Annons

Gå över till digitalt.. Men när ?

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Det är onekligen så att fler och fler ser fördelarna med digital fotografering och flera här på sidan har säkert ägt flera olika digitalkameror redan.

Men detta är ju en branch där utvecklingen än så länge går väldigt fort framåt, priserna fortsätter än så länge att falla och kamerorna blir bättre och bättre.

Exempel :

Minolta A1 lanseras med en ny form av bildstabilisering som tillåter upp till 8 grr längre slutartid på fri hand än normalt.

Sony F828 (eller något sånt) kommer att ha 8 miljoner pixlar..

Canon EOS 300D, en digital systemkamera för under 10 000 kr !!!

Alla dessa nyheter tyder på att utvecklingen fortfarande går väldigt fort framåt och att det förmodligen inom en snar framtid kommer att finns ännu prisvärdare digitalkameror som kan passa ens syften bättre.

Med denna snabba utveckling i facit, borde vi då inte ha is i magen och vänta ytterligare ett tag innan vi gör övergången från analogt till digitalt (om vi nu tänker göra den menar jag)

Fast många verkar ju ha gjort den redan, och flera har säkert redan känt att de borde avvaktat lite till.

Så min fråga är ? Hur många är ni kvar där ute som än så länge har is i magen och när tror ni att ni kommer att gå över ?
 
Det är ju samma visa som med datorer..de blir alltid bättre, resonerar man så så köper man ju aldrig någon kamera (eller dator).

Jag är inne på min fjärde digitalkamera..har bara ångrat den första...den var INTE bra..och kostade på tok för mycket med tanke på bildkvaliten.
 
Kim har en poäng...
Mitt svar är mera i linje med att digitalövergången ganska naturligt sker när den teknikens upplevda fördelar övervinner de upplevda navkdelarna.
Själv är jag inte där, ännu.
 
Jag trädde över gränsen för några veckor sedan. Tycker själv det var precis lagom. D100 till mina redan befintliga Nikongluggar och F80ian kvar som back-up. D100 har ju rimligt pris nu.

Har på grund av fördelarna med digitalt varit mer kreativ dessa veckor än jag varit på ett helt år med min gamla kamera. Nu är det skitkul att fota igen!!

Kvaliteten på bilden duger gott och väl för en amatör och priset på nya kameran och minnen kompenseras med hästlängder av bristen på kostnader för diarullar och framkallning.

Jag hade taskigt tålamod, så jag tappade ofta intresset i väntan på framkallning. Och väntan på att scannern ska göra sitt.....bläh.

Nya gladare tider nu!!
 
Jag är analog fortfarande och trots att jag som amatör kanske skulle tjäna ekonomiskt och utvecklingsmässigt (enligt somliga) på att vara digital finns det tre stora problem för min egen del. när dessa löses i framtiden kommer jag kanske gå över, fram tills dess kommer jag ev. kompletera med ett digitalhus och köra både och.
1.) jag gillar vidvinkel, det är ett problem som ser ut att lösas tids nog med bättre kortare optiker runt 12mm...
2.) jag gillar kort skärpedjup (ibland), det är ett problem som ser ut att lösas tids nog med fullframesensorer, tekniken utvecklas.
3.) jag är i sinnet inte tillräckligt digital för att verkligen kunna uppskatta en bild på datorn lika mycket som den jag håller i min hand. ett diapositiv finns på riktigt vilket betyder mycket för mig, jag är för lat för att lagra mina filer på datorn på ett säkert sätt. Jag vet av erfarenhet då bilder jag tog för 5 år sedan digitalt redan är förlorade. pga av haverier, datorbyte mm...

Jag är osäker på om jag kommer gå över helt, jag inbilllar mig att kanske nästa år skall jag kompletera med en digitalkamera, frågan är om jag kommer kompletera eller om jag efter ett tag går över helt iaf!?!

För att svara din väldigt specifika fråga på när man skall gå över ska jag försöka ge ett specifikt svar. Jag kommer vänta två eller högst tre "generationer" innan jag köper ett digitalt canonhus. vid det laget tror jag marknaden kommer vara tillfredställd och utvecklingen bör ha planat av en aning. jag inbillar mig att just kameror inte kan utvecklas hur långt som helst till skillnad från datorer. en kamera byggs för att lösa en specifik uppgift till skillnad från en dator som byggs för att klara nästan allt. beräkningarna i en dator vill man alltid skall gå snabbare men en kameras utveckling stannar ju när användaren tycker att bilden blir perfekt tekniskt sett.

Det var dagens humflum och åsikter från min sida idag, jag blev inte mycket klokare efter att ha läst igenom allt, antagligen blir ingen annan det heller tyvärr...

/Pott
 
roypeter skrev:
Hur många är ni kvar där ute som än så länge har is i magen och när tror ni att ni kommer att gå över ?
Sen några år tillbaka har jag kontinuerligt sagt "om max ett par år". Men ingen av produkterna som har kommit under den perioden har tilltalat mig tillräckligt mycket och egentligen har jag ingen brådska - jag trivs med min process och det är viktigt för mig. Men nu känns det faktiskt som om bitarna börjar trilla på plats och om inte både Nikon och Fuji avviker från banan så skulle jag nog säga att det är max ett år kvar nu. Men den som lever får se. Det finns några bitar som inte kommer att vara lösta till dess men jag hoppas att jag kommer att kunna leva med dem.
 
Ett tips: Skaffa en liten 'billig' digitalkompakt för att leka med och för att testa tekniken. En sån har man alltid användning för, och bland de nyare finns det riktigt, riktigt bra modeller faktiskt...
 
Börja NU!

Linmajon skrev:
Ett tips: Skaffa en liten 'billig' digitalkompakt för att leka med och för att testa tekniken. En sån har man alltid användning för, och bland de nyare finns det riktigt, riktigt bra modeller faktiskt...

Instämmer till fullo! Trots att du om ett halvår kommer att tycka att det var bortkastade pengar och vill ha något mer avancerat! ;-)

Men en 3MP-kamera för c:a 3000 spänn är överkommlig för de flesta och du kommer att ha mycket kul med den, och ta många fina bilder du annars aldrig skulle ha tagit. Du kommer att bli beroende...
Känns egentligen lite fel att dra ner dig i digital-drog-träsket men... ;-)

Natruligtvis kommer du att ha kvar din gamla hederliga analoga kamera för de där riktigt viktiga bilderna (mormors student, dotterns 80-årsdag m.m) men jag är säker på att digitalen kommer vara både rolig och lärorik!

/Micha
 
roypeter skrev:
Med denna snabba utveckling i facit, borde vi då inte ha is i magen och vänta ytterligare ett tag innan vi gör övergången från analogt till digitalt (om vi nu tänker göra den menar jag)

Om det inte fanns knäppgökar som bytte kamera varje år o tog förlusterna så skulle det nog snart inte utvecklas fler digitalkameror...

På sikt köper du digitalkameror, kompakter o systemkameror för samma priser som du köper analoga idag. Dvs paket för 3995:- o en blixt på köpet, eller ett hus för 30.000:- om du behöver det osv. Eller bra kompakter för 995:-... eller en enklare för 298:-.

Hur länge man vill vänta e ju upp till var och en. Somliga kommer aldrig att byta.

/kg som är inne på sin nionde digitalkamera o kan ha glömt några...
 
jasså? Man hänger inte med riktigt! jag väntar nog lite längre då! HEHE! Jag gillar inte riktigt den.
 
KGS skrev:
digital-drog-träsket *asg* den var fin... är det där man befinner sej månne...

Jo, man gör väl det!
Bara för att du gav en sådan positiv kommentar på mitt inlägg så har jag kommenterat en av dina bilder.
Fram för fler "kompiskommentarer"! Nä, det var ett skämt...

/Micha
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.