Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

går det att ta macro med 50/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Wow! tack för alla tips! =)
jag lär mig gärna allt jag kan så det är bara uppskattat, för när det kommer till objektiv så är jag rätt grön som gunte sa *s*

men har iaf kommit fram till att närlinsset verkar enklast, och kostar ca 100-lappen över omvändningsringen, och kopplingsringen så....
Sen så verkar såna där ringar vara väldigt ovanliga, har ringt runt till fotoaffärer och det finns enligt dom knappt kvar längre, och i så fall bara på kortare filterdiameter än jag har än så länge. =/

men jag ska nog prova det du skrev magnus iaf, bara för att!

Gör din egen lågbudget makro 1 av 3
Detta behöver du.
1: Ett kamerahuslock.
2: Ett objektiv, i detta fall ett Nikon 50mm 1.8 D Med manuell bländarinställning.
3: Tejp. helst skall det vara tejp som inte lämnar några märken efter sig i detta fallet silvertejp.

Gör ett runt hål i kamerahuslocket, man kan följa spåren i den innersta ringen, jag gjorde hålet med en mattkniv och drog ut den med en tång samt sandpappade i hålet. OBS tänk på att man måste skölja bort alla flisor från plasten ordentligt så att de inte hamnar i sensorn.

Bilagor

• dsc_0005_1-01.jpg
    dsc_0005_1-01.jpg
    28.8 KB · Visningar: 144
Gör din egen lågbudget makro 2 av 3

Tejpa fast kamerahuslocket på objektivets framsida. Sätt fast kamerahuslocket i kameran, tänk på att den lätt glider ur eftersom det saknas stopp anordning. Så nu har du skapat dig ett lågbudget makro.

Bilagor

• dsc_0006-01.jpg
    dsc_0006-01.jpg
    25.9 KB · Visningar: 141
Gör din egen lågbudget makro 3 av 3

Sedan är det bara att plåta!
man bör hellst använda stativ, denna bild är tagen på frihand :)

Bilagor

• dsc_0031-01.jpg
    dsc_0031-01.jpg
    15.1 KB · Visningar: 138
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar