Annons

Gå från amatör till duktigare amatör :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips för hur jag går vidare med mitt hobby intresse som amatörfotograf.

Jag har idag följande utrustning. Canon allt: Analogakameror EOS 1000 (min gamla) och EOS 50E (min lite nyare), objektiv 50/1.8, 22-55/4-5.6, 28-80 standard, 75-300/4-5.6 (med trasig AF) och en Canon Ixus 500. Beställt en Minolta Dimage IV negativ scanner som jag får snart.

Jag har tagit enhel del bilder, New York 600bilder, Californien 600 bilder + 2 brölopp och div andra bilder och mycket med digitalkameran. Ska nu lära mig mer och fotta och framkalla endast filmerna (ej på papper) och läsa in negativen i datorn direkt. Kommer jobba såhär till Digitala system kamerorna går ner i pris. Har inte brytt mig så mycket om kamerans inställningar tidigare, däremot försökt fånga bra motiv. Men vill nu lära mig allt..

Vad ska jag satsa på i teknikväg framöver? Gillar att fotta med vidvinkel (mitt 22-55mm i typ mjukplast är ingen höjdare) så jag funderar på att köpa mig ett fast 20mm objektiv canon 2.8 eller sigma 20mm 1.8 eller kanske ett sigma 15-30 eller 17-35 eller om jag har råd ett Sigma 12-24. En 2x konverter till min 75-300mm optik vore kul, då kan jag kanske fotta ögat på en av älgarna i slottsskogen Göteborg :). Sen kanske jag tänkte köpa ett ljusstarkare 28-105 2.8 eller liknande eller ett fast 105mm eller ett 28-200/2.8 sigma. vad jag vill är att få knivskarpa bra bilder utan att det ska kosta skjortan, ibland kan man släpa runt massa objektiv och ibland inte (tex. på resor). Vad ska man satsa på 1st 5000krs objektiv per år eller billigare och sedan uppgradera? Beg. eller nytt? Sverige köpt eller import? Vad skulle ni som profs gå vidare med? Hur mycket bättre blir det med objektiv i 5000krs klassen jämfört med det jag har? jag kanske ska köpa läroböcker + massa film för pengarna istället i inledningsskedet? vad är hemligheten till skarpa bra fina bilder? utrustning eller inställningar/ljus osv.?

Tacksam för svar, gå gärna på med kritik eller liknande alla svar beaktas...
 
Ett begagnat Canon EF 20/2,8 USM är ett mycket bra köp. Objektivet är fantastiskt skarpt och ger raka linjer vilket zoomar sällan gör.

Tamron 28-70/2,8 är ett bra och skarpt objektiv för allmän fotograferar. Ditt 50/1,8 är ett bra komplement när du behöver lite mer ljusstyrka. Gapet mellan 20mm och 28mm är lagom. Det är den enda ljusstarka normalzoomen för rimliga pengar.

För telesidan så är en 2x-konverter till ditt 75-300 ingen bra idé. Det finns inga Canon-konvertrar som passar och därför får du köpa sämre pirat. För att ens få något som liknar skärpa bör du blända ner till 16 eller 22...Då blir det långa tider vilket kräver ett stort, dyrt och bra stativ.

Satsa istället på ett begagnat 70-200/4 och en orginal 2x eller ännu hellre (skarpare) 1,4x. Att plåta med långa teleobjektiv är ganska överskattat och inte så lätt som man tror. Det är bättre att lära sig komma nära.
Sigma 70-200/2,8 är ett alternativ om du absolut behöver ljusstyrka
 
Jag tror att du skall satsa på film och läroböcker (låna på biblioteket) till att börja med. Sen när du tycker att du behärskar din utrustning och den typen av bilder du gillar att ta, då kanske ny utrustning är intressant.

Är du sugen på en vidvinkel kan jag rekomendera ett av de alternativ du tar upp. Sigman, fast 20 mm. Jag har den till min Eos 5:a och tycker den är kul.....Används i ärlighetens namn inte så mycket då allt blir så pyttigt....

Men som sagt, ägna den första tiden åt att lära dig hur saker och ting fungerar, sen vet du bättre vad du behöver i utrustningsväg.

// Axel
 
Håller med Axel, det viktigaste är att bli en bättre fotograf, inte att ha bättre utrustning. Samtidigt öppnar vissa objektiv dörren till en del motiv.

Se till att du har råd att köpa mycket film!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.