Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gömma kommentarer...

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Jag har kommit på en funktion som skulle vara till hjälp för fotografen.

Att kunna gömma kommentarerna på en bild för andra besökare under en tid.

Det finns många orsaker till varför detta skulle vara nyttigt.

Främst för att om en betraktare gett en något sånär vettig kommentar så hakar efterföljande kommentatörer på denne. Antingen håller det med eller också inte...typ. Första kommentaren blir lite som en bildtext, den leder efterföljande betraktare.

Detta gör att jag som fotograf har inte någon större möjlighet att värdera efterföljande kommentarer.

Om kommentarerna är dolda så får den nya kommentatören en förutsättningslös bild att kommentera och därmed blir hans kommentar mer värd för fotografen.

Detta ger naturligtvis att kommentarerna inte kan visas över senaste kommentarer och bör därför vara en frivillig funktion från fotografens sida i likhet med om han vill ha betyg eller inte...

Mvh
Maverick

För fotografens egen del skulle det vara en bra funktion. Om det missbrukas missar tyvärr alla andra vilka kommentarer som getts på en bild, och därmed försvinner en stor poäng med Fotosidan; att man kan gå in och titta på andras bilder och se kommentarerna på dem och på så sätt lära sig mer. Förmodligen kommer en fotograf som fått mycket negativ kritik på en bild inte vara så sugen på att visa upp de kommentarerna.

Glömde skriva det i det ursprungliga inlägget. Om FS är orolig för detta så kan man ju tidsbegrännsa funktionen så att kommentarerna bara gömms i en vecka från det att första kommentaren läggs eller nått.

En fotograf som får mycket negativ kritik tar bort sin bild iaf tror jag och då ser man inte kommentarerna då heller.

Sen är jag rent personligen utav den uppfattningen att sidan ska främst vara till för fotografen och inte betraktaren. Men det är ju jag det...

Mvh
Maverick

Ja, med tidsbegränsning på en vecka eller liknande skulle det kunna funka. Fast frågan är hur stor del av kommentarerna som kommer in första veckan? För min del rör det sig om kanske ett par kommentarer som dyker upp då man lägger in bilden. Resten brukar droppa in då man själv bemödar sig att kommentera andras bilder. Fast har man som taktik att köra ett gäng kommentarer så fort man lägger in en bild så kan det nog vara användbart.

Maverick skrev:
...Sen är jag rent personligen utav den uppfattningen att sidan ska främst vara till för fotografen och inte betraktaren. Men det är ju jag det...

Mvh
Maverick

Jag håller inte med dig där, om man inte räknar med att vi alla är fotografer och sidan är till för oss alla.

Att lära av andra och varandras misstag och fullträffar är det som gör FS till den sidan den är. Om man bara ska utgå från "sina egna kommentarer" förlorar FS hela sin idé och charm, tycker jag.

/Piha, som gillar att slippa göra en del misstag själv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar