Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går inte att föra över bilderna till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte det valet finns på 400D, men jag kan ha fel.

....

Detta sagt, trådskaparen har ju fått det att fungera tidigare med att koppla kameran direkt och det borde gå att få det att fungera igen.

Jag kommer heller inte ihåg om 400D har den inställningen. Att 350D har de vet jag däremot.

Jo, vill hon att grejerna ska fungera som tidigare så lär vi försöka hjälpa till med de. Minneskortläsare eller inte kan vi ta i en annan tråd om någon är intresserad.
 
Jag kommer heller inte ihåg om 400D har den inställningen. Att 350D har de vet jag däremot.

Jo, vill hon att grejerna ska fungera som tidigare så lär vi försöka hjälpa till med de. Minneskortläsare eller inte kan vi ta i en annan tråd om någon är intresserad.

Det är nog bra om jag köper en minneskortsläsare, men det som stör mig är att det helt plötsligt slutade fngera efter över tre år. Kollade inställningarna och allt ser ut som vanligt.
 
Det är nog bra om jag köper en minneskortsläsare, men det som stör mig är att det helt plötsligt slutade fngera efter över tre år. Kollade inställningarna och allt ser ut som vanligt.

En fråga?

Kan du välja PTP eller Dator i någon inställningsmeny?
Och i.s.f. vad "ser ut som vanligt"?
Prova gärna det "ovanliga" och byt den inställningen och kolla vad som händer...
 
Se lite filosofiskt på problemet - enklaste sättet att lösa det är att gå runt det - vilket är precis vad man gör med ett Alaxanderhugg genom att använda kortläsare istället.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gordiska_knuten

Eller som Albert Einstrein sa

"Everything should be as simple as it is, but not simpler"

eller lyssna bara på ett av vår tids största genier kelly johnsson


KEEP IT SIMPLE STUPID!

det går lösa enkelt så försök inte lösa problem som inte behöver lösas - använd kortläsare och sov gott...
 
det går lösa enkelt så försök inte lösa problem som inte behöver lösas - använd kortläsare och sov gott...

Nu är det TS o inte jag som har detta problemet, men jag skulle inte sova gott om jag inte fick reda på orsaken till problemet. Problem är till för att lösas, inte för att gå runt!
/L
 
Det är nog bra om jag köper en minneskortsläsare, men det som stör mig är att det helt plötsligt slutade fngera efter över tre år. Kollade inställningarna och allt ser ut som vanligt.

Jag tycker du skall följa Stefans råd, gör en fabriksåterställning av kameran. Du hittar det på den sista menyfliken, några rader ner, "Återställ inställningar".

Prova sedan att ta några nya bilder och se om det funkar.
 
En fråga?

Kan du välja PTP eller Dator i någon inställningsmeny?
.

Jag har i och för sig inte tillgång till manualen men jag har gått igenom menyvalen två gånger nu och hittar inte att denna inställnig skulle finnas på 400D, jag kan ju ha missat...

Anders
 
Se lite filosofiskt på problemet - enklaste sättet att lösa det är att gå runt det - vilket är precis vad man gör med ett Alaxanderhugg genom att använda kortläsare istället.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gordiska_knuten

Eller som Albert Einstrein sa

"Everything should be as simple as it is, but not simpler"

eller lyssna bara på ett av vår tids största genier kelly johnsson


KEEP IT SIMPLE STUPID!

det går lösa enkelt så försök inte lösa problem som inte behöver lösas - använd kortläsare och sov gott...

Jojo, enkelt var det ja...

Kopla kameran till datorn och för över

Alt.

Koppla minneskortsläsaren/express card läsaren till datorn.
Plocka ur minneskortet ur kameran.
Sätt in minneskortet i läsaren och för över.
Stäng av enheten säkert.
Tar ur minneskortet.
Sätt i det i kameran.

Hörru...Einstien!...

(Är det så att 400D inte har den möjligheten att välja PTP elle Dator så kan kanske en reset av kameran hjälpa eller, och mer troligt, så är det så att datorn inte är inställd på att "vakna" när du ansluter kameran. Om det är så och kameran finns i "Din dator" kan du prova att högerklicka på kameraikonen och välja vad som ska hända när kameran ansluts)
 
Nu är det TS o inte jag som har detta problemet, men jag skulle inte sova gott om jag inte fick reda på orsaken till problemet. Problem är till för att lösas, inte för att gå runt!
/L

Nej, problem som inte behöver lösas skall inte lösas om man vill fortsätta framåt. Det är filosofisk inställlning som fler borde ta till sig. Att göra saker så enkla som möjligt bör vara drifkraften! Det är enkelt att göra komplicerade lösningar, men mycket mer utmanande att göra lösningar som är enkla....
 
Nej, problem som inte behöver lösas skall inte lösas om man vill fortsätta framåt. Det är filosofisk inställlning som fler borde ta till sig. Att göra saker så enkla som möjligt bör vara drifkraften! Det är enkelt att göra komplicerade lösningar, men mycket mer utmanande att göra lösningar som är enkla....

Enklare än att ansluta kameran till PCn via USB-kabel finns ju inte!
Plocka fram en kortläsare.... hmm, var lade jag den?? Ta ur minneskortet ur kameran etc. Jag som ibland är lite tankspridd skulle säkert åka ut på fotorunda utan minneskortet i värsta fall.
Den lösningen är iaf för mig betydligt mer komplicerad.
/L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.