Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går inte att skriva till CD

Produkter
(logga in för att koppla)

PeW

Medlem
Köpte en Canon A70 i förra veckan och är nöjd med den till det den ska användas till. Nu till problemet. Jag har tagit ett hundra tal bilder som jag tänkte kopiera ut på en CD. Med jpeg bilderna gick inte överföra till cd brännar programmet. Alla andra jpeg jag har i datorn går bra men inte de nytagna. Det går däremot bra att öppna dom både i explorer och bildbehandlingsprogram. Är det någon som kan tala om vad som är fel?

MVH
Peter
 
På vilket sätt fungerar det inte? Får du något felmeddelande eller händer inget bara?

Vilket brännarprogram använder du dig av?
 
Var har du bilderna sparade ?

Ligger dom på hårddisken eller har du dom kvar på kortet i kameran ?

Borde inte ha någon betydelse, men datorer är datorer.
 
Från hårdisken

Jag har dom ligger på hårddisken och skriver till Data CD. Precis som jag gör med allt annat. Det är det som förbryllar mig om canon har något konstigt eget jpeg format... Alla andra jpeg jag har går ju att bränna.
 
det händer inget

Det händer helt enkelt inget. Jag försöker dra filerna till katalogen men får endast med en tom katalog. Jag kör med CD-Creator.
 
testa nero burning rom.

Jag har råkat ut för liknande problem med EZ CD-creator, innan jag blev lack på det och bytte till nero. Anser att nero är ljusår bättre än EZ cd-creator.

Har du inte nero och behöver det så kan du skicka ett email...

Mvh Walle a.k.a Christoffer Wallstenius
 
Ifall du bränner en data-CD så spelar ju filformatet absolut ingen roll. Felet är alltså i brännarprogammet, och har ingenting att göra med hur filerna är beskaffade.
 
Tack för tipsen

Tydligen fler som har drabbats någon gång. Ska installera Nero ikväll får vi se om det blir bättre.
 
Heter filerna från kameran något konstigt? Jag har tidigare råkat ut för att brännarprogramet klagar över vissa tecken i filnamn, fast just nu minns jag inte vilka tecken det gäller. Prova att döpa om någon av filerna det gäller till tex "abc.jpg" och prova (du behöver inte bränna en skiva, du kan låta brännarprogrammet göra alla steg fast utan att faktiskt skriva något på skivan).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.