** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå från en Nikon D50 till... vadå..?

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag har funderat på att köpa en ny systemkamera, mest för att megapixlarna inte riktigt räcker till med min D50:a (som jag för övrigt varit hur nöjd som helst med.) Jag har plåtat lite reklambilder som ska i tryck och ibland räcker inte riktigt pixlarna till i D50:an.

Vilken kamera skulle vara det naturligaste valet om man så att säga ville gå "ett steg uppåt"? (Följande prisklass o storlek på kameran.)
D80:an börjar kännas lite för gammal på marknaden... ?

Några råd o tips?

Både D80 och D200 uppfyller ju kravet på högre upplösning. Om du är nöjd med din D50 för övrigt, ska du väl inte vara rädd för att köpa ett nytt hus som inte är purfärskt? Våga vägra sukta efter D90!

Både D80 och D200 har ju rasat i pris den senaste tiden, jag skulle själv inte ha något emot att uppgradera min egen D50. Problemet för mig är jag inte riktigt vet hur jag ska rättfärdiga ett sådant köp, min D50 är alldeles utmärkt...

Per.

Bytte precis till en beggad d200 från min gamla trotjänare d50an.

Tycker också att priserna gått ner såpass på d200 så det är bara att slå till, finns en mängd såna till salu och byggkvaliten på kameran är oslagbar.

Bytte precis upp mig från D50 till D300. Vilken skillnad!!! Sammanfattning: allt är bättre.

Viktigast för mig:

* Separat knapp för ISO (ställde ofta om iso till 1600 omedvetet på D50 eftersom det är knappen man använder för att zooma i bildvisn'läget)

* Mkt bättre vid höga ISO

* Grym LCD display på D300

* Mycket bättre inställningsmöjligheter och separata knappar för inställningar

* Grymt mkt större sökare + visar mer info i den

* Dubbla upplösningen => enklare beskära bild i efterhand

* Stabilare hus ("ligger" bättre i handen, vädertätat, ...)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar