Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
går det att ta macro med 50/1,8?
- Trådstartare mliiie
- Start datum
Maxieboy
Aktiv medlem
Du kommer ännu närmre om du vänder objektivet bakofram! Det kräver inga mellanringar eller försättslinser bara en kopplingsring med bayonett i ena änden och filtergänga i andra.
Finns på www.photax.se
Finns på www.photax.se
Makten
Aktiv medlem
Det kräver väl ett annat objektiv att sätta det bakochfram på?Maxieboy skrev:
Du kommer ännu närmre om du vänder objektivet bakofram! Det kräver inga mellanringar eller försättslinser bara en kopplingsring med bayonett i ena änden och filtergänga i andra.
Finns på www.photax.se
Mushkot
Aktiv medlem
Ska funka med endast objektiv, men då helst en vidvinkel för bäst effektMakten skrev:
Det kräver väl ett annat objektiv att sätta det bakochfram på?
Sushan
Avslutat medlemskap
Inte på den adapter jag köpte till min kamera. Det finns en dubbel uppsättning med gängor/fattningar på samma adapter, ena sidan går in i kamerans fattning och andra sidan till objektivets filtergängor. Däremot går det ju att sätta ihop flera objektiv om man vill det, men det borde bli svårt att fokusera då om man har stora objektiv. Jag har provat med mitt kitobjektiv och med ett manuellt 28/2.8 till min 350D, och lättast att få till bra skärpa och fokus var det med den manuella 28:an. Men jag får väl öva vidare! )Makten skrev:
Det kräver väl ett annat objektiv att sätta det bakochfram på?
mliiie
Medlem
tack för alla svar!
jag försökte nog egentligen övertyga mig själv om att det objektivet kunde ta över flera användningsområden på en gång så att jag kunde köpa det fast jag egentligen redan ligger utanför min budget. (Är mer zoom jag behöver i första hand....)Plus att jag kunde få ett sånt bra pris. =S
Synd att det kostar så mkt o fota *s*
jag försökte nog egentligen övertyga mig själv om att det objektivet kunde ta över flera användningsområden på en gång så att jag kunde köpa det fast jag egentligen redan ligger utanför min budget. (Är mer zoom jag behöver i första hand....)Plus att jag kunde få ett sånt bra pris. =S
Synd att det kostar så mkt o fota *s*
xandx
Aktiv medlem
Experimenterade med två objektiv!
En Sigma 55-200 och ett 50mm fastsatt på motljusskyddet inte bak o fram
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/831561.htm?set=lp
Det funkar bäst om man vänder på 50mm.
En Sigma 55-200 och ett 50mm fastsatt på motljusskyddet inte bak o fram
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/831561.htm?set=lp
Det funkar bäst om man vänder på 50mm.
Mankan G
Aktiv medlem
Funkar alldeles utmärkt med att använda en 50:a bakvänt. Ringen kostar någon eller några hundralappar. En svarvad och fräst metalring är allt vad det är. Ljusmätning, AF etc funkar givetvis inte men det funkar att ta en bild och justera efteråt med hjälp av histogrammet.
Ännu större förstoringsgrad får du med en bakvänd 24:a. En sådan kombinatioon ger 2:1. Alltså är bilden dubbelt så stor som originalet (på filmen/senorna). Sedan kan du givetvis blåsa upp bilden ännu större.
När du vänder ett objektiv bak o fram så förlorar du möjligheterna till att använda fokusringen. Hela kameran eller ditt tilltänkta objekt måste flyttas. Du behöver helt enkelt en inställningssläde att montera mellan stativet och kameran. Nästan omöjligt annars.
Mankan
Ännu större förstoringsgrad får du med en bakvänd 24:a. En sådan kombinatioon ger 2:1. Alltså är bilden dubbelt så stor som originalet (på filmen/senorna). Sedan kan du givetvis blåsa upp bilden ännu större.
När du vänder ett objektiv bak o fram så förlorar du möjligheterna till att använda fokusringen. Hela kameran eller ditt tilltänkta objekt måste flyttas. Du behöver helt enkelt en inställningssläde att montera mellan stativet och kameran. Nästan omöjligt annars.
Mankan
tobias.e
Aktiv medlem
I mitt album Fotoporr ligger bilder där jag helt enkelt hållt en 50/1.8 bak ch fram framför objektivfattningen på kameran. Inga omvändingsringar eller tillbehör alls.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=16292
Med den här tekniken har man lltid full bländaröppning (men det antar jag att man har även med omvändningsring eftersom bländaren kontrolleras elektroniskt). Ljusmätningen fungerar med tidsautomatiken även om kameranv rapporterar bländare 00. Skärpan ställer man genom att "gunga" in kamerapositionen. Det går även att hålla objektivet lite ocentrerat i förhållande till objektivfattningen och därmed uppnå shift-likande lensbaby-effekter.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=16292
Med den här tekniken har man lltid full bländaröppning (men det antar jag att man har även med omvändningsring eftersom bländaren kontrolleras elektroniskt). Ljusmätningen fungerar med tidsautomatiken även om kameranv rapporterar bländare 00. Skärpan ställer man genom att "gunga" in kamerapositionen. Det går även att hålla objektivet lite ocentrerat i förhållande till objektivfattningen och därmed uppnå shift-likande lensbaby-effekter.
gunte
Aktiv medlem
Jössesjävlar, Emelie är antagligen ganska grön i foto och med smal budget och så trillar det in det ena övertekniska förslaget efter det andra.
Gör det lätt för dig och på billigaste sätt, ett set närlinser som Photax kallar dom får du mycket trevligt med.Du förlorar ingenting i ljusstyrka och får en inblick i macrovärlden som kanske gör att du vill spara undan till ett "riktigt" macroobjektiv.
Väljer du t.ex Sigma 50 macro så kommer du undan med 2 och en halv tusing för ett riktigt bra objektiv.
Mvh/Gunte..
Gör det lätt för dig och på billigaste sätt, ett set närlinser som Photax kallar dom får du mycket trevligt med.Du förlorar ingenting i ljusstyrka och får en inblick i macrovärlden som kanske gör att du vill spara undan till ett "riktigt" macroobjektiv.
Väljer du t.ex Sigma 50 macro så kommer du undan med 2 och en halv tusing för ett riktigt bra objektiv.
Mvh/Gunte..
Tonyeagle
Aktiv medlem
Funkar bra
Ett 50/1,8 funkar många gånger bra till makro. Med en mellanringsats eller sk. försätts(närbilds)linser ksn man ta bilder som blir i stort sett lika bra som med ett makroobjektiv. Har du inbyggd blixt så funkar den också kanon till makrobilder. Här en bild tagen med 50/1,8 + mellanring ca 35 mm och den inbyggda blixten.
Ett 50/1,8 funkar många gånger bra till makro. Med en mellanringsats eller sk. försätts(närbilds)linser ksn man ta bilder som blir i stort sett lika bra som med ett makroobjektiv. Har du inbyggd blixt så funkar den också kanon till makrobilder. Här en bild tagen med 50/1,8 + mellanring ca 35 mm och den inbyggda blixten.
Bilagor
Mankan G
Aktiv medlem
En dyr lösning med ett bakvänt objektiv?
Knappast. En omvändningsring och en beg 50 f2 om du råkar ha en Nikonkamera kostar garanterat under 1000 kr. Jag har hittat denna glugg för så lite som 300 kronor tidigare. Ringen kostar ca 200 så lösningen är skitbillig och ger ett fantastiskt resultat. Tekniskt svår? inte det heller faktiskt men visst är en macrooptik eller en försättslins enklare. Visst är det svårt att fokusera med ett bakvänt objektiv men det har faktiskt inget med att göra att det är just bakvänt. Det svåra ligger i förstoringsgraden och blir alltså lika svårt med ett vanligt macroobjektiv om du arbetar med samma förstoringsgrad.
TOM bländaren fungerar på en nikon. Visserligen måste du fokusera innan du bländare ner. för att sedan blända ner och ta bilden.
Mankan
Knappast. En omvändningsring och en beg 50 f2 om du råkar ha en Nikonkamera kostar garanterat under 1000 kr. Jag har hittat denna glugg för så lite som 300 kronor tidigare. Ringen kostar ca 200 så lösningen är skitbillig och ger ett fantastiskt resultat. Tekniskt svår? inte det heller faktiskt men visst är en macrooptik eller en försättslins enklare. Visst är det svårt att fokusera med ett bakvänt objektiv men det har faktiskt inget med att göra att det är just bakvänt. Det svåra ligger i förstoringsgraden och blir alltså lika svårt med ett vanligt macroobjektiv om du arbetar med samma förstoringsgrad.
TOM bländaren fungerar på en nikon. Visserligen måste du fokusera innan du bländare ner. för att sedan blända ner och ta bilden.
Mankan
Mankan G
Aktiv medlem
Jag missade en sak i mitt tidigare inlägg. Bländaren fungerar bara någorlunda normalt om du har ett objektiv med bländarring. Har du en glugg av DX eller G serien så måste du skjuta på nerbländningsarmen bak på objektivet själv för att blända upp, annars är gluggen nerbländad och sökarbilden nästan svart.
Det behöver faktiskt inte kosta en krona om du bara vill testa. Ta din befintliga normalzoom. Sätt den på 24-50 mm. Ta av den och vänd den bak o fram och håll den mot objektivfattningen på huset. Och som sagt, är din glugg av DX eller G modell så måste du pilla på den lilla armen bak på objektivet som sköter nerbländningen. Har du ett objektiv med bländaering så är det bara att ställa in största möjliga bländare
Kul att bara prova!
Kameran fungerar förmodligen bara i M läge, (beroende på kamera)
Lycka till
Mankan
Det behöver faktiskt inte kosta en krona om du bara vill testa. Ta din befintliga normalzoom. Sätt den på 24-50 mm. Ta av den och vänd den bak o fram och håll den mot objektivfattningen på huset. Och som sagt, är din glugg av DX eller G modell så måste du pilla på den lilla armen bak på objektivet som sköter nerbländningen. Har du ett objektiv med bländaering så är det bara att ställa in största möjliga bländare
Kul att bara prova!
Kameran fungerar förmodligen bara i M läge, (beroende på kamera)
Lycka till
Mankan
Senast ändrad: