Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att få E-PL5 att fokusera via touch-skärm utan att direkt ta bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy.g

Medlem
Jag är rätt förtjust i möjligheten att fokusera via touchskärmen på min E-PL5, men jag skulle vara ännu gladare om det finns en inställning som gör att kameran bara fokuserar när jag trycker någonstans på touchskärmen, men sen väntar med att ta bilen tills jag trycker på avtryckare.

Går detta på något sätt?

Jag skriver E-PL5 i rubriken eftersom jag har en sådan, men jag gissar att det funkar ungefär lika på många olympus-kameror..-

Jag är rätt förtjust i möjligheten att fokusera via touchskärmen på min E-PL5, men jag skulle vara ännu gladare om det finns en inställning som gör att kameran bara fokuserar när jag trycker någonstans på touchskärmen, men sen väntar med att ta bilen tills jag trycker på avtryckare.

Går detta på något sätt?

Jag skriver E-PL5 i rubriken eftersom jag har en sådan, men jag gissar att det funkar ungefär lika på många olympus-kameror..-

Visst går det.
Skärmen måste var i läge med någon form av information. Om det är en ren bild, tryck på "info"-knappen och viss information dyker upp på skärmen och däribland en symbol till vänster strax nedanför mitten.
Tryck på symbolen (direkt på skärmen) så att den byter skepnad till en hand som pekar på skärmen. Nu kan du ställa skärpan på den punkt du sätter fingret på utan att bilden tas. En annan symbol är en överstruken hand varvid skärpan inte tar hänsyn till om du sätter fingret på skärmen. /L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar