Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gömsle eller smyg?
- Trådstartare ulfdu823
- Start datum
Sgart
Aktiv medlem
Jag har tänkt att ge mig ut i skogen nästa vecka om kamouflera mig för att försöka fotografera lite småfåglar. Jag har tänkt lägga ut fågelmat (frön osv) dagen innan och tänkte kolla om det är någon annan som testat att göra det eller om det i så fall går åt "otroliga" mängder?
Så vitt jag förstått går inte frön och andra fågelmattyper som säljs på vintern för fågelbord osv under samma lagar som tex reglerar köttåtel?
Min plan är hur som helst att leta upp en glänta eller lite öppnare parti inne i skogen och se om jag hittar något som ligger nära ett vattendrag om det går. Sen beta den med frön och återkomma när solen går upp dagen efter så att man redan ligger där när ljuset kommer.
Så vitt jag förstått går inte frön och andra fågelmattyper som säljs på vintern för fågelbord osv under samma lagar som tex reglerar köttåtel?
Min plan är hur som helst att leta upp en glänta eller lite öppnare parti inne i skogen och se om jag hittar något som ligger nära ett vattendrag om det går. Sen beta den med frön och återkomma när solen går upp dagen efter så att man redan ligger där när ljuset kommer.
Sgart
Aktiv medlem
Ett tips jag kan ge är att du kollar upp om det finns någon fågelklubb nära dig. De kan ha en eller flera matningsstationer som du kan besöka. Jag har hittat två i min närhet och där kan man bli sittande i timmar och bara fascineras av det enorma liv som finns runt dem.
Tack så mkt jag ska undersöka detta
Ratatoskr
Aktiv medlem
Ja man skrattar ihjäls sig när man läser om alla som bär på lövkamokläder. Man ser det framför sig.
Det är ett fantasifoster som skapats kring att bära dessa lövkamo eller även militärkamokläder. Det är något som kommer från den okunniga jägarkåren antar jag.
De två främsta faktorerna för alla djur förutom fåglar är ljud och lukt. Var så tyst som möjligt och stå/sitt i motvind. Att ha kamokläder har ingen betydelse. Det vissa andra hänvisar till om militärer har med andra människor som inte ska se dem, inte andra djur, det är två helt vitt skilda områden.
Så länge du har jordnära mörka dova färger (förutom i snölandskap och öken) som brunt och grönt (själv har jag en halvmörk blågrå färgad jacka och byxa special för just naturfotografer) så är det minst lika bra som det överdrivna kamodräkterna (särskilt med löv och allt). Bättre bära på ett litet lätt gömsle för fågelfotande där inga dräkter kan hjälpa dig då fåglar är en annan sak, dom ser så bra att du måste försvinna som människoform från dom.
För alla djur är det viktigare att du inte hörs och de flesta kläder du köper som är till för naturändamål prasslar och låter som när man går och byxbenen gnider mot varandra. GoreTex är alltså det absolut värsta materialet.
Att vara orörlig är magiskt. Sitt still i timmar och det är som djuren inte märker dig alls, inge kamo eller tält nödvändigt. Fast gäller det timmar i sträck så kan det vara skönt med ett tält eller dylikt så man kan ta sig en macka, kaffe, röra på sig, m.m.. Poängen är att rör du dig inte så ser dom dig inte.
Fåglar är annorlunda som sagt. Här måste du vara en del av något som inte ser ut som människa. Sitt kvar i en bil t.ex. (funkar för andra djur också), sitt i ett gömsle, var en orörlig del av en kanot/kayak, etc. Färger är av mindre betydelse när man ska komma nära fåglar men om man vill minimera även den faktorn så är de enda färger som man bör undvika vitt och blått, hur lustigt det än må låta. Det finns forskning kring fåglars färgseende som påvisar dettta och det finns många fågelfotografer som kommer säga att färg inte betyder något.
Det är viktigare att kläderna är tåliga och anpassade till just naturfotande så att du kan ligga ner länge, stå på knä länge (vadering), inte låta, bra ventilationsmöjligheter, vattentätt, m.m..
Som sagt, ingen ide att överdriva det till vad jag tycker något löjeväckande.
MEN, men, det är som med religion, det man tror på vill man inte bli tillsagd är fel. Så mår man bättre själv av tron att det hjälper så ska man ju använda det.
Det är ett fantasifoster som skapats kring att bära dessa lövkamo eller även militärkamokläder. Det är något som kommer från den okunniga jägarkåren antar jag.
De två främsta faktorerna för alla djur förutom fåglar är ljud och lukt. Var så tyst som möjligt och stå/sitt i motvind. Att ha kamokläder har ingen betydelse. Det vissa andra hänvisar till om militärer har med andra människor som inte ska se dem, inte andra djur, det är två helt vitt skilda områden.
Så länge du har jordnära mörka dova färger (förutom i snölandskap och öken) som brunt och grönt (själv har jag en halvmörk blågrå färgad jacka och byxa special för just naturfotografer) så är det minst lika bra som det överdrivna kamodräkterna (särskilt med löv och allt). Bättre bära på ett litet lätt gömsle för fågelfotande där inga dräkter kan hjälpa dig då fåglar är en annan sak, dom ser så bra att du måste försvinna som människoform från dom.
För alla djur är det viktigare att du inte hörs och de flesta kläder du köper som är till för naturändamål prasslar och låter som när man går och byxbenen gnider mot varandra. GoreTex är alltså det absolut värsta materialet.
Att vara orörlig är magiskt. Sitt still i timmar och det är som djuren inte märker dig alls, inge kamo eller tält nödvändigt. Fast gäller det timmar i sträck så kan det vara skönt med ett tält eller dylikt så man kan ta sig en macka, kaffe, röra på sig, m.m.. Poängen är att rör du dig inte så ser dom dig inte.
Fåglar är annorlunda som sagt. Här måste du vara en del av något som inte ser ut som människa. Sitt kvar i en bil t.ex. (funkar för andra djur också), sitt i ett gömsle, var en orörlig del av en kanot/kayak, etc. Färger är av mindre betydelse när man ska komma nära fåglar men om man vill minimera även den faktorn så är de enda färger som man bör undvika vitt och blått, hur lustigt det än må låta. Det finns forskning kring fåglars färgseende som påvisar dettta och det finns många fågelfotografer som kommer säga att färg inte betyder något.
Det är viktigare att kläderna är tåliga och anpassade till just naturfotande så att du kan ligga ner länge, stå på knä länge (vadering), inte låta, bra ventilationsmöjligheter, vattentätt, m.m..
MEN, men, det är som med religion, det man tror på vill man inte bli tillsagd är fel. Så mår man bättre själv av tron att det hjälper så ska man ju använda det.
Sgart
Aktiv medlem
Ja man skrattar ihjäls sig när man läser om alla som bär på lövkamokläder. Man ser det framför sig.
Jag förstår din ståndpunkt men samtidigt är det som du själv säger väldigt många som är av en helt annan övertygelse. Som menar att mask och vantar gör stor skillnad.
Ang. att gore-tex prasslar låter det väldigt konstigt för det är inte membranet som låter utan yttertyget på kläderna, vilket ju varierar. Tex Jaktkläder med goretex är för det mesta knäpptysta just av denna anledning.
eskil23
Aktiv medlem
Det är bara delvis sant. Ljud och lukt är förvisso de viktigaste sinnena. Ett djur som känner vittring av en människa sticker oftast direkt. Men har du noterat hur t.ex. ett rådjur reagerar när den hör ett främmande ljud? Den springer inte direkt utan tittar upp och lyssnar. Det är fortfarande höreseln som den spanar mest med, men får den syn på dig så sticker den, även om du sitter i lä och är tyst som en mus.De två främsta faktorerna för alla djur förutom fåglar är ljud och lukt. Var så tyst som möjligt och stå/sitt i motvind. Att ha kamokläder har ingen betydelse. Det vissa andra hänvisar till om militärer har med andra människor som inte ska se dem, inte andra djur, det är två helt vitt skilda områden.
J Tjerneng
Aktiv medlem
Fasta gömslen
Jag är lite nyfiken på att testa detta med foto från gömslen (kanske även camo-varianter men i första hand gömslen), och här läst i en och annan bok att det ska finnas fasta gömslen för just fågelfoto som vem som helst får använda på en del ställen runt om i landet. Är det någon som har någon som har tips på sådana platser i Stockholmsregionen?
I Huddinge har vi en utmärkt Naturguide med kartor över bra fågellokaler, med fågeltorn och bra observationsplatser, men jag misstänker att dessa är mer lämpade för fågelskådare som inte har samma behov av att komma lika nära.
Jag är lite nyfiken på att testa detta med foto från gömslen (kanske även camo-varianter men i första hand gömslen), och här läst i en och annan bok att det ska finnas fasta gömslen för just fågelfoto som vem som helst får använda på en del ställen runt om i landet. Är det någon som har någon som har tips på sådana platser i Stockholmsregionen?
I Huddinge har vi en utmärkt Naturguide med kartor över bra fågellokaler, med fågeltorn och bra observationsplatser, men jag misstänker att dessa är mer lämpade för fågelskådare som inte har samma behov av att komma lika nära.
Birdman
Aktiv medlem
Vad jag vet så finns det inte något sådant i Stockholmstrakten. De flesta gömslen som finns som allmänheten kan använda är inte lämpade för fotografer - ofta långt håll och för höga fotogluggar.
// Daniel
J Tjerneng
Aktiv medlem
Vad jag vet så finns det inte något sådant i Stockholmstrakten. De flesta gömslen som finns som allmänheten kan använda är inte lämpade för fotografer - ofta långt håll och för höga fotogluggar.
// Daniel
Synd. Men fågelskådare som håller sig på längre avstånd med rejäla kikare behöver väl inte gömsle? Jag trodde själva poängen med ett gömsle framför ett fågeltorn eller allmän utkiksplats var just att komma nära utan att synas...
Finns det något annat tips för hur man kan testa detta ett par gånger utan att behöva köpa in grejer? Jag vet att det finns portala gömslen för ganska lite pengar, men jag skulle ändå vilja testa först, då jag för tillfället har ont om både pengar och förvaringsutrymme... Någon förening eller fotosällskap eller liknande?
Eric Lewenhaupt
Medlem
Vad menar du med "den okunniga jägarkåren" ?
Och jag kan heller inte förstå varför Gore-Tex skulle vara dåligt, jag har flera helt ljudlösa kläder med Gore-tex membran.
Visst är lukt och hörsel väldigt viktigt för de flesta däggdjuren, men glöm inte bort dov- och kronviltets skarpa syn. I de fallen man ska ge sig på att smyga på de fina djuren så är det nog bäst att smälta in i naturen så mycket man kan. och då kan säkerligen camo vara ett bra sätt att minska kontraster och konturer av en människa. Detta är min personliga uppfattning jag har fått av att röra mig bland djur, men det kan ju vara fel då du tycks vara säker på en hel del annat.
eskil23
Aktiv medlem
Och jag kan heller inte förstå varför Gore-Tex skulle vara dåligt, jag har flera helt ljudlösa kläder med Gore-tex membran.
Alla Gore-tex kläder jag har provat har varit "prassliga".
unoengborg
Aktiv medlem
Som nybliven fågelfotograf är jag nyfiken på hur andra fotografer gör när de fotar fåglar. Använder ni gömsle eller "smyger" ni omkring? Själv har jag inte riktigt lyckats uppbåda tålamodet att sitta still i ett gömsle, men jag antar att det går att lära sig. Hur gör ni andra?
Ska du ha riktigt bra bilder måste du komma nära. Och då är gömsle eller fjärrstyrning nästan enda möjligheten fåglar är väldigt duktiga på att upptäcka minsta rörelse och det kvittar hur mycket kamoflagkläder du har. Kommer du nära kan du använda kortare brännvidder, och kortare brännvidder har ofta bättre ljusstyrka vilket ger kortare slutartider vilket kan behövas för att frysa snabba rörelser.
Fotograferar du flygande fågel kan du naturligtvis fungerar det bra att gå omkring och ta bilder efterhand som tillfälle yppar sig.
unoengborg
Aktiv medlem
Tjära å fjädrar... då smälter man in!
Jag brukar ha vanlig camojacka och gröna byxor under - samt dom där lövhandskarna som engelsons har, samt ansiktsmasken - fast den är jobbig tycker jag. Glasögonen immar igen ibland.
Prova med lite ansiktsfärg för att lös upp konturerna, och inte lysa upp med vit hud.
Sgart
Aktiv medlem
Som sagt jaktkläder är inte prassliga i allmänhet. Och nyttjar Gore-Tex i väldigt många fall. Materialet prasslar inte. Det är yttermaterialet/innerfodret mm som prasslar på de kläder du kollat i så fall.Alla Gore-tex kläder jag har provat har varit "prassliga".
Det är skillnad på att känna på en skaljacka från Haglöfs (där man inte bryr sig om prassel för 5 öre) eller ett pyrchställ från Chevalier.
Som dag och natt.
Helmetrock
Aktiv medlem
Alla Gore-tex kläder jag har provat har varit "prassliga".
Det är stor skillnad på friluftskläder i G-T och jaktkläder i G-T. Friluftskläder prasslar som smörgåspapper men jaktmodellerna är som sammet och helt tysta som vanliga jaktkläder.
Sedan undrar jag också, okunniga jägarkåren? Är det några som är kunniga är det nog jägarna. Vilka var det t.ex. som avslöjade vår vän med lodjuren och vilka var det som försvarade honom in till slutet? ;-)