resultat. De är ofta känsligare för motljus. De kan sakna eller ha begränsad automatisk funktion med en ny kamera. Och de kan ha fel som att bländaren inte funkar eller inte hinner med (går för trögt). Och så finns en hel del gamla linser som inte var något vidare ens som nya.

Jag hittade ett klassiskt Pentax 50mm f 1,7 på Myrorna. Det tar bättre bilder än det allra mesta. Men ingen autofokus och omständligare exponeringsinställningar gör plåtandet långsammare. På ont och gott.

Alltså, gamla godingar kan vara jättekul som omväxling och utmaning men kanske inte det man börjar med.
 
Har sett att samma blixtar kan finnas för olika kameror. Är det bara fattningen som skiljer blixtarna åt från kamerorna och kan man i så fall enkelt byta fattning? Eller skiljer elektroniken i blixtarna i sig också fast det är samma modell till olika kameror?

Objektiv till äldre analoga systemkameror passar ofta på nya digitala systemkameror. Är det någon nackdel att använda dessa? Blir bildkvaliteten lika bra och varför använder inte fler människor dom gamla objektiven idag?

Sist men inte minst, kan man köpa lösa "plattor" att skriva på kameran undertill med fyrkantiga fästen för stativen? Om man har ett stativ med en snabbkoppling men två olika kameror. Märkte att mitt fäste var något mindre än på min kompis stativ. Vilken är standardstorleken och vart hittar man fästena lösa?

1. Vet ej

2. En så allmän fråga är knepig inom ett så specifikt område som kameratillbehör, du får vara mer specifik. Till exempel Nikon och Pentax har i stort sett full kompatibilitet med sina gamla objektiv eftersom de har behållit samma fattning. Canon bytte fattning 1987 och har därmed ingen vidare bakåtkompatibilitet. Något speciellt exempel du är nyfiken på?

3. Ännu en alldeles för allmän fråga, eftersom de specifika egenskaperna skiljer sig väldigt mycket mellan alla tillverkare. Men ja, i princip alla tillverkare säljer separata plattor.
 
Nä, det kan man fråga sig! Det är mycket riktigt Arca Swiss som var först med en standard för växelplattor, som sedan femtioelva andra tillverkare har plankat. Dock i många fall inte helt exakt, varför kompatibiliteten ibland inte är säkerställd.

Sedan får man se upp med namnen här. Det finns ett amerikanskt företag som har tagit namnet Acratech (för att snylta på Arca Swiss renommé, skulle jag säga - observera den omvända ordningsföljden på bokstäverna 'r' och 'c').

Redan när jag började att fotografera (typ 2/3-dels århundrade sedan) var Arca Swiss ett företag mycket respekterat för högkvalitativa produkter. Acratech är betydligt färskare, en kille från USA som började med en verkstad runt millennieskiftet.
 
---
Vilken är standardstorleken och vart hittar man fästena lösa?
De två största stativtillverkarna, alltså Manfrotto och Gitzo, följer INTE Arca Swiss-standarden för växelplattor.

Några av dem som följer standarden (sådär) är Really Right Stuff, Wimberley, Kirk Photo, Feisol och tidigare nämnda Acratech. Det finns säkert något dussin till. Tyvärr är de inte alltid kompatibla sinsemellan.
 
Sist men inte minst, kan man köpa lösa "plattor" att skriva på kameran undertill med fyrkantiga fästen för stativen? Om man har ett stativ med en snabbkoppling men två olika kameror. Märkte att mitt fäste var något mindre än på min kompis stativ. Vilken är standardstorleken och vart hittar man fästena lösa?

Hos de säljare som saluför stativ av det fabrikat man har.

Det finns ingen officiell standard, men det finns två marknadsstandarder som är klart störst.

Den ena är Arca Swiss (https://photographylife.com/arca-swiss-quick-release-system). Den har fördel att vara en väldigt flexibel lösning (går att justera position längs med en axeln) och fungerar bra också till objektiv.

Den andra är en snabbfästlösning 323 RC2 ifrån Manfrotto (200PL). Den går väldigt mycket snabbare och enklare att ansluta än Arca Swiss, men är å andra sidan inte lika fast och gedigen. http://www.tripodquickrelease.com/Manfrotto_Quick_Releases.htm

Så bägge "standarderna" har sina respektive fördelar. Förutom dessa två så finns det en enorm flora av varianter ifrån alla tillverkare (oftast flera för varje tillverkare).
 
Det är riktigt att en del tillverkare har ett flertal olika växelplattor i sitt utbud - Manfrotto verkar ha klart flest. Jag skulle dock inte vilja säga att Manfrotto RC2 är någon sorts standard. Däremot är den helt klart Manfrottos mest sålda växelplatta, men den är inte standard ens hos Manfrotto själva - de förefaller som sagt tillverka nästan hur många olika växelplattor som helst!

Inte heller används RC2 vad jag vet av någon annan tillverkare (förutom kanske på några Kina-kopior av Manfrotto-grejer). Trots att RC2 är den växelplatta jag har/har haft flest av, tycker jag inte speciellt bra om den, den är inte tillräckligt stabil för min smak. Manfrotto har t.o.m. en hexagonal(!) växelplatta. Som dock är klart stabilare än RC2.

För ett flertal år sedan gick jag en kurs på Fotohögskolan för Fotografi, och där fanns bl.a. en Arca Swiss-kulled med växelplatta. Den var betydligt stabilare än RC2.
 
2. En så allmän fråga är knepig inom ett så specifikt område som kameratillbehör, du får vara mer specifik. Till exempel Nikon och Pentax har i stort sett full kompatibilitet med sina gamla objektiv eftersom de har behållit samma fattning. Canon bytte fattning 1987 och har därmed ingen vidare bakåtkompatibilitet. Något speciellt exempel du är nyfiken på?
Och Minolta (numera Sony) bytte fattning 1985.

Pentax bytte fattning 1975 och har förmodligen den därmed den bästa bakåtkompatibiliteten. Nikons bakåtkompatibilitet kan sägas sträcka sig till 1977, men i vissa kamera/objektiv-kombinationer betydligt kortare tid.

Å andra sidan finns en hel del kameror på vilka man kan montera nästan hur gamla objektiv som helst med med hjälp av en adapter. Dit hör spegelfria kameror från bl.a. Sony, Fujifilm, Olympus och Panasonic. Även Canon EOS-kameror kan man montera ganska många gamla objektiv på med adapter. Man får förstås fokusera manuellt med dessa objektiv och exponeringsautomatik fungerar från hyfsat till inte alls.
 
Det är riktigt att en del tillverkare har ett flertal olika växelplattor i sitt utbud - Manfrotto verkar ha klart flest. Jag skulle dock inte vilja säga att Manfrotto RC2 är någon sorts standard. Däremot är den helt klart Manfrottos mest sålda växelplatta, men den är inte standard ens hos Manfrotto själva - de förefaller som sagt tillverka nästan hur många olika växelplattor som helst!

Inte heller används RC2 vad jag vet av någon annan tillverkare (förutom kanske på några Kina-kopior av Manfrotto-grejer). Trots att RC2 är den växelplatta jag har/har haft flest av, tycker jag inte speciellt bra om den, den är inte tillräckligt stabil för min smak. Manfrotto har t.o.m. en hexagonal(!) växelplatta. Som dock är klart stabilare än RC2.

För ett flertal år sedan gick jag en kurs på Fotohögskolan för Fotografi, och där fanns bl.a. en Arca Swiss-kulled med växelplatta. Den var betydligt stabilare än RC2.

Det finns som sagt ingen riktig standard. Däremot är väl Arca Swiss och RC2 så nära som man komma. Kikar man på tillbehör och fästen som är kompatibla, så är det nästan alltid en av dessa, eller bägge två som stöds. Kan vara en fördel när man tex skaffar fästanordningar ifrån BlackRapid eller Peak Design.

Denna är ett litet roligt exempel som faktiskt, ovanligt nog, stödjer bägge systemen med samma platta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CCC-2PD

Som sagt, i princip samtliga tillverkare har flera olika typer av plattor. Arca Swiss och Manfrotto är inga som helst undantag ifrån den regeln.

Håller med om att Arca Swiss är en både exaktare och stabilare lösning. Normalt så är dock RC2 en snabbare lösning, men snabbfästen skall finnas även för Arca (har dock inte testat).
 
Och Minolta (numera Sony) bytte fattning 1985.

Pentax bytte fattning 1975 och har förmodligen den därmed den bästa bakåtkompatibiliteten. Nikons bakåtkompatibilitet kan sägas sträcka sig till 1977, men i vissa kamera/objektiv-kombinationer betydligt kortare tid.

Det beror på vilka kameror och objektiv. Nikon Df är ju direkt kompatibel med Nikon F-objektiv (eller också kallat pre-AI) "out of the box" ifrån 1959.

Fixar man till bländarstyrningen på F-objektiv (pre-AI) genom att konvertera till AI (finns flera företag som erbjuder denna tjänst, även om Nikon själva slutat med det) så kan objektiv ifrån 1959 även användas på flertalet moderna DSLR ifrån Nikon som tex D610, D750, D810, etc.

Så där måste man nog ändå ge en betydligt större eloge till Nikon än till Pentax (även om de inte heller är dåliga). Att ha samma objektivfattning (även om självklart med uppdateringar genom åren) ifrån 1959 till nutid är klart beundransvärt.

Sedan har väl även Leica och ett par andra tillverkare också objektivfattningar som de hållit kvar vid under en längre tid.
 
En del Nikonkameror kan inte autofokusera med Nikkorobjektiv som har "skruvfokus" så i dessa fall är bakåtkompatibiliteten begränsad.

I stort sett så är dock alla Nikkorobjektiv från 1977 och framtåt användbara på moderna Nikonkameror (med en del undantag). Tidigare icke-AI-objektiv kan förvisso modiferas till AI-standard, men det är lite överkurs.

Att flertalet moderna Nikonkameror kan använda pre-AI-objektiv är en sanning med modifikation. De flesta kan det faktiskt inte. AI-modifierade objektiv kan förvisso monteras på de flesta nyare Nikonkameror, men då måste man göra denna modifiering och det är dels inte gratis och dels är det något som kräver en del efterforskningar för att hitta någon som erbuder den tjänsten. Å andra sidan kan man fila själv på sina gamla Nikkor-objektiv om man vet hur man gör.

Nikon har i grunden samma fattning sen 1959, men har i mitt tycke en lite hypad status som den tillverkare som har bäst bakåtkompatibilitet. Vill man fixa och dona så kanske det är sant, men i praktiken är det nog snarare Pentax som förtjänar den titeln.
 
En del Nikonkameror kan inte autofokusera med Nikkorobjektiv som har "skruvfokus" så i dessa fall är bakåtkompatibiliteten begränsad.

Visst är det så. Finns massor med undtantag/begränsningar då standareden inte varit frusen, men utvecklats med tiden och tekniken. Nu senast så är det ju många nya Nikonobjektiv som bara har elektrisk bländare (som deras nya 300mm med fresnel-lins). '

Om 5-10 år så kommer det garanterat budgetmodeller ifrån Nikon, som likt autufokusskruven som saknas i dagens budgetmodeller, av kostnadsskäl tar bort den manuella kopplingen till objektiv med mekanisk bländarstyrning.

I stort sett så är dock alla Nikkorobjektiv från 1977 och framtåt användbara på moderna Nikonkameror (med en del undantag). Tidigare icke-AI-objektiv kan förvisso modiferas till AI-standard, men det är lite överkurs.

Håller med.

Att flertalet moderna Nikonkameror kan använda pre-AI-objektiv är en sanning med modifikation. De flesta kan det faktiskt inte.

Håller med. Av dagens modeller så är det Nikon Df som kan använda F-linser ifrån 50/60/70-talen utan någon modifikation/anpassning.

AI-modifierade objektiv kan förvisso monteras på de flesta nyare Nikonkameror, men då måste man göra denna modifiering och det är dels inte gratis och dels är det något som kräver en del efterforskningar för att hitta någon som erbuder den tjänsten. Å andra sidan kan man fila själv på sina gamla Nikkor-objektiv om man vet hur man gör.

Jo, det var helt klart enklare på den tiden som det var en enkel standardtjänst som Nikon själva tillhandahöll. Som tur är modifierades en hel del linser till AI under den period som det var möjligt med fabriksmodifieringar ifrån Nikon, och därför så finns det rätt så gott om anpassade F-linser på begagnatmarknaden om man letar lite.

Nikon har i grunden samma fattning sen 1959, men har i mitt tycke en lite hypad status som den tillverkare som har bäst bakåtkompatibilitet. Vill man fixa och dona så kanske det är sant, men i praktiken är det nog snarare Pentax som förtjänar den titeln.

Hypad skulle jag absolut inte själv kalla det (men det är upp till var och en). Det är snarare en helt naturlig utveckling som sker i takt med tiden och den teknologiska utvecklingen. Även om själva objektivfattningen är den samma i F-mount, så tror jag inte någon enda skulle vilja att tekniken/gränssnittet emellan Nikons kamerahus och objektiv hade stannat på 50-talets tekniknivå.

Skall vi diskutera moderna standarder, och som inte bara innefattar själva objektivfattningen, utan även det mekaniska/elektriska kommunikationsgränssnittet emellan kamerahus/objektiv, så skulle jag påstå att det är Canon. De har med sin EOS-standard ifrån 1987, stått sig allra längst på marknaden - och i stort sett i helt oförändrat skick (dvs mekaniskt/elektriskt - protokoll och programvarumässigt har dock självklart uppdateringar av gränssnittet skett genom åren).

Där har du en modern "clean cut", och inga som helst problem med kompabiliteten (som är naturligt snårig hos F-mount och andra äldre standarder).

Antingen så stödjer ditt Canon kamerahus eller Canon objektiv EOS, eller så gör de det inte. Enklare kan det inte bli!

Så räknar vi enbart äldsta aktivt använda objektivfattning för SLR; jag röstar på Nikon F-mount. Räknar vi med äldsta moderna objektivfattning med komplett kommunikationsgränssnitt för SLR; jag röstar på Canon EOS. :)

Har dock inget emot att du, eller andra i tråden, tycker annat/olika. Vore ju trist annars! :)
 
Du har helt rätt i att ingen skulle ha varit speciellt glad om Nikon inte hade förändrat (förbättrat) F-fattningen med åren.

Det är ju en avvägning en kameratillverkare får göra om det är värt att försöka vara bakåtkompatibel så mycket som möjligt eller om det är bättre att byta fattning helt vid någon lämplig tidpunkt då ny teknik införs.

Nikon och Pentax valde det första, medan Canon och Minolta valde det andra. Jag tycker nog inte att man kan dra några säkra slutsatser av det om vilket som var bästa strategi.
 
Du har helt rätt i att ingen skulle ha varit speciellt glad om Nikon inte hade förändrat (förbättrat) F-fattningen med åren.

Det är ju en avvägning en kameratillverkare får göra om det är värt att försöka vara bakåtkompatibel så mycket som möjligt eller om det är bättre att byta fattning helt vid någon lämplig tidpunkt då ny teknik införs.

Nikon och Pentax valde det första, medan Canon och Minolta valde det andra. Jag tycker nog inte att man kan dra några säkra slutsatser av det om vilket som var bästa strategi.

Det kan jag helt hålla med om. Ibland är det enklare och smidigare att helt byta standard och ta ett rejält kliv framåt. Appropå det; bytte inte Minolta/Sony standard två gånger?
 
Minolta har bytt objektivfattning 1 gång, och Sony 0 gång. Sedan har Sony lagt till en ny fattning för sina spegellösa, men det är inte ett byte. Och som de sedan lyckades expandera även till fullformat utan att byta fattning, vilket "egentligen inte skulle ha varit möjligt".
 
Sedan har väl även Leica och ett par andra tillverkare också objektivfattningar som de hållit kvar vid under en längre tid.

Leicas M39-skruvfattning kom i början av 30-talet. När de sedan gick över till bajonettfattning med Leica M (1954), så gjordes mätsökarkopplingen kompatibel, så det behövs bara en väldigt enkel och billig adapter som är gängad på insidan och har bajonettfattningen på utsidan.

Adaptrarna kan dessutom kodas (s.k. 6 bit coding), så att de digitala husen får mer info om objektivet och kan korrigera.

Med rätt adapter för objektivet får man automatiskt upp rätt framelines, och ljusmätningen fungerar.

Med adapter kan man alltså använda objektiv från 30-talet och utan adapter från 50-talet så man kan nog säga att Leica vinner racet om längst fullständig bakåtkompatibilitet med ganska bred marginal :)
 
Det kan jag helt hålla med om. Ibland är det enklare och smidigare att helt byta standard och ta ett rejält kliv framåt. Appropå det; bytte inte Minolta/Sony standard två gånger?

Minoltas objektivfattning för manuellt fokuserade objektiv var densamma från deras första småbildsspegelreflex SR-2 (1958) till den sista icke-AF-kameran på 1980-talet. Vissa funktionella tillägg tillkom under åren men i stort sett alla objektiv från den eran går att montera på alla kameror från samma era. Rätt bra gjort, tycker jag.

Sen bytte Minolta till en helt ny fattning 1985 i och med att man införde autofokus.

Sony kompletterade för några år sen med ytterligare en fattning för de spegelfria systemkamerorna (E-fattningen), men den gamla AF-fattningen finns kvar (kallas A-fattning). Det är samma E-fattning för APS-C-kameror och för småbildskamerorna (endast A-7 och varianter än så länge).
 
Med adapter kan man alltså använda objektiv från 30-talet och utan adapter från 50-talet så man kan nog säga att Leica vinner racet om längst fullständig bakåtkompatibilitet med ganska bred marginal :)

Klart imponerande, och ingen tvekan att det slår alla andra med hästlängder.

Misstänkte någonstans att, om vi gick utanför SLR-området, så skulle Leica vara ibland de äldsta.

Var väl dessutom de som uppfann och startade med småbildformatet (numera kallat "full frame") om jag inte minns helt fel?

Minoltas objektivfattning för manuellt fokuserade objektiv var densamma från deras första småbildsspegelreflex SR-2 (1958) till den sista icke-AF-kameran på 1980-talet. Vissa funktionella tillägg tillkom under åren men i stort sett alla objektiv från den eran går att montera på alla kameror från samma era. Rätt bra gjort, tycker jag.

Sen bytte Minolta till en helt ny fattning 1985 i och med att man införde autofokus.

Sony kompletterade för några år sen med ytterligare en fattning för de spegelfria systemkamerorna (E-fattningen), men den gamla AF-fattningen finns kvar (kallas A-fattning). Det är samma E-fattning för APS-C-kameror och för småbildskamerorna (endast A-7 och varianter än så länge).

Absolut helt OK och godkänt även för Minolta/Sony. De gjorde närmast något som Canon, men ett par år tidigare då. Hade själv en Minolta SLR och ett par objektiv på den tiden, enligt den första objektivstandarden (för autofokus kom).

Var förresten inte Minolta den första tillverkare som kom med just AF för SLR?

Är även ganska imponerad av att de lyckades behålla samma fattning för spegellösa småbild/FF. Klar fördel där för Sony jämfört med Fuji och Panasonic/Olympus.
 
Var väl dessutom de som uppfann och startade med småbildformatet (numera kallat "full frame") om jag inte minns helt fel?

Ja, det stämmer. Det var ingenjör Oskar Barnack på Leica som kom på idén i början av 1910-talet att använda samma rullfilm som användes för biograffilm till stillbild, men horisontellt så att varje bildruta fick dubbelt så stor yta som för film.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.