ANNONS
Annons

Gå upp från 550d till canon ?

Produkter
(logga in för att koppla)
tänkte gå upp ett steg med nytt kamera hus.

har i dagsläget en canon eos 550d, tänkte stanna kvar hos canon ett tag till.

skjuter mest landskap och stadsmiljö för tillfället men även motorsport (motocross, streetrace).

några tips?

Mvh Robin

Senast ändrad:
Hej, jag har själv 7D och tycker att det är ett kap när man nu för tiden kan köpa den sprillans ny för ca 8000 (med jämna mellanrum). Det är såklart svårt att gissa vad som är det bästa alternativet för nån annan, men om jag skulle försöka mig på ett förslag baserat på den korta beskrivningen så blir det alltså 7D.

(Den främsta konkurrenten i segmentet är nog 70D som har både plus och minus jämfört med 7D - jämför dem och känn efter vilken du tror passar dig bäst.)

Har själv både 550D och 7D.
Skillnaden i bildkvalitet är verkligen minimal, om ens möjlig att upptäcka.
7D är dock bättre på autofokus och lättare att ställa in. Med ett vertikalgreppså är den dubbel så stor som 550D.

Om du inte vill komplettera med andra objektiv så kanske en 70D kan vara något?

Har själv både 550D och 7D.
Skillnaden i bildkvalitet är verkligen minimal, om ens möjlig att upptäcka.
7D är dock bättre på autofokus och lättare att ställa in. Med ett vertikalgreppså är den dubbel så stor som 550D.

Om du inte vill komplettera med andra objektiv så kanske en 70D kan vara något?

jo jag har kollat på 70d, men den ska vara mer av en film kamera om jag förstått rätt?

visst har den mer megapixel men även sämre FPS.. sen vet jag inte om jag gillar grejen med vikbar skärm..

vad har nikon att erbjuda i jämförelse med 7d och 70d?

Behålla din 550D för landskap och stadsmljöer och köpa
en beg 1D Mark III för actionfoto?

Påtar själv mycket motocross då vi är aktiva inom sporten
och har haft en 1D Mark III till detta.

//Julle - http://www.bildeffekt.se

Jag skulle satsa på en fullformatare. T ex går 5D Mark II att hitta begagnat till bra priser nuförtiden. Eller ännu hellre en 5D Mark III.

7D är inte tillräckligt mycket bättre.

7D är betydligt bättre i själva hanterandet och kringfunktioner som autofokus med mera. Dessa hjälper till för att få bilden som man vill ha, men om man ändå lyckas få just bilden man vill ha med de resurser som 550D erbjuder, då syns det ingen skillnad på bilden i sig.

Eller omvänt, om man fotograferar nåt snällt motiv, ett som inte springer sin väg, då går det inte att se skillnad på bilder från 7D jämfört med 550D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar