Annons

Går inte att föra över bilderna till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scene

Aktiv medlem
hej!
Jag har en Canon EOS 400D och har inte haft några problem med den förut.
Min syster lånade min kamera ett tag och nu när jag fick tillbaka den så gick det inte förra föra över bilderna från minneskortet till datorn. Jag har inget minnekorts uttag på min bärbara dator utan använder överförings sladden.

När jag klickar upp Mappen som kommer upp där bilderna ska ligga så finns det inga bilder där och istället så blinkar CF lampan på kameran rött. Det går att föra över bilderna på en dator som har just minneskorts uttag, men inte med sladden och genom kameran.

Vet någon vad det är som är fel?
Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig.
/Therese
 
Kanske kabeln är trasig?
Har du testat på en annan dator eller med en minneskortsläsare?
Finns att köpa billigt på bl a Clas Ohlson.
 
Kan det vara så att hon ställt om kameran till att fota i RAW?

I så fall kan det under vissa omständigheter vara så att du inte ser bilderna när du ansluter kameran via USB-sladd.
 
Kan det vara så att hon ställt om kameran till att fota i RAW?

I så fall kan det under vissa omständigheter vara så att du inte ser bilderna när du ansluter kameran via USB-sladd.

Jag vet inte. Hur kollar man det? Jag är ganska dålig på sånt här som har med datorer och format och sånt att göra :p Med tanke på att jag inte anvönt den så vet jag inte.
 
Ok då får du testa med en extern läsare för det minneskortet helt enkelt.

RAW-filer borde synas som filer som inte går att läsa, de syns men går inte att öppna, att de skulle vara osynliga låter underligt

Grejen är att jag har två olika minneskort. KJag testade om det var likadant med båda och det var det. Kan inte föra över bilder från någon av dom. Och bilderna kommer liksom inte upp. Mappen är helt tom, men bilderna finns inne i kameran och jag kan titta på dom där.
 
Jag vet inte. Hur kollar man det? Jag är ganska dålig på sånt här som har med datorer och format och sånt att göra :p Med tanke på att jag inte anvönt den så vet jag inte.

Tryck på "play" (blå pil till vänster om displayen), då går kameran över i visningsläge. När du ser en bild, tryck på DISP ett par gånger. Då växlar kameran visningsläge. I ett av lägena visas detaljerad information. I nedre delen av kanten finns det en ikon som visar filtyp. Om det står RAW är det en RAW-fil, om det stå L, M, S så är det en JPG.

Du kan också kolla vad kameran är inställd på genom att trycka på knappen "Meny" och i den första menyn, överst, så har du ett val som heter "Kvalitet". Om det står RAW där är kameran inställd på RAW-format.

Anledningen till att detta kan ställa till problem är att om kameran ansluts till en Windows dator så kan kameran identifieras som en "kamera". Då letar Windows efter "bilder" i kameran. Beroende på vilkte operativsystem du har och om du har installerat några drivrutiner så kan det vara så att Windows inte fattar att RAW-filerna verkligen ÄR bilder och därmed ignorerar dem och de inte syns - trots att de finns.
 
Man skall inte föra över bilder med canon kamror med USB-sladd - finns en miljlon trådar om det. Canon begriper inte att man skall ha en mass storage profil och därför har man oändlig med strul. Strulet löser man genom att byta kameramärke eller köpa en minneskortsläsare. Vill man bråka med canons felaktigt konstruerade protokoll så gör det - finns massor trådar om det också, men enklaste är att strunta i det och köra med minneskortsläsare - pålitligt, enkelt, snabbt och fungerar alltid...
 
Jag håller med om att en kortläsare är stabilast men uppenbarligen har det ju funkat utan problem för trådskaparen innan hon lånade ut kameran. Mig veterligen är det ALDRIG några problem om man fotar JPG - problem uppstår endast när man fotar i RAW. Där av min fråga om vilket filformat som används.
 
Man skall inte föra över bilder med canon kamror med USB-sladd - finns en miljlon trådar om det. Canon begriper inte att man skall ha en mass storage profil och därför har man oändlig med strul. Strulet löser man genom att byta kameramärke eller köpa en minneskortsläsare. Vill man bråka med canons felaktigt konstruerade protokoll så gör det - finns massor trådar om det också, men enklaste är att strunta i det och köra med minneskortsläsare - pålitligt, enkelt, snabbt och fungerar alltid...

Jo, men jag kan ju inte göra det för min dator har inget sånt uttag! Då blir det lite svårt. Och det har ju alltid fungerat förr.
 
Jag håller med om att en kortläsare är stabilast men uppenbarligen har det ju funkat utan problem för trådskaparen innan hon lånade ut kameran. Mig veterligen är det ALDRIG några problem om man fotar JPG - problem uppstår endast när man fotar i RAW. Där av min fråga om vilket filformat som används.

Den är inställd på JPG format. M. Så jag vet inte vad som är fel.
 
Jo, men jag kan ju inte göra det för min dator har inget sånt uttag! Då blir det lite svårt. Och det har ju alltid fungerat förr.

Vad Bengt menar är att du skall gå iväg till Clas Ohlson eller Kjell & Company och köpa en minneskortläsare för någon hundralapp. Den ansluter du till datorn med USB-kabel, sedan kan du stoppa minneskortet i läsaren och då brukar det vara problemfritt.
 
hej!
Jag har en Canon EOS 400D och har inte haft några problem med den förut.
Min syster lånade min kamera ett tag och nu när jag fick tillbaka den så gick det inte förra föra över bilderna från minneskortet till datorn. Jag har inget minnekorts uttag på min bärbara dator utan använder överförings sladden.

När jag klickar upp Mappen som kommer upp där bilderna ska ligga så finns det inga bilder där och istället så blinkar CF lampan på kameran rött. Det går att föra över bilderna på en dator som har just minneskorts uttag, men inte med sladden och genom kameran.

Vet någon vad det är som är fel?
Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig.
/Therese

Det finns nog ett menyval i kameran för överföring av bilder till dator direkt från kameran och det brukar gå att välja mellan PTP eller Dator. Din vän har kanske ändrat den inställningen?

Sen ska du inte låta dej skrämmas av de som påstår att det är krångligt att föra över bilder direkt från kameran till datorn. Det går alldeles utmärkt och är mycket bättre än att ta ur och sätta i minneskortet varje gång då detta kan skada både minneskort, kamera och minneskortläsaren.
 
Jo, men jag kan ju inte göra det för min dator har inget sånt uttag! Då blir det lite svårt. Och det har ju alltid fungerat förr.

Köp en minneskortsläsare då. Kostar 200 pix på kjell och co eller någon annan kedja - det spar många gråa hår att ha en kortläsare onekligen...
 
Det finns nog ett menyval i kameran för överföring av bilder till dator direkt från kameran och det brukar gå att välja mellan PTP eller Dator. Din vän har kanske ändrat den inställningen?

Sen ska du inte låta dej skrämmas av de som påstår att det är krångligt att föra över bilder direkt från kameran till datorn. Det går alldeles utmärkt och är mycket bättre än att ta ur och sätta i minneskortet varje gång då detta kan skada både minneskort, kamera och minneskortläsaren.

Bättre enligt vilka premisser? Långsammare, instabilare och kräver speciel driver? Ja tycker man att det är bra så har du en poäng. Det är buggigt Canons överföring och många har haft svårta problem med underligheter som kan inträffa - tyvärr så verkar canon inte vilja lösa problemet genom att skippa sitt misslyckade försök att göra något eget och istället bara köra mass storage.

Jag har fem digitala hus, flera minneskortsläsare och rätt många minneskort samt fotar rätt mycket och har aldrig skadat ett hus, ett minneskort eller läsare, därmot så har jag genom åren på diverse olika datorer haft strul med canons ruttna interface.

Visst KAN canons interface fungera - det är inte problemet - problemet är att det är opålitligt.
 
Det finns nog ett menyval i kameran för överföring av bilder till dator direkt från kameran och det brukar gå att välja mellan PTP eller Dator. Din vän har kanske ändrat den inställningen?


Jag tror inte det valet finns på 400D, men jag kan ha fel.


Sen ska du inte låta dej skrämmas av de som påstår att det är krångligt att föra över bilder direkt från kameran till datorn. Det går alldeles utmärkt och är mycket bättre än att ta ur och sätta i minneskortet varje gång då detta kan skada både minneskort, kamera och minneskortläsaren.

Nu är det ju du som "skräms". Att plocka ur minneskortet skulle skada kamera, minneskort och läsare - det är väl skrämsel om något! Normalt sett går det alldeles utmärkt att jobba så och vi är många som gör det dagligen utan några som helst problem.

Jag tycker vi kan vara överens om att problem med "osynliga" bilder nästan alltid händer när man kopplar kameran direkt till datorn och nästan aldrig händer när man använder minneskortläsare.

Detta sagt, trådskaparen har ju fått det att fungera tidigare med att koppla kameran direkt och det borde gå att få det att fungera igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.