Annons

Fyra års utveckling, fyra gånger fler MP, fyra gånger bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Ett skämtsam jämförelse av min D3:a på 12 MP och vår fyra år gamla digitalkompakt på 3 MP.

Hur klarar sig digitalkompakten mot FX-kameran?

Jag tog en bild på ISO 50, f2.8 med Canon A75 och en bild med Nikon D3 på ISO 25600, 24-70/2.8 på 28 mm, f16.

Scenen:
 

Bilagor

  • view nx-080811-1943- copy2.jpg
    view nx-080811-1943- copy2.jpg
    64.9 KB · Visningar: 645
Jag skalade ner D3-filen till digitalkompaktens storlek och gjorde ett jämförande utsnitt mellan de båda. Digitalkompakten är jpg och är förstås (ofrivilligt) skärpt i kameran medan D3-filen är en rawkonvertering från View NX. Min reflektion är två: D3:an är mjuk direkt från kameran men har å andra sidan inte så fasligt mycket sämre brus på ISO 25600 än kompakten på ISO 50.
 

Bilagor

  • a75.d3.jpg
    a75.d3.jpg
    87.3 KB · Visningar: 638
Teodorian skrev:
Jag skalade ner D3-filen till digitalkompaktens storlek och gjorde ett jämförande utsnitt mellan de båda. Digitalkompakten är jpg och är förstås (ofrivilligt) skärpt i kameran medan D3-filen är en rawkonvertering från View NX. Min reflektion är två: D3:an är mjuk direkt från kameran men har å andra sidan inte så fasligt mycket sämre brus på ISO 25600 än kompakten på ISO 50.

Över till väsentligheterna nu.
Vinet finns det i det ordinarie sortimentet?
Har du smakat och vågar dig på en minirecension eller rekommendation?
 
Re: Re: Canon vann!

iBoat skrev:
:) Läs lite noggrannare, D3 bilden är tagen i ISO 25600 (tjugofemtusen sexhundra). Canon i ISO 50...
Du, det hade vi alla redan fattat. Inlägget ovan var ironi. Det finns en liten symbol till vänster om rubriken. Det är en gubbe som flinar. En vanlig tolkning av detta torde då vara att man skämtar. Likaledes följer en uppmaning om att ändra konfigurationen av testet. Ytterligare en ledtråd att förutsättningarna lästs igenom. Men en påföljande ASCII-baserad så kallad smiley efter denna uppmaning påskiner ånyo att det är en skämtsamt konversation.
*sic*
 
Över till väsentligheterna nu.
Vinet finns det i det ordinarie sortimentet?
Har du smakat och vågar dig på en minirecension eller rekommendation?

Vinet är inte smakat ännu utan får ligga lite och lagra till sig. Det är ett tillfälligt vin från mars i år. Problemet med viner, och att recensera dem, är att det inte finns några bra objektiva mått. Det är subjektiva faktorer som individens preferenser, vilken mat som serveras till, hur flaskan lagrats osv som avgör smakupplevelsen. Det är lite lättare inom fotovärlden att avöra en bilds eller kameras tekniska kvalitet. Det estetiska är förstås lika subjektivt som ett vins smak- och doftkvaliteter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.