Annons

Går i F3 tankar

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har jag, det är 28mm f:2.8 Soligor som inte är allravärst i optiken vad jag kan minnas.

Har även en 400mm f:6.3 även det är ett Soligor med M42 gänga tror jag, mätte över gängan med ett skjutmått och fick det till 42.20mm.

Nu tänker ni säkert att Soligor = skit skit och ennu mer skit, men jag vill hävda att 400'an är bra bara den får ljus lika så 28'an.
Dessa gluggar är ifrån mitten av 70talet så det får man ta med i beräkningnen.
Sett att det finns M42 adapter till Nikon F antar att dessa gluggar skulle passa med en sådan?
 
MattiasL skrev:
Har du en 50 är det kanske lite onödigt med en 35 också. De är ganska lika. Kanske en 24 eller 28 i första hand?

De är ganska lika. Högst subjektivt sagt är dock 35mm helt perfekt för mitt sätt att se på saker och jag tycker man får en lagom distans i bilderna med 35mm, men som sagt det är högst personligt. Man får väl själv försöka upptäcka med vilken brännvidd man ser på världen.

Om man ska ha 28mm så är det nikon ais 28/2.8 (närgräns 0.2m) som är absolut bäst av vad jag hört från massor av källor. Just den versionen ska tydligen ha fått en ganska kompromisslös optisk design.
Nikon 24/2.8 ska vara väldigt bra också, kan dock inte säga om det gäller alla versioner.
80-200/2.8 är ju ett väldigt bra objektiv det också, jag har det, men fotar inte så mycket med det.
Om man vill vältra sig i nikonobjektiv i kombination med superskärpa så ska man titta på bilder tagna med 35/1.4, skärpan är helt makalös.

Fick du med motor till F3:an?
 
Nu har den landat och den var lika trevlig som sist jag höll i en :)
Nu kommer man till nästa steg i det hela, nu skall man lära sig att fota svart vitt...

Vill ha tag i en MD4 och en DE-3'a men men det kommer.

Men vilken film är mest nybörjar vänlig?
Tri-X eller Tmax? eller ät dom likvärdiga?
 
Tri-x är helt underbar och mycket exponeringstålig, särskilt om du framkallar den i D-76. HC-110 är en annan framkallare som räcker längre, men som ger lite tydligare korn ocg jag tror att D-76 är bättre på att separera tonerna i lågdagrarna.
T-max gillar jag personligen inte riktigt, jag tycker kornen blir lite varken eller, faktiskt ungefär som med digitalt brus, att man helst ville att de inte var där alls. Med tri-x så är det en stor del av charmen att man ser kornen.
Dessutom kan du pressa tri-x upp till iso 1600 och fortfarande få användbart resultat (men väldigt kornigt). Ilford finns ju också, har dock inte använt deras filmer, men funderar på att köpa ett par HP5 och testa.

Hur känns F3:an?
 
Har inte fått någon film ennu :/ men får skaffa detta.
Men den är trevlig att hålla i, testa lite "blinningar" hemma bara för att se att den funkade och det gjorde den.

Så det kliar inte mindre i fingrarna nu kan jag säga att få stoppa i min första SV/V film och ge mig ut.
Får knalla in på Focus i Gårda (gbg) och skaffa en rulle under jul vistelsen nere hos farsan helt enkelt.

Kanske även se om de har någon 24/28mm f:2.8 liggandes gärna med cpu så det går att köra den även på D70'in.
Vad är adressen till dom nu för tiden fotoquick har ju gjort om sidan totalt sedan jag var där senast.
 
Scandinavianphoto i mölndal finns ju också.
Jag är lite osäker på om focus i gårda har kvar sitt begagnade sortiment, de hade utförsäljning senast jag tittade på deras hemsida.

Om du väljer mellan 24 eller 28 skulle jag nog välja 24, då får du mycket vidvinkel.

http://www.fotoquick.com/produkter/analoga_kameror/

fast nu hittade jag denna länken och där har de ju kvar begagnatsortimentet. Men de är dyra jämfört med att köpa privat.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.